2000 i 2001
W latach 2000 i 2001 po imponujących wzrostach nastąpiło wyraźne załamanie sprzedaży. W 2000 roku do 478 tysięcy aut, zaś rok później wartość ta oscylowała wokół 327 tysięcy sztuk (spadek odpowiednio o 25 i 32 proc.). W tak kiepskiej sytuacji rynkowej w pierwszej dziesiątce zabrakło miejsca dla Poloneza, natomiast Maluch zajmujący dziewiątą lokatę miał 2,8 proc. rynku. Pozycję lidera utrzymał Fiat Seicento, notując (wzorem rywali) ponad trzydziestoprocentowy spadek sprzedaży - drugie i trzecie miejsce nadal należało do Daewoo Matiza i Lanosa.
Ciekawostką jest pojawienie się w zestawieniu Peugeota 206, który bardzo agresywnie rozpoczął wyścig o polskiego klienta (w 2000 miejsce 10, zaś w 2001 roku już 7). W 2001 roku w szeregach Skody nastąpiła niezwykła zmiana warty. Skonstruowaną jeszcze w całości przez Czechów Felicię, słynącą z kiepskiego wykonania, zastąpiła Fabia oparta na VW Polo. Dzięki niemieckiej technologii pod karoserią Skoda Fabia bez trudu wskoczyła na drugą lokatę tuż za Seicento zajmując 7,4 proc. rynku.