Trwa ładowanie...

Pierwsza jazda: Vespa GTS – Włochy na dwóch kołach

Vespa jest ikoną nie tylko włoskiej motoryzacji. To najbardziej znany i rozpoznawany skuter na świecie. Zatem stworzenie nowej jego wersji wymaga wprowadzenia zmian tak, aby nie stracić nic ze stylu. W końcu Vespa wpisuje się w piękny włoski krajobraz i to właśnie na ulicach Rzymu oraz drogach okolicznej prowincji mogłem przekonać się, czy najnowocześniejsza wersja kultowego skutera zachowała swój urok.

Vespa GTSVespa GTSŹródło: Inne
d2joget
d2joget

Myślę, że nie będzie ryzykownym stwierdzenie, że większość osób kupujących vespy robi to z powodu ich wyglądu i stylu. To małe motoryzacyjne dzieła sztuki, które zachwycają swoim klasycznym projektem. Zatem, choć oczywiście Vespa przez przeszło 76 lat istnienia zmieniała się nie raz i to całkiem zauważalnie, to zawsze zachowywała swój charakterystyczny styl. W przypadku nowej Vespy GTS, czyli największego, topowego modelu, mamy do czynienia z małym liftingiem jeśli chodzi o wygląd, ale większym w kwestii technologicznej.

Nowa Vespa GTS prawie jak stara

Mimo niemałych nowości ukrytych pod nadwoziem, w kwestii stylistycznej zmiany w Vespie GTS zauważą głównie fani modelu. Minimalnie przeprojektowano przedni błotnik, aby wyglądał dynamiczniej, ale jest to niewielki detal. Ważniejsze jest to, że Włosi poszerzyli kierownicę, co wpływa na komfort i pewność prowadzenia. Uspokajam – nie zmieniło to znacząco możliwości przeciskania się w korkach, gdyż nadal to lusterka wyznaczają faktyczną szerokość skutera.

Vespa GTS Vespa
Vespa GTSŹródło: Vespa

Nowością zarówno stylistyczną, jak i technologiczną jest to, że nowa Vespa GTS we wszystkich odmianach ma kierunkowskazy LED, co oznacza, że teraz już całe oświetlenie jest diodowe. Dodatkowo zmieniono tylne światło tak, że pod prostokątnym kloszem, zamiast pojedynczego, okrągłego źródła światła, mamy teraz prostokątną linię biegnącą wzdłuż krawędzi. Fakt, że to taki szczegół jest w praktyce elementem, po którym najłatwiej rozpoznać nowy model, pokazuje, że styliści postanowili nie zmieniać tego, co się podoba.

d2joget

Poprawić komfort

Piaggio we wszystkich swoich modelach, a więc i w skuterach Vespy, zawsze robiło dobre wrażenie swoim zawieszeniem. Choć tu też wszystko wygląda, jakby było po staremu – przy przednim kole mamy charakterystyczny pojedynczy amortyzator – to Włosi zapewniają, że jest to zupełnie nowy element. Celem było zaoferowanie maksimum komfortu przy zapewnieniu pewności prowadzenia.

Vespa GTS Vespa
Vespa GTSŹródło: Vespa

Kto jak kto, ale Włosi wiedzą, jak jest to ważne. Podczas pierwszych jazd vespą GTS musiałem zmierzyć się z często brukowanymi i dziurawymi ulicami Rzymu oraz znajdującymi się pod Wiecznym Miastem wiejskimi drogami, których asfalt też pozostawiał sporo do życzenia. Zatem skuter nie miał tu żadnej taryfy ulgowej i po prostu musiał się wykazać. Oczywiście cały czas mamy do czynienia z małymi kołami, co stawia dodatkowe wyzwanie. Jednak mimo to vespa z gracją radziła sobie ze wszystkim tym, co Włochy rzucały jej pod koła. Było dobrze, jest jeszcze lepiej.

Druga strona medalu to hamulce. W ich przypadku też sporo się zmieniło – teraz Vespa GTS ma nową pompę hamulcową Brembo i nowe zaciski. W efekcie poprawiono skuteczność przedniego hamulca i znacząco skrócono dystans potrzebny do zatrzymania. Tyle w teorii, gdyż w praktyce całość pozostawia jeszcze trochę do życzenia. I dopiero pełne użycie obu hamulców pozwala na skuteczniejsze wytracanie prędkości.

Vespa GTS Vespa
Vespa GTSŹródło: Vespa

Współczesność to elektronika

Choć wizualnie Vespa GTS prezentuje się klasycznie i idealnie wpisuje się w zabytkową zabudowę Rzymu, to pod spodem jest to całkiem nowoczesny skuter. I przejawia się to pod postacią elektroniki. Największą nowością od strony użytkowej nie są jednak wspomniane już LED-owe kierunkowskazy, a system bezkluczykowy. Teraz wystarczy mieć zbliżeniowy kluczyk w kieszeni, aby za pomocą pokrętła uruchomić vespę. Tak samo przyciskami otwiera się schowki – ten pod kanapą i przedni przy kierownicy (który wyposażony jest w gniazdo USB).

d2joget

Oczywiście skuter można połączyć z aplikacją Vespy w telefonie i dzięki temu korzystać z dodatkowych możliwości. Tu najlepiej sprawdzi się skuter w wersji Supertech, w której na kierownicy montowany jest kolorowy wyświetlacz o przekątnej 4,3 cala. Mogą na nim być wyświetlane informacje o połączeniach telefonicznych (przyda się system słuchawkowy), muzyce czy (i tu wymagana jest właśnie wersja Supertech) wskazówki nawigacji.

Vespa GTS Vespa
Vespa GTSŹródło: Vespa, fot: Marco Zamponi

Skoro mowa o kontroli urządzeń pokładowych, to trzeba też wspomnieć, że zmieniono przełączniki na kierownicy, które są umieszczone na chromowanym plastiku. Całość nie tylko dobrze wygląda, ale tak też działa.

d2joget

125 lub 300

Vespa GTS to topowy model włoskiej marki, a to oznacza, że choć nadal nie jest to maksiskuter, to jest największym w ofercie. To natomiast wiąże się z faktem, że nie znajdziemy w nim silnika 50 cm3. Tu dostępne są dwie mocniejsze opcje. Dla osób z prawem jazdy kategorii B lub A1 przewidziano silnik 125 I-Get o mocy 14 KM osiąganej przy 8750 obr./min i momencie obrotowym 12 Nm przy 6750 obr./min.

Vespa GTS Vespa
Vespa GTSŹródło: Vespa, fot: Alberto Cervetti

Mocniejsza opcja to silnik 300 HPE generujący 23,8 KM przy 8250 obr./min i 26 Nm przy 5250 obr./min. Tą wersją miałem okazję jeździć i choć vespa GTS oczywiście nie jest demonem prędkości, to pozwala na dynamiczną jazdę w mieście, a na bocznych drogach umożliwia nawet wyprzedzanie wolniej jadących samochodów. Jednak dość duży jednocylindrowy silnik cechują spore wibracje na postoju. Podczas jazdy znikają.

d2joget

4 wersje

Cennik Vespy zawsze był dla mnie długą listą podobnych maszyn, ale na tym właśnie polega jego zaleta – każdy ma znaleźć model dla siebie. Nie inaczej jest z Vespą GTS, która oferowana jest w 4 odmianach. Podstawowa GTS jest najbardziej klasyczna, GTS Super to nie bardziej współczesne wydanie, ale nadal niewiele się różniące (ma inne kolory czy materiał na kanapie).

Vespa GTS Vespa
Vespa GTSŹródło: Vespa

Dużo większą różnicę zauważymy w wersji GTS Supersport. Tu wszystkie chromowane elementy (listwa, kierownica, lusterka, podnóżki czy osłona tłumika) są czarne. Dodatkowo malowanie uzupełniono pomarańczowymi detalami i elementami ze wzorem włókna węglowego. Wszystkie te trzy wersje mają klasyczny prędkościomierz z monochromatycznym wyświetlaczem LCD pod nim – muszę przyznać, że ten projekt instrumentów wygląda świetnie i choć dziś często skłaniam się ku kolorowym wyświetlaczom, to tutaj klasyka ma bardzo mocny argument.

d2joget

Jednak jeśli się z niej zrezygnuje, to można wybrać wersję GTS Supertech. Ona, oprócz wspomnianego kolorowego ekranu, wyróżnia się matowoszarymi detalami w miejscu chromów, matowymi lakierami i szczegółami w kolorze limonkowym.

Vespa GTS Vespa
Vespa GTSŹródło: Vespa

Dla fanów włoszczyzny

Vespa GTS to wygodny skuter dobrej jakości. Oferuje on sporo miejsca na stopy i wygodną kanapę. Jest też uniwersalny – niemal każdy może na nim podróżować komfortowo. Ja przy 183 cm wzrostu czułem się, jakby ten jednoślad był skrojony pode mnie, a po dłuższej jeździe w ogóle nie czułem zmęczenia.

d2joget

Niestety tradycyjne podejście ma też pewien problem. Wiem, że to nie jest wielki skuter, ale jednak największy w rodzinie. Mimo to jego twórcom nie udało się wygospodarować miejsca na choć jeden zamknięty kask pod siedziskiem. Jeśli chcecie korzystać z tego schowka, to musicie jeździć otwartym kasku.

Vespa GTS Vespa
Vespa GTSŹródło: Vespa

Vespa GTS to skuter, którego trochę nie ma sensu porównywać do konkurencji. Vespę najczęściej kupuje osoba, która chce vespy. Tu kupuje się styl, włoski klimat i tradycję. I tak, kosztuje to sporo. Tym bardziej, że nowa Vespa GTS to też nowe ceny. Konkretne kwoty jeszcze nie zostały podane, ale w zależności od wersji i silnika będzie to pomiędzy 29 tys. zł a 34 tys. zł.

Jednak, choć zabrzmi to jak truizm, vespy nie do końca kupuje się głową a sercem. Jeśli ktoś będzie chciał najbardziej praktyczny i atrakcyjny cenowo skuter na rynku, to na pewno wybierze inny model. Natomiast to vespa zapewni, że zawsze po zaparkowaniu obejrzycie się na nią tylko po to, żeby sobie p. Ja czułem też to, co w przypadku jednośladów jest niezwykle ważne – po prostu chęć pojeżdżenia vespą – nie dlatego, że muszę, ale dlatego, że mam ochotę.

Vespa GTS Vespa
Vespa GTSŹródło: Vespa
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2joget
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2joget
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj