Porsche 911 GT3 (2017) - premiera
Kolejna generacja Porsche 911 GT3 wciąż będzie napędzana wolnossącym silnikiem, w przeciwieństwie do innych wersji 911. Dla prawdziwych purystów przygotowano również manualną skrzynię biegów.
Tak na marginesie, pisaliśmy o tym już w zeszłym roku. Nowy silnik o pojemności 4 litrów praktycznie nie różni się od tego, który jest używany w pucharowym Porsche 911 GT3 Cup czy w zaprezentowanym w zeszłym roku GT3 RS. Rozwija moc 500 KM i 460 Nm momentu obrotowego, przy czym chętnie kręci się do wysokich obrotów. Przy masie samochodu wynoszącej 1430 kg, współczynnik masy do mocy to tylko 2,86 kg/KM. Zapewnia to rewelacyjne osiągi i prowadzenie zarówno na ulicy jak i na torze wyścigowym. Przyspieszenie do 100 km/h trwa tylko 3,4 s, a prędkość maksymalna to 318 km/h.
Standardowo, model GT3 będzie oferowany z 7-biegowym automatem dwusprzęgłowym PDK, ale dla prawdziwych purystów lepszym wyborem jest 6-stopniowy manual. Porsche zdecydowało się na taką opcję. Niestety wiąże się to ze spadkiem przyspieszenia do 100 km/h do poziomu 3,9 s. Jednak prędkość maksymalna jest wówczas nieznacznie wyższa – 320 km/h.
Zawieszenie przygotowano z myślą o jak największej precyzji kierowania i maksymalnej dawce emocji oraz niefiltrowanych wrażeniach z jazdy. Prześwit GT3 jest niższy o 25 mm od 911 Carrery S a układ jezdny wyposażono w seryjną, tylną oś skrętną. Właśnie tam znajdziemy, także bez żadnej dopłaty, mechaniczną szperę. Silnik zawieszono na aktywnych poduszkach, które niwelują niepożądane drgania i ruchy całego zespołu napędowego w zakrętach.
O najwyższą przyczepność dba także aerodynamika, w tym element rozpoznawczy każdego 911 GT3 – ogromne, tylne skrzydło. Porsche zdecydowało się także na delikatny dyfuzor w tylnym zderzaku, choć przez długi czas stroniło od tego elementu.
W kabinie tradycyjnie umieszczono tylko dwa fotele dla uzyskania mniejszej masy, choć tylną część pokryto tapicerką. Kubełki GT3 są regulowane wzdłużnie w sposób mechaniczny, ale pochylenie oparcia i wysokość siedziska mają regulację elektryczną. Taka opcja pojawia się po raz pierwszy. To samo dotyczy foteli sportowych plus z pełną regulacją elektryczną w 18 zakresach. Dla purystów przygotowano kubły wykonane z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym, z wykończeniem z tego samego materiału. Kierownica pochodzi z supersportowego Porsche 918 Spyder.
Nowe Porsche 911 GT3 można już zamawiać w cenie od 788 960 zł. Jednocześnie warto zauważyć, że postęp jaki dokonał się w tym modelu, w stosunku do poprzednika jest bodaj najmniejszy w historii GT3. Wzrost mocy o 25 KM i tylko drobne korekty techniczne są nawet mniej znaczące niż to, że pozostawiono silnik bez doładowania i zaoferowano klientom skrzynię manualną. Konia z rzędem temu, kto na pierwszy rzut oka rozróżni nowy model od poprzedniego.