Pół wieku Octavii

Obraz

Octavia, najlepiej sprzedający się obecnie w skali globalnej model Škody, świętuje w tym roku swoje 50 urodziny. Produkcja pierwszego samochodu o tej nazwie, następcy Škody 440 znanej również pod nazwą Spartak, rozpoczęła się w styczniu 1959 r.

Obraz

Obowiązujące wówczas numery identyfikacyjne modeli zostały zastąpione nazwami - Škoda 440 stałą się Octavią, nazwę Škoda 445 zmieniono na Octavia Super, a Škoda 450 została nazwana Felicią.

- Nasz nowy pojazd ma nową nazwę, Škoda Octavia, ponieważ to ósmy model produkowany przez naszą państwową spółkę - można przeczytać w firmowym czasopiśmie "Ventil" z 6 stycznia 1959 r.

* WIĘCEJ HISTORYCZNYCH ZDJĘĆ SAMOCHODU * Zmiana jednak obejmowała nie tylko nazwy i drobne adaptacje frontowej części pojazdu, ale i wprowadzenie innowacji technicznych. W roku 1959 projektanci Škody przeprojektowali przednie osie wszystkich samochodów osobowych Škoda - stare resory piórowe zostały zastąpione sprężynami śrubowymi z teleskopowymi amortyzatorami, co było zasadniczą zmianą. - W tylnych osiach też miały być stosowane sprężyny śrubowe. Okazało się, że to złe rozwiązanie, firma pozostawiła więc tam resory piórowe - dodaje Lukáš Nachtmann, szef archiwum Škoda Auto.

Obraz

Nazwa Octavia powróciła do portfolio Škody na początku lat 90-tych. Nazwany tak samochód stał się pierwszym produkowanym przez czeski koncern po dołączeniu do Grupy VW. Wstępne ustalenia i pierwszy prototyp zostały przygotowane w 1992 r. Sprzedaż rozpoczęto w roku 1996, po dwóch latach na rynku pojawiła się jego wersja kombi, a następnie wersja 4x4.

W 2000 r. na rynku pojawiła się nowa, unowocześniona wersja, która jest nadal produkowana pod nazwą Octavia Tour. W lutym 2004 r. firma wypuściła Škodę Octavia drugiego pokolenia, która następnie przeszła lifting w 2008 r.

Największy czeski producent samochodów sprzedał do dnia dzisiejszego ponad dwa miliony samochodów Škoda Octavia na całym świecie, a obecnie dysponuje szeroką ofertą modelową, która obejmuje także wersję sportową - Octavia RS i wersję uterenowioną Octavia Scout. W Polsce od początku wprowadzenia na rynek sprzedało się ponad 110 000 aut tego modelu.

Źródło artykułu: Moto Target
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła