| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8529/b-klasa-merc-10-premiera.jpeg',550,329) ) |
| --- | W ubiegłym tygodniu w Warszawie polską premierę miał Mercedes Klasy B. Gwiazdą wieczoru był oczywiście samochód, ale nie mniejszy aplauz zgromadzonej publiczności wzbudziły występy włoskiej piosenkarki In-Grid oraz tancerzy z Teatru Ruchu Ocelot.
Compact Sports Tourer ma odważnie kreować nowy segment samochodów. Zadajmy sobie pytanie, czy rzeczywiście jest tak nowatorski, czy może stanowi po prostu kolejny kompaktowy van?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8326/b-klasa-merc-04.jpg',600,367) ) |
| --- | W komunikacie prasowym poświęconym Klasie B, producent napisał: „Wraz z nową koncepcją samochodu, Mercedes-Benz wytycza kierunki rozwoju motoryzacji”. Można się temu zdumieć, widząc kompaktowego vana, który wszak nie został wymyślony przez Mercedesa, a Renault, które swym Scenic’em zachwyciło niegdyś Europę. Źdźbło prawdy kryje się w tych pozbawionych skromności wypowiedziach Mercedesa, bo przecież całkiem nowatorską koncepcję rozwiązań przestrzennych na bazie których powstał i Renault Scenic i jego naśladowcy, wymyślił właśnie Mercedes-Benz – wprowadzając na rynek klasę A. Właśnie to auto było pierwszym, które w sposób tak doskonały wykorzystało i wcieliło w życie ten prosty koncept, że auto może być pojemne wcale nie rosnąc wzdłuż, ani wszerz… ale w górę. Realizacją tego prostego założenia stanowi także i klasa B. O ile jednak klasa A wchodziła jakby bocznymi drzwiami, jako „baby benz”, o tyle klasa B ma mieć absolutnie wszystkie zalety Mercedesa.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8326/b-klasa-merc-05.jpg',600,429) ) |
| --- | Mercedes uchodzi za mistrza w zagospodarowywaniu przestrzeni wewnętrznej. Klasa B, choć tylko kompaktowa, oferować ma pasażerom komfort kojarzony z modelami o znacznie wyższym standardzie. Przy długości zaledwie 4270 mm (następca Lanosa - Chevrolet Lacetti jest dłuższy – 4295 mm), producent zapewnia, że siedzący na tylnej kanapie mają niemal tyle miejsca na kolana, co pasażerowie klasy S. Co ważne, nie uszczupliło to powierzchni bagażowej, która w tym modelu wynosi 544 litrów i rośnie wraz z wymontowywaniem kolejnych foteli aż do 2245 litrów.
Z silnikami Mercedesa klasy B jest podobnie, jak z zagospodarowaniem wnętrza – ze stosunkowo niedużej pojemności wygospodarowano wiele przyjemności. Silniki benzynowe mają moc od 95KM do 193 KM Oznacza to, że najpotężniejszy z kompaktowych Sports Tourer’ów przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,6 sekundy, zaś jego prędkość maksymalna sięga.225 km/h.
Najmocniejszą stroną klasy B będą chyba doskonałe diesle CDI: 180 i 200. Mocniejszy z nich ma 140 KM, które zapewniają świetną dynamikę (od 0 do 100 km/h w 9,6 sekundy, prędkość maksymalna to 200 km/h. Średnie spalanie wynosi zaledwie 5,6 litra na 100 km. Wszystkie silniki współpracować mogą ze standardową sześciobiegową przekładnią manualną, lub automatyczną – AUTOTRONIC.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8326/b-klasa-merc-02.jpg',600,392) ) |
| --- | Wart podkreślenia jest fakt, że Mercedes wyposażył Klasę B we wszystkie elementy podnoszące bezpieczeństwo. Prócz ABS zamontowano również ESP – system pomagający zachować właściwy tor jazdy, dwustopniowe przednie poduszki powietrzne oraz boczne poduszki powietrzne chroniące głowę i klatkę piersiową. Nowością jest opracowana przez inżynierów Mercedesa konstrukcja samochodu typu „sandwich”. W razie zderzenia silnik zamiast wpadać w kierunku kabiny pasażerskiej chowa się pod podłogę, pochłaniając przy tym niszczycielską energię kinetyczną.
Nowy Mercedes-Benz Klasy B z klimatyzacją w standardzie dostępny jest już od 93 500 zł.