Polacy nie dbają o swoje bezpieczeństwo

Obraz
Źródło zdjęć: © Jakub Wielicki

Podczas 6 ogólnopolskiej akcji "Ciśnienie pod kontrolą" zorganizowanej przez Michelin i Statoil skontrolowano 14 tys. samochodów. W Tygodniu Dobrego Ciśnienia (4-8 października) eksperci sprawdzali ciśnienie w oponach i stan bieżników. Z badań przeprowadzonych na stacjach wynika, że 69,32 proc. samochodów miało nieprawidłowe ciśnienie - to o 2 proc. mniej niż przed rokiem.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Oznacza to, że świadomość kierowców dotycząca prawidłowego ciśnienia w oponach rośnie. W tym roku najbardziej świadomi znaczenia ciśnienia okazali się kierowcy z województwa świętokrzyskiego, gdzie nieprawidłowe ciśnienie w oponach miało 51,27 proc. Najgorzej wypadli mieszkańcy lubuskiego. Dobre wyniki przyniosło natomiast badanie stanu opon, na jakich jeżdżą Polacy. Średnia głębokość bieżnika to 5,03 mm - w Polsce dopuszcza się do ruchu drogowego oponę o bieżniku 1,6 mm.

W ujęciu ogólnokrajowym, pomiary pokazały, że 69,32 proc. kierowców jeździ na nieprawidłowo napompowanych oponach co oznacza, że tylko 30,68 proc kierowców ma prawidłowe ciśnienie w oponach swoich samochodów

Wyniki akcji "Ciśnienie pod kontrolą" pokazały także, że 8,17 proc. ze wszystkich przebadanych samochodów w całej Polsce miało ciśnienie w oponach o ponad 1 bara niższe niż zalecane przez producentów samochodów , a aż 29,02 proc. między 0,5 a 0,9 bara niższe. Taki poziom stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Eksperci Michelin radzą, aby ciśnienie w oponach sprawdzać regularnie - raz w miesiącu oraz przed każdą dalszą podróżą. Spadek ciśnienia w oponie następuje w sposób naturalny w wyniku eksploatacji samochodu, ale może być spowodowany także przez obniżenie temperatury otoczenia oraz nawet niewielkie uszkodzenie bieżnika. Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i zwiększa ryzyko eksplozji opony. Poza poprawą bezpieczeństwa prawidłowe ciśnienie zapewnia dłuższy czas eksploatacji opony, a także oszczędność paliwa. Samochód jeżdżący na oponach z ciśnieniem o 20 proc niższym niż zalecane zużywa średnio 2 proc. paliwa więcej.

Kontrola ciśnienia powinna odbywać się "na zimno" - najwcześniej po godzinie od zatrzymania samochodu lub po przejechaniu do 3 kilometrów przy niewielkiej szybkości. Ciśnienie w oponach powinno być zgodne z zaleceniami producenta samochodu i przystosowane do aktualnego obciążenia pojazdu.

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro