Pięćdziesięciolecie Fiata 600

Obraz

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8584/600-fiat-01.jpeg',550,430) ) |
| --- | Fiat celebruje jubileusz półwiecza modelu 600, który był dla firmy i dla całych Włoch modelem przełomowym. Po 50 latach sytuacja jest całkiem odmienna, nic też dziwnego, że i limitowana seria Seicento, która uświetnić ma jubileusz, niemal w niczym nie przypomina legendarnej „sześćsetki”.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8584/600-fiat-02.jpeg',550,412) ) |
| --- | Model Fiat 600 opracowywany był od 1951 roku, a zadebiutował cztery lata później. Zaprojektowany przez inżyniera Dante Giacosa okazał się być strzałem w dziesiątkę. Był bowiem wyjątkowo tani, jak na rzeczywiste walory, które oferował pomimo małych rozmiarów. Niebagatelny był wówczas fakt, że „sześćsetka” odznaczała się bardzo prostą konstrukcją, dzięki czemu auto mogło być konserwowane i naprawiane dosłownie wszędzie. Ważka to była zaleta w czasach, gdy we Włoszech więcej było zakładów kowalskich, niż serwisów samochodowych.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8584/600-fiat-03.jpeg',550,410) ) |
| --- | Fiat 600 odegrał jeszcze większą rolę w historii Włoch, niż Volkswagen Garbus w Niemczech, czy Mini w Wielkiej Brytanii. O ile bowiem już przed Garbusem i Mini motoryzacja w Niemczech i Wielkiej Brytanii była bardzo rozwinięta, o tyle Fiacik odmienił oblicze włoskich dróg. Wszak jeszcze po II Wojnie Światowej więcej po tych drogach chodziło osiołków, niż jeździło samochodów.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8584/600-fiat-seicento-02.jpeg',550,385) ) |
| --- | Jubileusz „sześćsetki jest doskonałą okazją, by przypomnieć pełne chwały dni pogrążonego dziś w tarapatach Fiata. Sytuacja firmy i Włoch jest jednak zupełnie odmienna, niż przed półwieczem. Wtedy Włochy były biedne, a firma rozwijała się doskonale pod rządami swego przedsiębiorczego właściciela. Dziś kraj jest zamożny, ale Fiat ma się coraz gorzej. ...czego najlepszym znakiem jest fakt, że marką która najszybciej rozwija się we Włoszech, jest Toyota.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8584/600-fiat-seicento-04.jpeg',550,385) ) |
| --- | Fiat wprowadza nieznaczną modyfikację stylistyczną Seicento, i jego limitowaną serię dedykowaną jubilatowi sprzed pięćdziesięciu lat: Fiat 600 „50th”. O ile sześćsetka sprzed półwiecza była prosta, a jej podstawową zaletą była funkcjonalność, o tyle Fiat 600 „50th” jest znacznie bardziej efekciarskią wersją popularnego Seicento. Za pomocą designerskich zabiegów, producent przydaje produkowanemu od siedmiu lat modelowi elementów mających skusić młodą klientelę. Zabieg sympatyczny skądinąd, ale pozbawiony chyba głębszego znaczenia. Rewitalizacja Seicento wymagałaby bowiem rzeczywistych zabiegów technicznych, a nie tylko „pudrowaniu noska”.


Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła