Polscy projektanci samochodów
Polacy wśród elity
Brak krajowej marki na rynku motoryzacyjnym oznacza, że nasi specjaliści wyjeżdżają za granicę i tam pracują dla największych koncernów
Wirtualna Polska rozpoczyna nowy cykl, w którym pokażemy, jak wygląda Polska 25 lat po upadku komunizmu. Nasi rodzacy decydują o kształcie motoryzacji, a ich wpływy sięgają daleko poza Europę.
Polski przemysł motoryzacyjny ogranicza się do produkcji samochodów obcych marek. Brak krajowego producenta na rynku motoryzacyjnym oznacza, że nasi specjaliści wyjeżdżają za granicę i tam pracują dla dużych koncernów. Najbardziej znanymi Polakami w branży są styliści, którzy projektują samochody dla największych światowych marek. Audi, BMW, Jaguar, Ferrari, Alfa Romeo, Ford, a nawet Tata swój wygląd zawdzięczają polskim projektantom.
Wśród nich samochodów znajdziemy wielu uznanych polskich artystów. Tomasz Jara jest w branży już od ponad 30 lat. Nieco mniejszy staż ma Justyn Norek, który przez lata tworzył popularne włoskie samochody, a dzisiaj jest głównym projektantem Taty. Sukcesy odnoszą też dużo młodsi styliści jak Kamil Łabanowicz odpowiedzialny za wygląd Audi. Co ważne, Polacy nie tylko wykonują drobne zadania, ale zajmują wysokie stanowiska. Jacek Frohlish odpowiada za wygląd nadwozi takich modeli BMW jak serie 5, 6 i 7 oraz SUV-y z oznaczeniem X. Natomiast Tadeusz Jelec już od kilkunastu lat jest jednym z najważniejszych projektantów w Jaguarze.