Trwa ładowanie...

Polacy nie dbają o swoje bezpieczeństwo

Polacy nie dbają o swoje bezpieczeństwoŹródło: Jakub Wielicki
d1u6y09
d1u6y09

Podczas 6 ogólnopolskiej akcji "Ciśnienie pod kontrolą" zorganizowanej przez Michelin i Statoil skontrolowano 14 tys. samochodów. W Tygodniu Dobrego Ciśnienia (4-8 października) eksperci sprawdzali ciśnienie w oponach i stan bieżników. Z badań przeprowadzonych na stacjach wynika, że 69,32 proc. samochodów miało nieprawidłowe ciśnienie - to o 2 proc. mniej niż przed rokiem.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Oznacza to, że świadomość kierowców dotycząca prawidłowego ciśnienia w oponach rośnie. W tym roku najbardziej świadomi znaczenia ciśnienia okazali się kierowcy z województwa świętokrzyskiego, gdzie nieprawidłowe ciśnienie w oponach miało 51,27 proc. Najgorzej wypadli mieszkańcy lubuskiego. Dobre wyniki przyniosło natomiast badanie stanu opon, na jakich jeżdżą Polacy. Średnia głębokość bieżnika to 5,03 mm - w Polsce dopuszcza się do ruchu drogowego oponę o bieżniku 1,6 mm.

W ujęciu ogólnokrajowym, pomiary pokazały, że 69,32 proc. kierowców jeździ na nieprawidłowo napompowanych oponach co oznacza, że tylko 30,68 proc kierowców ma prawidłowe ciśnienie w oponach swoich samochodów

Wyniki akcji "Ciśnienie pod kontrolą" pokazały także, że 8,17 proc. ze wszystkich przebadanych samochodów w całej Polsce miało ciśnienie w oponach o ponad 1 bara niższe niż zalecane przez producentów samochodów , a aż 29,02 proc. między 0,5 a 0,9 bara niższe. Taki poziom stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Eksperci Michelin radzą, aby ciśnienie w oponach sprawdzać regularnie - raz w miesiącu oraz przed każdą dalszą podróżą. Spadek ciśnienia w oponie następuje w sposób naturalny w wyniku eksploatacji samochodu, ale może być spowodowany także przez obniżenie temperatury otoczenia oraz nawet niewielkie uszkodzenie bieżnika. Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i zwiększa ryzyko eksplozji opony. Poza poprawą bezpieczeństwa prawidłowe ciśnienie zapewnia dłuższy czas eksploatacji opony, a także oszczędność paliwa. Samochód jeżdżący na oponach z ciśnieniem o 20 proc niższym niż zalecane zużywa średnio 2 proc. paliwa więcej.

Kontrola ciśnienia powinna odbywać się "na zimno" - najwcześniej po godzinie od zatrzymania samochodu lub po przejechaniu do 3 kilometrów przy niewielkiej szybkości. Ciśnienie w oponach powinno być zgodne z zaleceniami producenta samochodu i przystosowane do aktualnego obciążenia pojazdu.

d1u6y09
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1u6y09
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj