W latach 2021-22 powinna zostać zakończona budowa Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) w ciągu drogi ekspresowej S52, która domknie tzw. ring wokół miasta. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą odpowiedzialną za wykonanie koncepcji programowej inwestycji.
- Ta droga jest dedykowana nie tylko mieszkańcom Krakowa i jego najbliższych okolic, ale też wszystkim, którzy przejeżdżają przez Małopolskę z północy na południe i z zachodu na wschód. Obwodnica północna to potrzebny by-pass odciążający obwodnicę południową, która osiąga kres swojej przepustowości - ocenił minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
W poniedziałek w jego obecności przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisali umowę z firmą Sweco, która ma opracować koncepcję programową dla budowy tej trasy. Zakłada ona m.in. przygotowanie map projektowych, przygotowanie geologiczne i dokumentację środowiskową.
Według dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasza Pałasińskiego podpisanie umowy na koncepcję programową jest kolejnym „kamieniem milowym” na drodze do realizacji przedsięwzięcia. Dokument ten powinien być gotowy w pierwszym kwartale przyszłego roku. W tym samym roku powinien zostać ogłoszony przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie trasy. Inwestycja powinna być gotowa w 2021, a najpóźniej w 2022 r.
Minister Adamczyk zapowiedział, że po tym, jak w 2016 roku północna obwodnica Krakowa została wpisana w sieć dróg krajowych w ciągu drogi ekspresowej S52, w najbliższym czasie zostanie ona umieszczona w zaktualizowanym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, co zapewni jej finansowanie. Koszt przedsięwzięcia wstępnie szacowany jest na ponad 1 mld zł.
Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 będzie mieć prawie 15 km. W ramach zadania zmodernizowany będzie istniejący fragment trasy od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica o długości 2,5 km oraz zbudowana nowa droga ekspresowa o długości 12,5 km do węzła Kraków Mistrzejowice, gdzie połączy się z planowaną drogą ekspresową S7. Obwodnica ma mieć dwie jezdnie, a na każdej z nich po trzy pasy ruchu.
W ciągu trasy powstaną węzły drogowe Zielonki, Węgrzce, Batowice. Ze względu na gęstą zabudowę część drogi przebiegać ma tunelem pod centrum Zielonek i w Batowicach.
Jak zaznaczył Adamczyk, POK wpisuje się w tworzony „ruszt” dróg krajowych w Polsce. Ułatwi ona przede wszystkim poruszanie się wokół Krakowa, ponieważ ruch będzie rozdzielany na północną i południową część obwodnicy miasta, odciążając przeciążoną ruchem pojazdów południową obwodnicę Krakowa.
Zgodnie z Generalnym Pomiarem Ruchu (GPR) południowa autostradowa obwodnica Krakowa już teraz wykazuje wartości Średniego Dobowego Ruchu Rocznego przekraczające 50 tys. pojazdów na dobę, a w przypadku odcinka węzeł Kraków Tyniec - węzeł Kraków Sidzina wartości te przekraczają 64 tys. pojazdów na dobę.
Ciąg obwodnic Krakowa połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie z miasta (A4, DK 79, DK 94, S7,), co umożliwi przemieszczanie się również od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów), bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto.
Opr. Tomasz Budzik, Wirtualna Polska