Pół wieku Octavii

Obraz

Octavia, najlepiej sprzedający się obecnie w skali globalnej model Škody, świętuje w tym roku swoje 50 urodziny. Produkcja pierwszego samochodu o tej nazwie, następcy Škody 440 znanej również pod nazwą Spartak, rozpoczęła się w styczniu 1959 r.

Obraz

Obowiązujące wówczas numery identyfikacyjne modeli zostały zastąpione nazwami - Škoda 440 stałą się Octavią, nazwę Škoda 445 zmieniono na Octavia Super, a Škoda 450 została nazwana Felicią.

- Nasz nowy pojazd ma nową nazwę, Škoda Octavia, ponieważ to ósmy model produkowany przez naszą państwową spółkę - można przeczytać w firmowym czasopiśmie "Ventil" z 6 stycznia 1959 r.

* WIĘCEJ HISTORYCZNYCH ZDJĘĆ SAMOCHODU * Zmiana jednak obejmowała nie tylko nazwy i drobne adaptacje frontowej części pojazdu, ale i wprowadzenie innowacji technicznych. W roku 1959 projektanci Škody przeprojektowali przednie osie wszystkich samochodów osobowych Škoda - stare resory piórowe zostały zastąpione sprężynami śrubowymi z teleskopowymi amortyzatorami, co było zasadniczą zmianą. - W tylnych osiach też miały być stosowane sprężyny śrubowe. Okazało się, że to złe rozwiązanie, firma pozostawiła więc tam resory piórowe - dodaje Lukáš Nachtmann, szef archiwum Škoda Auto.

Obraz

Nazwa Octavia powróciła do portfolio Škody na początku lat 90-tych. Nazwany tak samochód stał się pierwszym produkowanym przez czeski koncern po dołączeniu do Grupy VW. Wstępne ustalenia i pierwszy prototyp zostały przygotowane w 1992 r. Sprzedaż rozpoczęto w roku 1996, po dwóch latach na rynku pojawiła się jego wersja kombi, a następnie wersja 4x4.

W 2000 r. na rynku pojawiła się nowa, unowocześniona wersja, która jest nadal produkowana pod nazwą Octavia Tour. W lutym 2004 r. firma wypuściła Škodę Octavia drugiego pokolenia, która następnie przeszła lifting w 2008 r.

Największy czeski producent samochodów sprzedał do dnia dzisiejszego ponad dwa miliony samochodów Škoda Octavia na całym świecie, a obecnie dysponuje szeroką ofertą modelową, która obejmuje także wersję sportową - Octavia RS i wersję uterenowioną Octavia Scout. W Polsce od początku wprowadzenia na rynek sprzedało się ponad 110 000 aut tego modelu.

Źródło artykułu: Moto Target
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯