Trwa ładowanie...

Polska potęgą motoryzacyjną?

Polska potęgą motoryzacyjną?Źródło: zdjęcie producenta
d3usz9w
d3usz9w

Na pierwszy rzut oka takie stwierdzenie wydaje się wręcz szalone. Okazuje się jednak, że choć nasz naród nie może obecnie pochwalić się samochodem w pełni opracowanym nad Wisłą, to Polska wciąż jest znaczącym europejskim producentem tej branży.

Na branżę motoryzacyjną zwykle patrzymy poprzez kwestię produkcji samochodów. W Polsce działa wiele montowni pojazdów różnego typu. Powstają u nas samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, a także autobusy. To produkcja tych pierwszych decyduje o prestiżu państwa, jako gracza w motoryzacyjnej stawce. Nasi rodacy zajmują się montowaniem samochodów Fiata, Opla oraz Forda. Zlokalizowana w Tychach montownia tej pierwszej marki ma na koncie wiele sukcesów. Uznawana jest za jedną z najlepszych w całym koncernie, a za kwalifikacjami tamtejszych pracowników przemawia jakość schodzących z linii montażowej modeli. Wśród nich najważniejsza jest druga generacja Pandy. Jej produkcja będzie jednak stopniowo wygaszana. Trzecie wcielenie Pandy już powstaje we Włoszech.

By osłodzić Polakom decyzję o przeniesieniu montażu świetnie sprzedającego się samochodu, koncern Fiata powierzył Polakom produkcję Lancii Ypsilon. Wolumen produkcji Ypsilona w ubiegłym roku stanowił jednak niespełna 20 proc. liczby wyprodukowanych Pand. Sytuację polskich zakładów poprawia nieco decyzja Fiata o produkcji benzynowych, doładowanych silników 0,9 l TwinAir wyłącznie w zakładzie w Bielsku-Białej. Jednostka stosowana jest m.in. w modelach Punto oraz 500 i choć nie każdemu kierowcy zapewnia niskie spalanie, staje się dość popularnym sercem małych samochodów Fiata. Bielskie zakłady są w stanie wyprodukować 450 tys. takich jednostek w ciągu roku.

d3usz9w

Innym dużym graczem rynku motoryzacyjnego, który zdecydował się na produkcję w Polsce jest Opel. Hitem gliwickiej fabryki jest czwarta generacja modelu Astra. Za ciekawostkę należy zaś uznać produkcję w Polsce usportowionej odmiany tego modelu, Astry GTC. To jedyna fabryka na świecie, w której powstaje ten model. Wachlarz produkowanych przez gliwickie zakłady modeli niebawem ma się poszerzyć. Na połowę roku 2012 zapowiedziano rozpoczęcie produkcji Astry OPC, pod której maską ma pracować silnik o mocy 280 KM.

(fot. PAP/Andrzej Grygiel)
Źródło: (fot. PAP/Andrzej Grygiel)

Wśród samochodów osobowych powstających w Polsce należy jeszcze wymienić Forda Ka. Model ten montowany jest w Tychach. Zupełnymi ciekawostkami są auta supersportowe. Ręcznie składany w Mielcu Leopard nie powstaje w tysiącach sztuk. Nie musi. Samochód w stylu retro i z silnikiem Corvetty należy do drogich, ale stylowych zabawek. By zobaczyć Leoparda w Polsce, trzeba mieć ogromne szczęście. Jest jeszcze, a właściwie niebawem będzie, również Arrinera. "Polskie Lambo", jak ochrzcili ją rodzimi fani motoryzacji, gdy powstanie, trafi raczej do pokaźnych zbiorów naftowych szejków. Cena wyjściowa na poziomie 509 tys. zł nawet dla zamożnego Polaka jest zaporowa.

Swoje montownie w Polsce ulokował także MAN, producent samochodów ciężarowych oraz Volkswagen, który w Poznaniu produkuje auta dostawcze. Okazuje się, że całkiem prężnym wycinkiem motoryzacyjnego tortu jest w Polsce produkcja autobusów. Oprócz firm sięgających swoim rodowodem do lat poprzedniego systemu, takich jak Autosan, mamy również firmy o krótkiej tradycji, ale za to nowoczesnym podejściu do produkcji pojazdów. Przede wszystkim chodzi o markę Solaris, której produkty łatwo znajdują nabywców poza granicami kraju. Wpływa na to nie tylko atrakcyjna cena, ale też poziom zaawansowania technicznego. Solaris ma w swojej ofercie pojazdy z napędem hybrydowym, a na ulicach Paryża testował nawet pojazdy, które doskonale obchodzą się bez kierowcy.

d3usz9w

Produkcja motoryzacyjna to jednak nie tylko fabryki samochodów. Oprócz nich w Polsce powstaje wiele podzespołów, stosowanych przez producentów z "pierwszej ligi". Między innymi Rolls-Royce'a. Marka, która zbudowała legendę brytyjskiej motoryzacji, u Polaków zamawia fotele. Powstają one w zlokalizowanej w Pruszkowie fabryce międzynarodowej firmy Kongsberg Automotive. Inną firmą z pokrewnej branży jest Faurecia Grójec. Polski oddział tego koncernu wytwarza przede wszystkim tapicerki samochodowe, konstrukcje siedzeń oraz prowadnice. Pracują dla Peugeota, Citroena, Forda, BMW i Volkswagena.

Wieloletnim doświadczeniem w tworzeniu foteli samochodowych może pochwalić się firma Inter Groclin Auto. Zakład z Grodziska Wielkopolskiego rozpoczął produkcję pierwszych akcesoriów samochodowych już w 1977 roku. Obecnie Groclin wytwarza poszycia foteli, gotowe fotele do samochodów, zagłówki i podłokietniki, boczne panele drzwiowe i elementy wykończenia oraz samochodowe foteliki dziecięce. Elementy te trafiają do pojazdów wielu znanych marek, takich jak Renault, BMW, Ford, Mitsubishi, Audi, VW, Opel, Peugeot, Volvo, Smart, Suzuki, Mercedes i Porsche.

d3usz9w

Dużym graczem na polskim rynku jest Delphi. Zagraniczna firma otworzyła krakowskie Centrum Techniczne, gdzie opracowywane są nowe rozwiązania oraz cztery zakłady. W Jeleśni powstają wiązki elektryczne, w Błoniu koło Warszawy systemy zasilania silnika oraz układy zasilania paliwem, w Ostrowie Wielkopolskim wymienniki ciepła, w Gdańsku przełączniki. Wśród odbiorców produkowanych w Polsce części są właściwie wszyscy, którzy liczą się w branży motoryzacyjnej: BMW, General Motors, Ford, Jaguar, Land Rover, Fiat, Alfa Romeo, Mercedes, Peugeot, Citroen, Renault, Suzuki, Volkswagen, Porsche, Audi i Volvo.

W naszym kraju powstaje wiele mniejszych akcesoriów motoryzacyjnych. W Poznaniu produkowane są akumulatory marek Centra i Exide, natomiast w Piastowie wytwarza je firma Zap. Warto też wspomnieć o spółce Heko produkującej wysokiej jakości owiewki. Firm tworzących akcesoria i części dla branży motoryzacyjnej jest wiele i na pewno mamy się czym pochwalić.

WP: Tomasz Budzik

sj/mw/sj

d3usz9w
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3usz9w
Więcej tematów