Druga generacja rodzinnego minivana Opla kusi nowoczesnymi rozwiązaniami i uniwersalnym wnętrzem. Z 200-konnym silnikiem jest na dodatek bardzo szybka.
Pierwsza Zafira pojawiła się na rynku w 1999 roku i została sprzedana w liczbie ponad 1,4 mln egzemplarzy. Był to pierwszy kompaktowy minivan z Niemiec, który posiadał siedem miejsc i trzeci rząd foteli dający się całkowicie złożyć i schować w podłodze bagażnika. To właśnie prosty w obsłudze system Flex7 zadecydował o sukcesie Zafiry. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10597/opel-zafira-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | U naszych zachodnich sąsiadów to auto przez cztery lata z rzędu było najlepiej sprzedającym się pojazdem w swojej klasie.
Cechy szczególne
Nietrudno zauważyć, że nowa Zafira idzie w ślady Astry III. Stylizacja nadwozia jak i wnętrza wyraźnie nawiązuje do kompakta z Russelsheim - duże reflektory i światła z tyłu, wloty powietrza w przednim zderzaku, | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10597/opel-zafira-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | trapezowa osłona chłodnicy z firmowym logo i charakterystyczną chromowaną listwą, czy też uporządkowana srebrno-szara deska rozdzielcza.
W porównaniu do Zafiry pierwszej generacji auto nieco urosło - jest o 150 mm dłuższe, 59 mm szersze, ma też o 73 mm większy rozstaw osi.. Dzięki temu w kabinie jest teraz więcej miejsca, ale największym atutem pozostaje system foteli Flex7, pozwalający w ciągu kilku minut przekształcić Zafirę z auta siedmiomiejscowego w transportera z dwoma siedzeniami z przodu, którego przestrzeń bagażowa dochodzi do 1820 litrów. A wszystko bez konieczności kłopotliwego wyjmowania foteli.
Za dopłatą można otrzymać składane oparcie fotela pasażera z przodu oraz znany z Astry III system FlexOrganizer- ułatwiający lepsze rozmieszczenie i zabezpieczenie bagażu. Jak przystało na rasowego minivana w Zafirze nie brakuje przeróżnych schowków i pojemników na drobiazgi. W wersji z panoramicznym dachem (za dopłatą 6 600 zł) dodatkowe schowki znajdują się w panelu środkowym.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Silniki
Szeroka gama silników obejmuje pięć jednostek benzynowych 1,6 l/ 105 KM, 1,8 l/ 140 KM, 2,2/ 155 KM, 2,0 l T/ 200 KM i 2,0 T OPC/ 240 KM, oraz trzy wysokoprężne 1,9 l CDTI / 100, 120 i 150 KM. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10597/opel-zafira-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jeżdżąc modelem z 200-konnym benzyniakiem można łatwo zapomnieć, że siedzi się w rodzinnym minivanie. W tej wersji Opel przyspiesza w zaledwie 9 sekund do ”setki”, a swoją dynamiką przewyższa większość tradycyjnych kompaktów. Taka jazda jednak kosztuje, bo 2-litrowy turbodoładowany silnik nie należy do oszczędnych. W czasie testów spalał średnio 13,5 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Mocny silnik, współpracujący z precyzyjnie działającą 6-stopniową skrzynią biegów, jest z pewnością atutem Zafiry, ale jej równie mocnym punktem jest zawieszenie. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10597/opel-zafira-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Aktywne zawieszenie IDS Plus z układem kontroli amortyzacji znane jest już z innych modeli Opla. Jednym przyciskiem można je ustawić w trybie „Sport” co spowoduje, że Zafira zamieni się niemal w rasowe sportowe auto. Utwardzone zawieszenie znakomicie sprawdza się podczas szybkiej jazdy po krętych partiach dróg – dość wysoki minivan nie ma tendencji do przechyłów i potrafi zachować stabilność nawet podczas gwałtownych ruchów kierownicą. Dobremu trzymaniu się drogi przez Opla sprzyja także precyzyjny układ kierowniczy, a nad bezpieczeństwem podróżnych czuwa cała gama systemów m.in. ABS z układem wspomagania nagłego hamowania, ESP, kontrola trakcji TC Plus oraz wspomaganie hamowania na zakrętach CBC.
Konstrukcje kabiny wzmacnia klatka bezpieczeństwa, która zarówno przy uderzeniach z przodu, jak i bocznych absorbuje energię i przekazuje dalej z ominięciem przestrzeni pasażerskiej. Nie może więc dziwić, że nowy Opel otrzymał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w zakresie ochrony pasażerów w teście zderzeniowym EuroNCAP. Ochronę dzieci oceniono na cztery gwiazdki.
Podsumowanie
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10597/opel-zafira-5-b.jpeg',375,500) ) |
| --- | Bez wątpienia Zafira należy do najciekawszych minivanów na rynku. Jest elegancka, bezpieczna i bardzo dobrze się prowadzi. Wielofunkcyjne wnętrze przyciąga miłośników typowo rodzinnych aut mimo, że 200-konny silnik pod maską zapewnia dużo sportowych wrażeń podczas jazdy.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Wybrane dane techniczne:
| Rodzaj silnika | Benzynowy |
| --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1998 |
| Moc maksymalna (KM-obr/min)
| 200-5400 |
| Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 262-4200 |
| Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 9,0 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 225 |
| Droga hamowania ze 100 km/h (m) | 40 |
| Pojemność bagażnika (l) | 140/645/1820 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 7,3/13,3 |
| Długość/szerokość/wysokość (cm) | 446/180/164 |
| Rozstaw osi (cm) | 270 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
| Cena (zł) | 110 950 |
Nasza ocena
Przestronność wnętrza | * | Wystarczająca ilość miejsca z przodu, mniej miejsca z tyłu, niewielki bagażnik. |
---|---|---|
Silnik | * | Bardzo dynamiczna jednostka napędowa |
Poziom hałasu | Do prędkość 100 km/h poziom hałasu nie jest zbyt wysoki. | |
Hamulce | * | 41 metrów to średni wynik. |
Dynamika | Dobra dynamika. | |
Zużycie paliwa | * | Zużycie paliwa jest dość wysokie. |
Wyposażenie podstawowe | Bogate, z możliwością doposażenia. |
Wyposażenie seryjne:
Opel Zafira 2.0 Turbo Sport
| Poduszki powietrzne | 4 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
| Klimatyzacja manualna | S | S - wyposażenie seryjne
Autor: Tomasz Szmandra