Porsche Boxster

None

Obraz

/ 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Kiedyś mali chłopcy mieli na ścianach plakaty, a na nich samochody swoich marzeń. Wśród nich nie mogło zabraknąć legendarnego Porsche 911. Czas płynie i wszystko się zmienia. Dziś Porsche 911 to klasyk, a firma z Zuffenhausen już od 14 lat produkuje tego roadstera.

/ 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Złośliwi mówią, że to Porsche dla kobiet, a ja dodam, że również najtańszy sposób, by stać się właścicielem nowego auta tej legendarnej marki, a pozory mogą mylić. Wersja podstawowa kosztuje niecałe 58 000... Euro.

/ 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Z zewnątrz wygląda drapieżnie jak "Little Bastard" czyli Porsche 550 Spyder, którym w latach 50. jeździł legendarny James Dean.

/ 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Wystające masywne błotniki, nisko opadająca maska, z tyłu centralnie umieszczona, owalna rura wydechowa.

/ 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Amerykański aktor kupił sobie Speedstera po otrzymaniu roli w "Buntowniku bez powodu" i startował nim w wyścigach. Boxster również z powodzeniem sprawdziłby się w roli auta wyścigowego.

/ 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Za równowartość nieco ponad 234 000 zł otrzymujemy między innymi znakomitą jakość wykończenia wnętrza.

/ 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Na drzwiach, desce rozdzielczej, środkowej konsoli, fotelach, dźwigni hamulca ręcznego i kierownicy idealnie dopasowana, delikatna w dotyku skóra, czyli dodatkowe 3500 Euro.

/ 35Mały drań

Obraz
© Michał Zwara

Wyglądem zewnętrznym Boxster nawiązuje nie tylko do historii marki, ale też współcześnie produkowanych modeli.

/ 35Mały drań

Obraz
© Michał Zwara

Za aktywne zawieszenie, 18-calowe koła z modelu Boxster S oraz dynamiczne biksenonowe reflektory, podążające za ruchami kierownicy w zakrętach też trzeba dopłacić.

10 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Kolejne 3500 Euro wydamy na dwusprzęgłową, 7-biegową skrzynię PDK. A jeśli chcemy by oprócz tego w wyposażeniu znalazł się także asystent parkowania, nawigacja i - dla niektórych to bardzo ważna sprawa - emblematy Porsche na zagłówkach elektrycznie regulowanych foteli, finalna cena testowanego modelu wyniesie 80 648 Euro, czyli nieco ponad 326 000 zł.

11 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

W kokpicie oprócz wysokiej jakości materiałów i wykończenia uwagę zwraca prostota, przywodząca na myśl modele 911.

12 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Nawet z rozłożonym dachem Boxster nie traci uroku.

13 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Mechanizm rozkładania dachu działa do prędkości 50 km/h. Przed jego otwarciem trzeba zwolnić mechaniczną blokadę.

14 / 35Mały drań

Obraz
© Michał Zwara

Pytanie co mamy pod maską rozbawi właściciela każdego Boxstera, bo w tym samochodzie ani z przodu, ani z tyłu nie znajdziemy silnika.

15 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Został umieszczony centralnie, tuż za oparciami siedzeń. Jego obecność w tym miejscu zdradzają umieszczone po bokach dwa duże wloty powietrza.

16 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Za sprawą potężnych hamulców opóźnienia są równie imponujące jak przyspieszenia.

17 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Silnik jest niemal pośrodku, dlatego w Boxsterze mamy aż dwa bagażniki: ten z przodu ma pojemność 150, a ten z tyłu - 130 litrów.

18 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Moc uzyskiwana z 6-cylindrowego silnika typu bokser o pojemności prawie 3 litrów nie jest imponująca: tylko 255 KM, ale osiągi znakomite, dzięki niewielkiej masie. Boxster waży niecałe 1400 kilogramów.

19 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Ten egzemplarz doposażono w pakiet Chrono Sport i 7-biegową, zautomatyzowaną skrzynię, która zmienia biegi jak wyścigowy kierowca.

20 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Silnik generuje 290 Nm w zakresie od 4 400 do 6 000 obr./min. W tej konfiguracji z włączonym trybem sport plus sprint do setki trwa 5,6 sekundy. Rozpędzanie od zera do 160 km/h, tylko 13 sekund.

21 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Nawet gdy usiądzie w nim niedoświadczony kierowca, Boxster prowadzi się jak po szynach i jest precyzyjny jak lancet.

22 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Głównie za sprawą niemal idealnego wyważenia, centralne umieszczonego silnika, systemu Porsche Stability Management (rozbudowany odpowiednik ESP) i aktywnego zawieszenia z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia. Dotkliwie poczujemy każdą dziurę, ale nawet na najbardziej zrujnowanych drogach koła zachowują stały kontakt z nawierzchnią.

23 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Zautomatyzowana skrzynia jest szybka, ale ustawiona w standardowym trybie potrafi zamienić Boxtera w bulwarowe wozidełko. Wystarczy jednak zdecydowanie dodać gazu, by obudzić bestię.

24 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Jest jeszcze tryb „Sport”. Zawieszenie staje się twardsze, a układ kierowniczy bardziej bezpośredni. Dynamika jeszcze lepsza, zmiana biegów następuje w górnym zakresie obrotów.

25 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

To jeszcze nic, bo gdy wybierzemy tryb "Sport Plus" na desce rozdzielczej powinno wyświetlać się pytanie: "Are you crazy?"

26 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Kierownica zaczyna stawiać opór jak w rolniczym ciągniku, dokładnie informując co dzieje się z przednimi kołami.

27 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Zmiana przełożeń odbywa się błyskawicznie, z brutalnym kopnięciem i dopiero gdy wskazówka obrotomierza przywita się z czerwonym polem.

28 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Pośrodku deski rozdzielczej umieszczono oprawiony w skórę zegar.

29 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Charakterystyczne zegary to wizytówka każdego Porsche.

30 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Znakomite wrażenie psuje tylko srebrny plastik, którym pokryto środkową część kierownicy.

31 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Emblematy Porsche na zagłówkach elektrycznie regulowanych foteli też wymagają dopłaty, podobnie jak osłona przeciwwiatrowa za jedyne... 400 Euro.

32 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Pytanie co mamy pod maską rozbawi właściciela każdego Boxstera, bo w tym samochodzie ani z przodu, ani z tyłu nie znajdziemy silnika.

33 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Kierowca nie ma dostępu do jednostki napędowej. W tylnym bagażniku umieszczono jedynie wlew oleju i płynu chłodzącego.

34 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Spalanie jest wysokie. Na krótkich trasach nie udało się zejść poniżej 13 l/100 km. W mieście zużycie paliwa wahało się w zakresie od 14 do nawet 20 litrów na setkę. Zaskakujące, że niemal identyczne wyniki spalania uzyskuje w warunkach miejskich duży i ciężki model Cayenne S z silnikiem o pojemności 4.8 litra i mocy 400 KM. No cóż, on nie jest tak sportowy jak Boxster.

35 / 35Mały drań

Obraz
© Marek Wieliński

Z przodu wygląda jak 911 i wcale nie jeździ jak roadster dla panienek. To prawdziwy "Mały drań" i "Buntownik bez powodu" naszych czasów. Agresywnie pożera zakręty, jest mistrzem zwinności i przyczepności. W końcu to Porsche. Magia znaczka? Tak, ale czy ktoś jest w stanie jej się oprzeć?

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła