Centralne Warsztaty Samochodowe
CWS były państwowym zakładem stworzonym w 1918 r. do zajmowania się remontem i serwisem nie tylko samochodów, ale też innych pojazdów wojskowych. Przebudowywano tam nawet popularne w tym czasie Fordy T. W końcu podjęto decyzję o stworzeniu własnego samochodu i nadzór nad tym zlecono Tadeuszowi Tańskiemu. Model nazwany T-1 był gotowy w 1927 r., 5 lat po rozpoczęciu prac.
Łącznie do 1931 r. wyprodukowano około 800 egzemplarzy w różnych wersjach nadwoziowych. Był to między innymi czterodrzwiowy kabriolet, ale też zamknięte auto mieszczące 7 osób, czy wersja dwudrzwiowa. Co więcej, CWS T-1 produkowany był też w wersjach użytkowych – jako pick-up lub furgonetka. Fakt, że był to państwo zakład produkcyjny nadzorowany przez wojsko spowodował, że przygotowywano też odmianę dla Wojska Polskiego z takimi dodatkami jak skrzynka na granaty, uchwyt na karabiny czy łopata. CWS T-1 był napędzany 3-litrowym silnikiem o czterech cylindrach, który produkował 61 KM.
Inżynierowie CWS pracowali też nad kolejnymi modelami oznaczonymi T-4 (lub T-2) oraz T-8. Pierwszy z nich miał być mniejszym i tańszym modelem, natomiast drugi mocniejszym następcą modelu T-1. Niestety powstały jedynie prototypy tych samochodów. A w 1932 Państwowe Zakłady Inżynierii, powstałe na bazie CWS, podpisały umowę z Włochami na licencyjną budowę Polskiego Fiata 508. Warunkiem było zaprzestanie produkcji konkurencyjnych modeli.
Biorący udział przy tworzeniu CWS T-1 Władysław Mrajski, skonstruował też w 1927 r. swój własny samochód nazwany (od inicjałów) BM. Było to małe auto 2+2 napędzane przez 2-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 733 cm3. Brał on udział w rajdach, ale nie wszedł do seryjnej produkcji.