Opolskie/ Remont A4 najważniejszą inwestycją GDDKiA w regionie
Remont kolejnego odcinka autostrady A4 będzie najważniejszą inwestycją GDDKiA w tym roku na Opolszczyźnie. Zainteresowane wykonaniem tego zadania są cztery firmy. Ma ono zacząć się w kwietniu i skończyć we wrześniu, prace nie będą prowadzone w wakacje.
Remont kolejnego już odcinka A4 ma poprawić komfort i bezpieczeństwo jazdy. Otwarcie ofert firm zainteresowanych jego przeprowadzeniem odbyło się w piątek.
Jak powiedział PAP rzecznik opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Michał Wandrasz, najtańsza z ofert opiewa na niespełna 14 mln zł, a najdroższa na nieco ponad 19 mln zł. GDDKiA chce rozstrzygnąć postępowanie przetargowe w marcu i na przełomie marca-kwietnia podpisać umowę z wykonawcą, tak by firma ta mogła zacząć prace w pierwszej dekadzie kwietnia.
Remont obejmie ok. 28 km nitki w kierunku Wrocławia, od węzła Brzeg do węzła Opole Zachód. Prowadzony będzie w kilku etapach, z których każdy obejmować ma długość kilku kilometrów. Zacznie się od strony węzła Brzeg. Prace będą trwały od kwietnia do końca czerwca i we wrześniu. Wtedy można spodziewać się utrudnień na tej trasie.
Na lipiec i sierpień prace remontowe mają być przerwane, by - jak mówił rzecznik opolskiego oddziału GDDKiA - nie utrudniać kierowcom wakacyjnych przejazdów i nie przyczyniać się do korków w czasie, gdy w Polsce odbywać się będą Światowe Dni Młodzieży, podczas których spodziewany jest znacznie zwiększony ruch głównie autokarowy.
Tegoroczny remont A4 będzie kontynuacją rewitalizacji opolskiej autostrady, która rozpoczęła się w 2013 r. Wówczas wyremontowany został 7,5-km odcinek jezdni południowej w kierunku Katowic między węzłami Opole Zachód i Opole Południe wraz z samymi węzłami. Rok później nową nawierzchnię położono na pozostałym fragmencie jezdni południowej między węzłami Opole Zachód i Opole Południe (13 km) oraz na całej długości między tymi węzłami na jezdni północnej (20 km). W ub.r. odbył się remont kolejnego, 30-km odcinka tej trasy między węzłami Brzeg i Opole Zachód.
Kolejnymi planowanymi przez GDDKiA w Opolu na ten rok zadaniami mają być m.in. przebudowa skrzyżowania dróg krajowych 94 i 46 koło Karczowa pod Opolem; przebudowa skrzyżowania w Praszce, a także ujęta w dwóch zadaniach inwestycyjnych przebudowa trzech skrzyżowań w miejscowości Jełowa na DK45. Inwestycje te znalazły się na ministerialnej liście dodatkowych zadań z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, skierowanych do realizacji w 2016 r. "Jeśli będzie przyznane dofinansowanie, jesteśmy gotowi do realizacji tych zadań" - zaznaczył Wandrasz.
GDDKiA będzie też kontynuować trwającą od 2015 r. budowę obwodnicy Nysy. Ma ona mieć 16,5 km długości, będzie kosztowała blisko 307,5 mln zł, a oddana do ruchu zostanie w 2017 r.
Wandrasz dodał, że w tym roku rozpoczną się prace przygotowawcze i koncepcyjno-dokumentacyjne dotyczące budowy obwodnic Praszki oraz Olesna. "Oczekujemy też na przyznanie pieniędzy na aktualizację dokumentacji dla budowy obwodnic Myśliny, Niemodlina i północnej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla" - dodał rzecznik GDDKiA.
Wszystkie te obwodnice ujęto w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.
Rzecznik GDDKiA w Opolu dodał, że oddział ma już przyznane pieniądze na przygotowanie dokumentacji dla rozbudowy trzech odcinków dróg krajowych: nr 38 na odcinku granica państwa - Pietrowice; nr 43 Jaworzno-Julianpol oraz nr 45 Reńska Wieś - Poborszów. "W tym ostatnim przypadku będziemy również przebudowywać niebezpieczne skrzyżowanie w Reńskiej Wsi, gdzie dochodzi do wielu śmiertelnych wypadków" - zaznaczył Wandrasz.