Oszczędna jazda w szczegółach
Te techniki mogą cię zaskoczyć
Ceny paliw nie są już tak niskie jak w wakacje i wiele wskazuje na to, że w najbliższym czasie na powrót takich cen nie ma co liczyć. Możemy jednak we własnym zakresie ograniczyć kwoty, jakie zostawiamy przy dystrybutorach. Wystarczy wpoić sobie kilka nawyków i uważnie prowadzić
Ceny paliw nie są już tak niskie jak w wakacje i wiele wskazuje na to, że w najbliższym czasie na powrót takich cen nie ma co liczyć. Możemy jednak we własnym zakresie ograniczyć kwoty, jakie zostawiamy przy dystrybutorach. Wystarczy wpoić sobie kilka nawyków i uważnie prowadzić. Oto zasady, których nie uczą każdego na kursie prawa jazdy.
Wolne przyspieszanie nie popłaca
Wielu osobom, które z góry odrzucają ekonomiczną jazdę, wydaje się, że polega ona między innymi na wolnym przyspieszaniu. Na szczęście jest dokładnie odwrotnie. Samochód spala najmniej na najwyższym biegu, na którym w danym momencie może się poruszać. Celem oszczędnego kierowcy jest więc szybkie jego osiągnięcie i jak najdłuższe używanie. - Przyspieszając delikatnie "muskając pedał gazu" będziemy zawalidrogą i w dodatku nie przełoży się to na niskie spalanie , ponieważ przyśpieszać będziemy długo i długo też będziemy mieli wysokie zużycie paliwa. Przyśpieszać należy zdecydowanie, wciskając pedał gazu jeśli warunki pozwalają nawet do trzech czwartych głębokości, lecz zmieniamy bieg przy około 2000 obr/minut silnika diesla a 2500 obr/min w silniku benzynowym. Możemy przekroczyć wcześniej wymienione obroty i pominąć biegi np. z 3 na 5 bieg Kierowca eco jest czasami najszybszym kierowcą startującym ze skrzyżowania - mówi Radosław Jaskulski, trener SKODA Auto Szkoła.
W nowszych samochodach tuż obok zegarów lub pomiędzy nimi wyświetlana jest podpowiedź, w którym momencie można zmienić bieg na wyższe. To cenna wskazówka dla kierowcy. Gdy osiągniemy najwyższy możliwy w danych warunkach bieg, jedźmy na nim jak najdłużej. System wskaże nam moment, w którym trzeba zredukować przełożenie.
Oczywiście od zasady ograniczania obrotów podczas przyspieszania jest odstępstwo. Nie róbmy tego, gdy wyprzedzamy. Jeśli na szali jest bezpieczeństwo nasze i innych uczestników ruchu, wykorzystajmy wyższe obroty silnika. Ma on wtedy wyższą moc, a w przypadku motorów bez doładowania również wyższy moment obrotowy