Oszczędny samochód roku 2012
Dieslowski Samochód Roku 2012 to ranking stworzony przez dziennikarzy brytyjskiego czasopisma Diesel Car. Lista powstała na podstawie wrażeń z testów aut
Nagrody brytyjskiego czasopisma Diesel Car
Obecnie jedną z najistotniejszych cech samochodu jest oferowana przez niego ekonomia jazdy. Mimo podniesienia stawki akcyzy na olej napędowy na początku 2012 r. w Polsce cena oleju napędowego jest utrzymywana na poziomie niższym, niż cena benzyny. Jeśli dodamy do tego to, że samochody z silnikiem Diesla palą mniej od swoich iskrowych odpowiedników, oczywiste stanie się to, że dla osób ceniących tanią eksploatację wciąż najlepszym wyborem są auta z wysokoprężną jednostką napędową. Oto najbardziej cenione modele z tego i ubiegłego roku.
"Dieslowski Samochód Roku 2012" to ranking, stworzony przez dziennikarzy brytyjskiego czasopisma Diesel Car. Oprócz ogólnego zwycięzcy, wyróżniono najlepsze auta w dziesięciu poszczególnych kategoriach. Lista powstała na podstawie wrażeń z testów aut.
tb/mw/tb
Najlepszy mały samochód: Kia Rio
Koreańska nowość była jedną z bardziej oczekiwanych premier roku 2011 wśród aut popularnych. Na razie na polskim rynku azjatycki konkurent Opla Corsy i Volkswagena Polo dostępny jest tylko z silnikiem benzynowym o pojemności 1.2 l. W tym roku do oferty azjatyckiego producenta dołączyć mają jednak obecne już na brytyjskim rynku silniki Diesla o pojemności 1.1 i 1.4 l. Pierwszy z nich rozwija moc 74 KM, a drugi 89 KM. Choć Rio z tymi jednostkami nie obiecuje sportowych emocji podczas prowadzenia - przyspieszenie od 0 do 100 km/h odpowiednio 14,9 i 13,7 sekundy - ma odwdzięczać się niskim spalaniem. Średnio 3,2 i 4,0 l/100 km.
Najlepsze auto kompaktowe: Ford Focus
Trzecia generacja hitu spod znaku niebieskiego owalu jest jednym z najczęściej spotykanych samochodów flotowych. Focus jest modelem, na którym Ford testuje nowe, doładowane silniki benzynowe. O ile jednak jakość i trwałość jednostki 1.0 EcoBoost jest na razie niewiadomą, to wiadomo co myśleć o silnikach 1.6 oraz 2.0 TDCi. Pierwszy z nich występuje w wariantach mocy 95 lub 115 KM, drugi natomiast w pięciu wersjach o mocy od 115 do 163 KM. Obydwa są wysoko oceniane.
Samochód segmentu D: Citroen DS5
Wystarczy jedno spojrzenie na ten samochód, by stwierdzić, że większość jego nabywców nowego DS.-a zasili kasę Citroena nie ze względu na oferowane jednostki napędowe, ale za sprawą wyglądu tego auta. Nie będą się oni mieli czego wstydzić. W końcu model DS5 będzie służbowym samochodem nowego prezydenta Francji.
Franďż˝żďż˝ois Hollande wybrał auto z napędem hybrydowym, wykorzystującym dieslowski motor o pojemności 2.0 l. Samochód z tą jednostką napędową, ale bez pomocnika w postaci silnika elektrycznego, oferuje moc 160 KM. Drugi silnik Diesla - 1.6 e-HDi - rozwija moc 110 KM i korzysta z technologii mikrohybrydowej. Oznacza to, że odzyskuje energię podczas hamowania.
Samochód o wysokich osiągach: BMW serii 3 (F30)
To już szósta generacja najlepiej sprzedającego się modelu bawarskiej firmy. Marka, której auta słynie z doskonałego układu kierowniczego i świetnego zawieszenia, ma również sporo do zaoferowania w dziedzinie silników Diesla. Oferowana w nowej "trójce" jednostka o pojemności 2.0 l kontynuuje linię silników, obsypywanych nagrodami i pochwałami ekspertów.
Silnik występuje w dwóch wariantach mocy: 163 lub 184 KM i oferuje typowe dla BMW czasy przyspieszania do 100 km/h: odpowiednio 8 i 7,5 s. Zdaniem producenta, auta odznaczają się przy tym zaskakująco niskim spalaniem: średnio 4,1 i 4,6 l/100 km.
Samochód kombi: Skoda Superb
Czeska propozycja dla przyzwyczajonych do wysokiego komfortu od początku miała trafiać w serca osób ceniących korzystny stosunek jakości do ceny. Druga generacja modelu Superb nie nokautuje urodą, ale w odmianie kombi łatwo zaakceptować jej wygląd. Jest to jeszcze łatwiejsze, jeśli zwrócimy uwagę na pojemność bagażnika: 633 l.
Pod maską limuzyny naszych południowych sąsiadów swoje miejsce znalazły jednostki napędowe, opracowane przez koncern Volkswagena. Superba może napędzać silnik 1.6 TDI o mocy 105 KM lub jednostka o pojemności 2.0 l, która może oferować 140 lub 170 KM.
Najlepszy minivan: Seat Alhambra
Ten samochód został stworzony z myślą o większych rodzinach. Drugie wcielenie hiszpańskiej propozycji w swoim wnętrzu mieści siedem osób, a pod maską może mieć jeden z dwóch silników. Jednostka wysokoprężna 2.0 TDI, znana z samochodów Volkswagena, rozwija moc 140 lub 170 KM. Producent deklaruje, że słabszy z nich w połączeniu z manualną skrzynią biegów pozwala na ograniczenie średniego spalania do 3,8 l/100 km. Mocniejszy jest oferowany tylko ze skrzynią DSG i w cyklu mieszanym ma spalać 5,9 l/100 km.
Najlepszy crossover: Range Rover Evoque
Brytyjska nowość uzyskała już ogrom tytułów, nagród i wyróżnień. Wśród nich wymienić można tytuł najładniejszego samochodu roku i kobiecego samochodu roku. Evoque zaprojektowano jako samochód, który ma dowieźć nas do sklepu, na siłownię lub do kina, czyli sprawdzać się w mieście. Inżynierowie jednak nie mogli sobie pozwolić na złamanie zasad, kierujących marką i jeśli jakiś kierowca Evoque'a postanowi opuścić utwardzoną nawierzchnię, bez problemu pojedzie dalej.
Zwolennicy silników wysokoprężnych mogą wyposażyć Evoque'a w silnik o pojemności 2.2 l występujący w dwóch wersjach: TD4 o mocy 150 KM i SD4 o mocy 190 KM.
Najlepsze auto z napędem 4x4: Land Rover Discovery 4
Największe uznanie w oczach brytyjskich dziennikarzy uzyskał rodzimy Discovery czwartej generacji. Samochód, który oferuje całkiem niezłe możliwości w umiarkowanym terenie, jest często wybierany przez osoby, ceniące luksus i wyższą pozycję za kierownicą.
W Polsce Land Rover oferuje widlasty silnik Diesla o pojemności 3.0 l w dwóch wersjach o mocy 210 lub 245 KM. Jak podaje producent, jednostka napędowa rozpędza Discovery do 100 km/h w czasie 10,9 s. w słabszym wariancie i 9,6 s. w mocniejszym. W cyklu mieszanym samochód katalogowo spala 9,3 l/100 km.
Samochód sportowy: Peugeot RCZ
Czy auto o zacięciu sportowym może mieć silnik Diesla? Jeszcze kilkanaście lat temu oczywistym było, że nie. Wszystko zmieniło się wraz z pierwszym zwycięstwem samochodu z silnikiem wysokoprężnym w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 2006 roku.
Jednym z takich aut sportowych jest Peugeot RCZ. „Francuz”, którego zapewne częściej wybiorą kobiety, mimo, że mężczyźnie nie przyjmie ujmy, może być wyposażony w silnik 2.0 HDi o mocy 163 KM. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 8,3 sekundy, a jego średnie spalanie ma wynosić 5,3 l/100 km.
Samochód ekologiczny: Opel Ampera/Chevrolet Volt
Światowy samochód roku 2012 to następny krok w rozwoju aut, napędzanych silnikami elektrycznymi. W przeciwieństwie do Priusa, nie jest hybrydą. Nasza podróż przez cały czas odbywa się na 150-konnym silniku elektrycznym. W zestawie są akumulatory o pojemności 16 kWh i prądnica o mocy 72 KM. W celu zapewnienia trwałości obu jednostek elektrycznych, są one smarowane i schładzane przy pomocy oleju.
W USA samochód sprzedaje się jak "ciepłe bułeczki", oczywiście w swojej kategorii.
Ostateczny zwycięzca: Range Rover Evoque
Nie wiemy, czy angielscy dziennikarze w swoim werdykcie kierowali się trzeźwą oceną, czy też przemawiał przez nich patriotyzm. Być może jednak chodzi o to pierwsze; w końcu Evoque to naprawdę dobry samochód, a Land Rover należy obecnie do indyjskiego koncernu Tata Motors. Niezależnie od tego, jakie było podłoże tego werdyktu, nie da się zaprzeczyć, że samochód ten jest ciekawą alternatywą dla niemieckiej konkurencji, która zdominowała ten segment rynku.