Pozycja za kierownicą jest podstawowym elementem bezpiecznej jazdy. Złe ustawienie fotela, zagłówków czy pasów może być przyczyną nie tylko dyskomfortu i błędów technicznych, ale też mniejszej ochrony ciała w razie wypadku.
Prawidłowe trzymanie kierownicy to układ rąk tzw. "za piętnaście trzecia". Pozwala on na pokonanie większości zakrętów bez odrywania rąk od "kółka". Dzięki temu jazda jest stabilna i bezpieczna - stabilna, gdyż w sekwencji np. dziur, istnieje minimalne ryzyko "wyrwania" kierownicy z rąk, zaś bezpieczna - ponieważ zawsze wiemy w którą stronę skierowane są koła.
Zajmując prawidłową pozycję za kierownicą szczególną uwagę powinniśmy poświęcić odległości nóg względem pedałów sprzęgła, hamulca i gazu. Nogi w momencie nagłego, bardzo mocnego hamowania muszą być zawsze zgięte. Pozwala to na posiadanie rezerwy w dociskaniu hamulca i maksymalnego wykorzystania jego mocy. W innym przypadku nie będziemy mieć siły w hamowaniu a wyprostowane nogi mogą podczas wypadku lub małej stłuczki doprowadzić do uszkodzenia stawu kolanowego lub biodrowego.
Dbajmy o prawidłowe zapięcie pasów. Samo zapięcie to nie wszystko. Zaciągajmy pas dolny i zwracajmy uwagę na wysokość pasa. Powinien przechodzić przez najtwardsze miejsce tj. przez obojczyk. Zbyt wysoko zapięty pas, może podczas zdarzenia drogowego spowodować ranę ciętą i uszkodzić tętnicę szyjną. Zbyt nisko ustawiony nie spełni swojego zadania i prawdopodobnie obsunie się w dół, na ramię. Gdy jeździmy w kurtkach, pamiętajmy o tym, by pas znajdował się pod kurtką i przebiegał jak najbliżej ciała.
Źródło: Szkoła Auto Skoda
ll/moto.wp.pl