Polskie tory wyścigowe
W naszym kraju jest gdzie szybko i w bezpiecznych warunkach pojeździć samochodem lub motocyklem. Oto tory wyścigowe w Polsce.
Tor Poznań
To w zasadzie jedyny obiekt przystosowany do poważnego ścigania w naszym kraju. Tor posiada wiele niedoskonałości, a o rozegraniu na nim zawodów Formuły 1, czy nawet DTM lub WTCC możemy zapomnieć. Ma 4083 m długości i składa się z dwóch obiektów. Pierwszym jest duża pętla samochodowa, drugim mały tor kartingowy, na którym rozgrywane są zawody driftingowe oraz liczne KJS-y, czyli imprezy dla amatorów.
Powstał w 1980 roku, a w jego ponad 30-letniej historii rozegrano wiele różnych imprez sportowych oraz ogólnomotoryzacyjnych. Najbardziej prestiżowym wydarzeniem było spotkanie Roberta Kubicy z kibicami w 2010 roku, kiedy na obiekt z całej Polski przyjechały setki tysięcy fanów, a po pętli, z nieosiągalnymi dla innych prędkościami, podróżował bolid F1. Warto także pamiętać, że wcześniej po tym samym torze jeździł mistrz Michael Schumacher, który znajdował się wtedy we włoskim teamie Ferrari. Tor Poznań mieści się niedaleko centrum stolicy Wielkopolski, w Przeźmierowie, na ulicy Wyścigowej 3.
Najciekawsza i najwygodniejsza możliwość, to przyjazd własnym autem na Track Day. Nie trzeba mieć licencji rajdowej. Wystarczy zapłacić 560 zł (510 zł dla członków Automobilklubu Wielkopolskiego), aby wziąć udział w jazdach na czas razem z innymi kierowcami. Można także sprawdzić swoje umiejętności i doskonalić się pod okiem instruktora. Track Day odbywa się cyklicznie. Do 30 października odbędzie się w sumie 20 edycji. Szczegółowy kalendarz i informacje znajdują się na stronie www.tptd.pl.
Tor Kielce
Tor Kielce to drugi najważniejszy obiekt w naszym kraju, tuż po Torze Poznań. Przez wielu uważany jest za ciekawszy niż tor w Wielkopolsce. Choć w nazwie znajdują się Kielce, to obiekt znajduje się kilkanaście kilometrów dalej - w Miedzianej Górze. Powstał w 1977 roku i najlepsze lata ma już dawno za sobą. Co jakiś czas zwiększano jego długość, jednak po prawie 40 latach w dalszym ciągu nie udało się go... "dokończyć". Jego nitka bowiem nie jest pełna. W części stanowi ją droga publiczna (krajowa nr 74), która na czas zawodów była zamykana! Długość obiektu wynosi 1140 m (w przypadku zamkniętej małej pętli owalnej) oraz 4160 m (duża pętla z wyjątkowymi "górskimi" zakrętami). Oprócz tego, w pętli owalnej znajduje się tor kartingowy o długości 880 metrów i to dziś właśnie on jest najczęściej wykorzystywany. Cały obiekt zaprojektował Józef Marcinkowski, a oficjalne otwarcie odbyło się 26 czerwca 1977 roku. Oprócz nielicznych imprez sportowych oraz firmowych, cyklicznie gości na nim giełda samochodowa.
Tor można wynająć na wyłączność, cena wynosi 500 zł netto za godzinę.
Autodrom Pomorze
Jest to jeden z najnowszych obiektów tego typu w Polsce. Mieszczący się w Pszczółkach pod Gdańskiem obiekt posiada tor gokartowy o długości 1047 m, na którym organizowane są też imprezy dla samochodów i motocykli. Oprócz tego, Autodrom Pomorze oferuje tor dla quadów i płyty poślizgowe wykorzystywane podczas szkoleń.
To właśnie takie kursy stanowią podstawę oferty pomorskiego obiektu. Dla motocyklistów jest to 350 zł za szkolenie, natomiast dla kierowców samochodów 450 zł (własne auto) lub 600 zł przy skorzystaniu z pojazdu organizatora kursu. Alternatywą jest jazda gokartami (możliwość korzystania z tych dostępnych na miejscu lub przywiezienia własnego).
Autodrom Jastrząb
Jest to obiekt znajdujący się niedaleko Radomia, który należy do największych i najnowocześniejszych takich miejsc w Polsce. Przede wszystkim jest to centrum szkoleniowe, pozwalające kierowcom samochodów i motocyklistom szlifować swoje umiejętności w bezpiecznych warunkach. Posiada on wszelką potrzebną ku temu infrastrukturę - od płyt poślizgowych po tor, który można aranżować na wiele sposobów.
Oferta Autodromu Jastrząb jest bogata i pozwala nawet na wynajęcie całego obiektu (min. na 8 godzin). To jednak propozycja dla firm organizujących duże imprezy, natomiast indywidualni kierowcy mogą zapisać się na jedno z wielu oferowanych szkoleń - np. jazdy sportowej albo doskonalenia techniki jazdy. Cena tego drugiego kursu, które zajmuje cały dzień, to 600 zł przy wykorzystaniu własnego samochodu lub 750 zł dla osób wybierających pojazd ośrodka. Tańszą alternatywą są treningi i jazdy dowolne z wykorzystaniem pełnej nitki toru. Uczestnictwo w takiej imprezie to koszt 250 zł - zarówno w przypadku samochodów jak i motocykli.
MotoPark Toruń
Toruń to nie tylko pierniki i Mikołaj Kopernik, ale również całkiem mocny ośrodek motosportu. To piękne miasto posiada obiekt warty uwagi. Rozgrywane są na nim, zdobywające coraz większą popularność, zawody rallycrossowe. To jednocześnie drugi, obok toru w Słomczynie, obiekt przeznaczony do tej dyscypliny w naszym kraju. Jednak nie tylko rallycrossem Toruń żyje. Na torze można także wypróbować swoje umiejętności, a w zasadzie poprawić je, korzystając z licznych szkoleń doskonalenia jazdy. Obiekt dysponuje specjalnymi matami poślizgowymi. Odbywa się na nim całkiem sporo lokalnych imprez, takich jak Super OES czy KJS. Obiekt znajduje się w sąsiedztwie nowego toru żużlowego.
Dla tych, którzy chcą po prostu pojeździć i poćwiczyć MotoPark oferuje wjazd na tor (bez wyłączności). W przypadku kartów, motocykli, skuterów i quadów taki trening to wydatek 30 zł za godzinę lub 120 zł za cały dzień. Jazda samochodem kosztuje odpowiednio 80 i 300 zł, natomiast zabawa w drift - 100 i 400 zł.
Tor Słomczyn
Jest jednym z dwóch poważnych obiektów przeznaczonych dla zawodników i kibiców rozkochanych w rallycrossie. Drugim jest wspomniany tor w Toruniu. Słomczyn zlokalizowany jest niedaleko Warszawy, co powoduje, że dość łatwo zapełnić trybuny widzami. Rallycross gości na tym obiekcie od 1995 roku. Dawniej odbywały się tu rundy Mistrzostw Polski i Mistrzostw Europy. Obiekt ma być niedługo mocno rozbudowany. Wtedy, oprócz rallycrossu, będzie oferował długą pętlę toru gokartowego oraz infrastrukturę do kursów doskonalenia jazdy.
Aktualnie w ofercie znajdują się Track Days, czyli imprezy, podczas których można sprawdzić się na torze. Warunkiem uczestnictwa jest auto z opłaconą składką OC oraz NW i kask dla kierowcy. Jazdy odbywają się bez pomiaru czasu, a liczba przejechanych okrążeń zależy tylko od wytrzymałości uczestnika.
Kartodrom Bydgoszcz
Miłośnicy sportowej jazdy mogą także za cel podróży obrać Bydgoszcz. Nie jest to może najmłodszy i najbardziej zadbany obiekt, ale na mapie Polski zajmuje dość istotne miejsce. Kartodrom Bydgoszcz, bo o nim mowa, mieści się przy ulicy Fordońskiej 116. W historii kartingu to dość zasłużony tor. Odbywały się na nim bowiem Kartingowe Mistrzostwa Europy, a w 1994 roku nawet Kartingowe Mistrzostwa Świata Formuły C.
W tej chwili karting nie jest już tak ważny, a jego miejsce zajęły zdobywające popularność zawody driftingowe oraz KJS-y. Niemal równie często spotkać można na nim motocyklistów oraz... uczestników giełdy samochodowej.
Na tor można też wjechać własnym pojazdem - gokartem, motocyklem lub samochodem. Ceny dla tych dwóch pierwszych typów rozpoczynają się od 30 zł za 1 godzinę w tygodniu, a kończą na 230 zł w niedzielę za całe 6 godzin zabawy. W przypadku samochodów widełki wynoszą 45-210 zł.
Tor Rakietowa we Wrocławiu
We Wrocławiu, przy ulicy Rakietowej 39, mieści się jeden z najnowocześniejszych obiektów przeznaczonych do motosportu i wszelkiej aktywności szkoleniowej. Nie jest to może pozycja szczególnie sportowa, jednak każdy miłośnik jazdy znajdzie na nim coś dla siebie. Główną aktywnością Toru Rakietowa jest doskonalenie jazdy samochodem. Znajdziemy tam maty poślizgowe i wykwalifikowaną kadrę instruktorów. Wyjątkowość obiektu polega na tym, że został on zaprojektowany specjalnie pod tego typu działalność i godnie może nosić miano "autodromu". Składają się na niego ponad 4 km dróg o różnym rodzaju nawierzchni: asfalt, beton, szuter. Odpowiednia konfiguracja powoduje, że rozgrywane są na nim także imprezy sportowo-turystyczne niższej rangi. Co ważne, obiekt posiada nowoczesne zaplecze wokół toru, a nie bez znaczenia jest także bliskość centrum miasta.
Cena wynajęcia całego toru na wyłączność wynosi od 1800 do 2400 złotych za cały dzień. W przypadku wynajęcia toru na godzinę cena waha się od 250 do 325 złotych. Możliwy jest także wjazd własnym autem na tzw. jazdę testową/treningową, która kosztuje 150 złotych za jedną godzinę. W ofercie są też kursy doskonalenia jazdy (330-430 zł).
Kartodrom Radom
Teoretycznie jest to tor kartingowy, który ma zaledwie 870 m długości, jednak w praktyce obiekt w Radomiu służy także tym, którzy mają ochotę w bezpiecznych warunkach dokładniej poznać auto i swoje możliwości. Odbywają się na nim bowiem szkolenia z doskonalenia jazdy. Budowę Kartodromu Radom rozpoczęto na początku lat 80., choć obecna nazwa obowiązuje od końca lat 90. Powstał wtedy Społeczny Komitet Budowy Toru Kartingowego. Do użytku oddano go w 1986 roku i składał się on z toru kartingowego z parkiem maszyn. Pętla liczy 870 metrów, a szerokość wynosi od 8 do 25 metrów. Z czasem inwestycje wstrzymano. Obecnie jednak idea rozwoju tego obiektu powstała z popiołów i planowane są dalsze prace. Od 1992 roku powstały między innymi: wieża sędziowska, wzmocnienie w części północno-zachodniej, budynek sanitarny oraz trybuny na 4000 osób. Trzeba przyznać, że włodarze Radomia bardzo przychylnym okiem patrzą na ten obiekt i bez nich dalsze prace nie byłyby możliwe.
Istnieje możliwość pojeżdżenia na torze gokartami, motocyklami, a niekiedy również samochodami. Ceny to od 60 do 180 złotych dla gokartów oraz motocykli. Można też wynająć cały obiekt (2000-3500 zł netto za dzień). Wszystkie informacje znajdują się na stronie Automobilklubu Radomskiego.
Moto Park Ułęż
Moto Park Ułęż to doskonale przyjęty w Polsce rodzaj obiektu imitujący tor wyścigowy z prawdziwego zdarzenia. Powstał bowiem, jak wiele innych podobnych ośrodków na świcie, na płycie dawnego lotniska. Odbywają się tam imprezy firmowe, szkolenia, a niekiedy rozgrywane są na nim zawody niższych klas oraz amatorskie. Oprócz walki o ułamki sekund, w ofercie Moto Parku znajdują się także liczne szkolenia. Spróbować można doskonalenia jazdy: terenowej, rajdowej, wyścigowej czy driftingowej. Jeżeli ktoś woli być wożony, to w ofercie są także różnego rodzaju "drift taxi". Do tego kursy bezpiecznej jazdy, ale również pierwszej pomocy, czy nawet pakiety skierowane specjalnie dla kobiet. Moto Park znajduje się około 100 km od Warszawy (w kierunku Lublina).
Istnieje możliwość wynajęcia toru. Cena do uzgodnienia.
Tor Łódź
W ostatnich latach powstaje coraz więcej obiektów, które pozwalają kierowcom na doskonalenie swoich umiejętność - są to tory i centra szkolenia. To jednak jeszcze nie koniec, gdyż cały czas budowane są kolejne. Najnowszą tego typu inwestycją jest powstający w Strykowie Tor Łódź. Ma on zostać otwarty latem 2016 roku. Kierowcy będą mogli korzystać z 1,5-kilometrowej pętli o szerokości od 8 do 12 m. Podobnie jak w przypadku innych tego typu obiektów, oprócz możliwości pojeżdżenia po torze, w ofercie znajdą się też szkolenia. Obok samej pętli powstanie też niezbędna do tego infrastruktura (m.in. płyta poślizgowa).
Twórcy toru zapowiadają, że obiekt ma być skierowany w dużym stopniu do indywidualnych klientów. To znaczy, że będzie można przyjechać własnym samochodem lub motocyklem i np. przez godzinę pojeździć, aby popracować nad swoimi umiejętnościami. Cennik ma zostać przedstawiony w lipcu i, jak obiecują właściciele obiektu, kwoty w nim zawarte mają być przystępne.
Michał Grygier, Szymon Jasina, moto.wp.pl