Prawie jak WRC!

None

Obraz

/ 13Nowi królowie rajdów

Obraz
© zdjęcie producenta

Rajdy cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem, jednak w czasach globalnego kryzysu, niebawem czeka nas śmierć topowej serii WRC. Fani rajdów nie muszą jednak rwać włosów z głowy. Wygląda na to, że nowe rozdanie pomoże tej dyscyplinie. Wszystko za sprawą magicznej grupy S2000.

Debiutująca w 2010 roku seria SWRC i samochody w niej startujące są zapowiedzią nowych maszyn WRC. Na ich bazie od 2011 roku będą powstawać auta startujące w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC). Przyjrzyjmy się zatem bliżej, czym mogą pochwalić się obecne samochody grupy S2000.

/ 13Abarth Grande Punto S2000

Obraz
© zdjęcie producenta

Historia tej marki jest usłana sportowymi sukcesami. Założona w 1949 roku przez Austriaka Carlo Abartha firma zadebiutowała na arenie sportowej modelem 204 A Roadster (bazującym na Fiacie 1100), który natychmiast wygrał mistrzostwa Włoch 1100 Sport oraz Formułę 2. Później zwycięstw było jeszcze więcej.
Dzisiaj Abarth Grande Punto S2000 jest jednym z pionierów tej klasy. Wyposażony w potężny silnik o mocy blisko 300 KM i napęd na cztery koła jest spadkobiercą zwycięskiej wersji z 2006 roku, która startowała w Mistrzostwach Europy oraz Intercontinental Rally Challenge z załogą Giandomenico Basso i Mitia Dotta, a także triumfatora Rajdowych Mistrzostw Włoch 2006 z siedmioma zwycięstwami na koncie.

/ 13Abarth Grande Punto S2000

Obraz
© zdjęcie producenta

Dane techniczne:
Silnik to 4-cylindrowa, rzędowa jednostka o pojemności 1997 cm3, zamontowana poprzecznie z przodu, opracowana przez FPT Racing. Dysponuje mocą 270 KM, osiąganą przy 8250 obr./min. z kołnierzem f 64 (zgodnie z homologacją). Maksymalny moment obrotowy to 222 Nm przy 6500 obr./min., a silnik kręci aż do 8500 obr./min. Za przeniesienie napędu odpowiada skrzynia z 6 przełożeniami, sterowana oczywiście sekwencyjnie z czołowym przełączaniem i cut-off przy zmianie. O odpowiednią trakcję dba przedni, centralny oraz tylny mechanizm różnicowy (mechaniczny z rampami i sprzęgłami do zmiany procentów blokowania). Prędkość maksymalna 190 km/h nie powala, jednak absolutnie wystarcza na kręte odcinki specjalne.

Zawieszenie jest równie istotne jak silnik. Abarth S2000 zarówno z przodu, jak i z tyłu posiada układ typu MacPherson. Wszystkie amortyzatory są oczywiście regulowane. Kolejny istotny element to układ hamulcowy. Przednie zaciski z 4 tłoczkami jest monolityczny, z tarczami z przodu w rozmiarze 355 mm (na asfalt) oraz 300 mm (na nawierzchnię szutrową). Tylne zaciski, również z czterema tłoczkami i tarczami w rozmiarze 300 mm niezależnie od nawierzchni.

Nadwozie znacznie odbiega od seryjnej wersji Grande Punto. Poszerzone błotniki z przodu i z tyłu oraz wielki tylny spojler dla zwiększenia stabilności podczas jazdy. S2000 wykorzystuje dwa rodzaje felg. Większe, 18-calowe na asfalt, oraz mniejsze, 15-calowe na szutry.

Wymiary:
Długość: 4030
Szerokość: 1800
Wysokość: w zależności od ustawienia
Rozstaw osi: 2510
Masa (minimum określone przez FIA): 1150 kg (asfalt), 1200 kg (szuter)

/ 13Ford Fiesta S2000

Obraz
© zdjęcie producenta

Po wieloletniej obecności na trasach rajdowych modelu Focus (wcześniej Escorta Cosworth) Ford przygotował zupełnie nową broń: Fiestę S2000. Największą jej zaletą, będącą jednocześnie sporym problemem w projektowaniu tej rajdówki był jej rozmiar. Z małego autka miejskiego trzeba było stworzyć prawdziwe auto wyczynowe. Dyrektor techniczny M-Sport, Christian Loriaux przetestował aż 50 różnych typów klatek bezpieczeństwa! Powód? Klatka nie tylko zapewnia bezpieczeństwo, ale również wpływa na rozkład mas oraz właściwości jezdne.

/ 13Ford Fiesta S2000

Obraz
© zdjęcie producenta

Pod maską Fiesty S2000 znalazła się czterocylindrowa, szesnastozaworowa jednostka napędowa o pojemności 1998 cm3, Pipo I4 Duratec S2000 z pełną elektroniką Cosworth’a. Moc maksymalna 280 KM osiągana jest przy 8000 obr./min., a maksymalny moment obrotowy to 260 Nm przy 6500 obr./min. Napęd jest przenoszony permanentnie na wszystkie koła za pośrednictwem sekwencyjnej skrzyni biegów M-Sport/Xtrac o sześciu przełożeniach, ze sprzęgłem AP. Przednie i tylne zawieszenie MacPhersona z amortyzatorami Reiger o trzech poziomach tłumienia. Gdy Fiesta już się rozpędzi, zatrzymają ją wentylowane hamulce Brembo z czterotłoczkowymi zaciskami i tarczami w rozmiarach: 300 mm na szuter oraz 355 mm z przodu i 300 mm z tyłu na odcinki asfaltowe. Do pokonywania ciaśniejszych zakrętów przyda się ręczny, hydraulicznie wspomagany hamulec. Układ kierowniczy ze wspomaganiemto tylko 1,5 obrotu od skrajnych położeń. Felgi na miękkie podłoże 15 calowe z aluminium, a na OS-y asfaltowe w rozmiarze 18 cali, wykonane z magnezu. Do
umieszczonego centralnie baku można wlać 80 litrów sportowego paliwa. Prędkość maksymalna około 180-190 km/h.

Wymiary:
Długość: 3958 mm
Szerokość: w zależności od ustawienia
Wysokość: 1820 mm
Rozstaw osi: 2489 mm
Masa: minimum określone przez FIA: 1200 kg

/ 13Peugeot 207 S2000

Obraz
© zdjęcie producenta

Każdy fan motosportu doskonale wie, że Peugeot to kawał rajdowej historii. Począwszy od nokautujących 205-ek Turbo 16, aż po doskonałe 206-ki WRC. Niestety późniejsze rajdówki, bazujące na modelu 307 były wielkim rozczarowaniem. Dlatego Peugeot z nadzieją patrzy na rozwój najnowszego dziecka, czyli 207 S2000.

Pierwsze kroki 207 S2000 stawiało już w 2007 roku. Od tamtej pory koncepcja jest stale rozwijana. Model ten również nie należy do najbardziej obszernych aut, dlatego standardowe nadwozie z włókien zmodyfikowano tak, aby pomieścić sporych rozmiarów klatkę bezpieczeństwa. Zapewnia ona większą sztywność całej konstrukcji auta. W porównaniu do 307 WRC o 5 proc. i aż o 15 proc. w odniesieniu do 206-ki WRC. Zawieszenie stanowią MacPhersony, z przodu i z tyłu z amortyzatorami autorstwa Peugeot Sport.

/ 13Peugeot 207 S2000

Obraz
© zdjęcie producenta

Pod maską znalazła się 2-litrowa jednostka napędowa bazująca na EW10J4S (o pojemności 1998 cm3), osiągająca moc 280 KM przy 8500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 250 Nm jest osiągany przy 6500 obr./min. Cała ta moc przenoszona jest na wszystkie cztery koła za pośrednictwem sekwencyjnej, 6-biegowej skrzyni.

Peugeot korzysta z układu hamulcowego marki Brembo. Z przodu i z tyłu znajdują się 4-tłoczkowe zaciski. Różnice występują jedynie w rozmiarach wentylowanych tarcz. Na asfalt: 355 mm z przodu i 295 mm z tyłu oraz na szuter w rozmiarze 295 mm. Na nie nałożone są aluminiowe felgi w rozmiarze 15 cali (na nawierzchnię miękką) oraz 18 calowe (na asfalt).

Wymiary:
Długość: 4030 mm
Szerokość: 1800 mm
Wysokość: w zależności od ustawień
Rozstaw osi: 2560 mm
Masa: 1150 kg (asfalt), 1200 (szuter)

/ 13Skoda Fabia S2000

Obraz
© zdjęcie producenta

Dawno już minęły czasy, kiedy nasze FSO brylowało na trasach rajdowych. Dlatego możemy pozazdrościć naszym południowym sąsiadom. Czego? Nowej Skody Fabii S2000. Pamiętacie z rajdów stare „Favoritki”? Były wyłącznie statystami. Fabia S2000 nie ma z nimi nic wspólnego. To zupełnie inne, bardziej konkurencyjne auto. Bazuje na wyśmienicie sprzedającym się w naszym kraju samochodzie miejskim. Po przeróbkach działu Skoda Motosport stało się prawdziwym potworem.

/ 13Skoda Fabia S2000

Obraz
© zdjęcie producenta

Za moc 265 KM i 245 Nm momentu obrotowego odpowiada czterocylindrowy, 16-zaworowy silnik benzynowy o pojemności 1998 cm3 z aluminiowym blokiem i głowicą. Elektryką zajęła się specjalistyczna firma Magneti Marelli. Napędzane są wszystkie cztery koła. Moc przenoszona jest przez 6-biegową skrzynię sekwencyjną ze sprzęgłem AP Racing (184 mm) i dwa dyferencjały.

Koła pochodzą od OZ Racine i podobnie jak u konkurencji, są w rozmiarze uzależnionym regulaminem FIA: 15 cali na szutry i 18 cali na asfalt. Obleczone są oponami BF Goodrich. Układ hamulcowy pochodzi od Brembo z tarczami z przodu 355 mm (asfalt), 300 mm (szuter) oraz z tyłu 300 mm, niezależnie od nawierzchni. Fabia korzysta z zawieszenia typu MacPherson z amortyzatorami Reiger Racing.

Wymiary:
Długość: 3992 mm
Szerokość: 1798 mm
Wysokość: w zależności od ustawień
Rozstaw osi: 2486 mm
Masa: 1200 kg
V-max: 190 km/h

10 / 13Volkswagen Polo S2000

Obraz
© zdjęcie producenta

To jedno z najstarszych aut klasy S2000. Ostatnio dość głośno jest o zaangażowaniu się Volkswagena w Formułę 1, bądź serię WRC. Jeżeli producent z Wolfsburga zdecydowałby się na rajdy startując od 2012 roku, miałby doskonałą bazę na której mógłby oprzeć nowe auto. Obecnie możemy oglądać na rajdowych trasach Polo poprzedniej generacji.

11 / 13Volkswagen Polo S2000

Obraz
© zdjęcie producenta

Pod maską czterocylindrowy, 16-zaworowy silnik o pojemności 1998 cm3. Osiąga moc 280 KM przy 8250 obr./min. i maksymalny moment obrotowy na poziomie 250 Nm przy 6850 obr./min. Silnik kręci się do 8500 obr./min. Napęd przenoszony jest na wszystkie cztery koła za pośrednictwem sekwencyjnej skrzyni biegów Sadev o sześciu przełożeniach. Polo S2000 rozpędza się maksymalnie do 190 km/h.

Niezależne zawieszenie, zarówno z przodu jak i z tyłu, stanowią kolumny MacPhersona z amortyzatorami Reigera. Układ hamulcowy to czterotłoczkowe zaciski z tarczami z przodu w rozmiarze 355 mm (asfalt) oraz 300 mm (szuter), a z tyłu 300 mm na każdą nawierzchnię.

Wymiary:
Długość: 3916 mm
Szerokość: 1800 mm
Wysokość: w zależności od ustawień
Rozstaw osi: 2560
Masa: 1150 kg (asfalt) 1200 kg (szuter)

12 / 13Subaru Impreza N2010

Obraz
© zdjęcie producenta

Choć Impreza jest zaliczana do aut N-grupowych, a nie do S2000, warto jednak się przy niej na chwilę zatrzymać. Wszak, czym byłyby rajdy bez Subaru. Opisujemy ją, licząc nieco na rychły powrót japońskiej marki do Mistrzostw Świata. Imprezy nie zniknęły całkiem z rajdowych tras. Wszystko za sprawą brytyjskiej firmy Prodrive, która cały czas przygotowuje wyczynowe wersje tych aut. Na obecny sezon Wyspiarze przygotowali wersję N2010, bazującą na japońskiej wersji WRX STI.

13 / 13Subaru Impreza N2010

Obraz
© zdjęcie producenta

Pod maską oczywiście legendarna jednostka napędowa o czterech cylindrach, ustawionych przeciwsobnie (Boxer) z doładowaniem IHI Twin-Scroll Supercharger z regulaminową 33-milimetrową zwężką, wymaganą przez FIA. Nowa rajdówka zyskała 20 KM mocy. Legitymuje się teraz wartością około 300-320 KM. Wszystko za sprawą nowej mapy silnika Prodrive-Pectel, a także wysokoprzepływowemu układowi wydechowemu z tytanu. N2010 mieści w zbiorniku 95 litrów paliwa. Przeniesieniu napędu służy manualna, pięciobiegowa skrzynia Prodrive Hewland ze sprzęgłem STI. Z przodu i z tyłu znajdują się „dyfry” o ograniczonym uślizgu. Jest też centralny dyferencjał ze sterowaniem elektromechanicznym.

Auto osadzono na regulowanym zawieszeniu Ohlins o nieco zwiększonym skoku (TPX-44 MacPherson). Do tego felgi Speedline, lub opcjonalnie Work: na asfalt 18” albo 17”, na szuter 15”, na śnieg 16”. Za skuteczne hamowanie odpowiadają zaciski AP Racing. Z przodu 4-tłoczkowe - na nawierzchnie asfaltowe: tarcze 355 mm, tył 285 mm. Na szuter, również zaciski czterotłoczkowe – przód: tarcze 295 mm, tył: 285 mm.

Zdaniem Grahama Prew’a, dyrektora handlowego Prodrive - to bardzo interesująca propozycja. Kosztuje 120 tysięcy funtów, czyli o połowę mniej niż auta S2000, a zdaniem Prodrive, jest równie szybka. Po raz pierwszy w historii Prodrive przygotował dla swoich klientów ofertę leasingową. Obowiązuje ona dwa lata, na końcu istnieje możliwość wykupu auta. W pakiecie dostajemy także ubezpieczenie oraz części zamienne.

Wymiary:
Długość: 4415 mm
Szerokość: 1550 (przód) i 1540 (tył)
Masa: 1350 kg

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka