Swoją światową premierę Panamera będzie miała wiosną 2009 roku, a pierwsze egzemplarze pojawią się w handlu na całym świecie późnym latem. Zaprojektowana jako czterodrzwiowy samochód sportowy Panamera łączy w sobie sportową dynamikę jazdy, przestronne, uniwersalne wnętrze i komfort godny prawdziwego samochodu Gran Turismo.
Panamera jest czwartą serią, produkowaną przez Porsche obok sportowych 911-tek, Boxstera i Caymana oraz sportowego samochodu terenowego Cayenne. Stylistom udało się stworzyć całkiem nowy i niepowtarzalny model, a mimo to pod względem formy nierozerwalnie związany z typową stylistyką Porsche. Już same proporcje wyróżniają Panamerę z jej segmentu rynkowego: z szerokością 1,931 milimetrów jest szersza niż jakikolwiek porównywalny samochód czterodrzwiowy, natomiast wysokość 1,418 milimetrów jest mniejsza, niż w innych autach tego typu. Niepowtarzalną sylwetkę GT uzyskano dzięki długości 4,970 milimetrów i sportowym, krótkim zwisom.
Panamera może być śmiało zaliczana do nowego segmentu samochodów. Synteza typowych cech auta sportowego, nawiązujących do sylwetki coupé oraz niepowtarzalnej interpretacji kształtów limuzyny, a także zalet jakie niesie ze sobą zmienna koncepcja wnętrza tworzy wyjątkowy obraz nowoczesnego samochodu. Panamera ma mocno zaznaczone wloty powietrza, zamiast osłony chłodnicy. Szerokie nadkola i optycznie wydłużona przednia pokrywa tworzą stylistykę, znaną z przedniej partii 911 i cenioną przez klientów Porsche już od 45 lat: wyraźnie wysunięte błotniki jako zakończenie płaskiej maski.
Na przednich fotelach i obu wyprofilowanych pojedynczych siedzeniach z tyłu pasażerowie znajdą doskonałe pod względem ergonomicznym warunki. Bagażnik pomieści bagaż wszystkich pasażerów. Składane oparcia tylnych siedzeń pozwalają na indywidualne dostosowanie wnętrza do potrzeb.
Pod maską pracują silniki typu „V” z sześcioma lub ośmioma cylindrami, dysponujące mocą od 300 do 500 KM. Część z nich ma turbodoładowanie. Dzięki bezpośredniemu wtryskowi paliwa są dość oszczędne, a jednocześnie mocne. Siły przekazywane są przez manualną skrzynię sześciobiegową lub siedmiobiegową skrzynię dwusprzęgłową Porsche – PDK.
Panamera posiada sportowy napęd na tylną oś. W najmocniejszym wariancie zastosowano napęd na wszystkie koła, dostępny dla innych wersji jako opcja. Porsche przygotowuje także wyjątkowo oszczędny model Panamera z napędem hybrydowym. Więcej szczegółów dotyczących silników, przekładni, osiągów jezdnych, cen oraz wyposażenia przedstawionych zostanie wiosną przyszłego roku.
* ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ * Nowa seria Porsche – Panamera – będzie zjeżdżać z taśmy produkcyjnej zakładu w Lipsku. Powstaje tam hala o powierzchni 22.000 metrów kwadratowych i odpowiednie centrum logistyczne. Silniki Panamery będą produkowane w macierzystym zakładzie Porsche w Zuffenhausen, natomiast zakład Volkswagena w Hanowerze zajmie się dostawą lakierowanych surowych nadwozi. Następnie samochody będą montowane w fabryce w Lipsku. Roczna produkcja przewidziana jest na 20.000 sztuk. W ramach produkcji Panamery Porsche będzie współpracowało przede wszystkim z niemieckimi dostawcami.
Źródło: Porsche