Opel Zafira 2.0 Turbo

Obraz

Druga generacja rodzinnego minivana Opla kusi nowoczesnymi rozwiązaniami i uniwersalnym wnętrzem. Z 200-konnym silnikiem jest na dodatek bardzo szybka.

Pierwsza Zafira pojawiła się na rynku w 1999 roku i została sprzedana w liczbie ponad 1,4 mln egzemplarzy. Był to pierwszy kompaktowy minivan z Niemiec, który posiadał siedem miejsc i trzeci rząd foteli dający się całkowicie złożyć i schować w podłodze bagażnika. To właśnie prosty w obsłudze system Flex7 zadecydował o sukcesie Zafiry. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10597/opel-zafira-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | U naszych zachodnich sąsiadów to auto przez cztery lata z rzędu było najlepiej sprzedającym się pojazdem w swojej klasie.

Cechy szczególne

Nietrudno zauważyć, że nowa Zafira idzie w ślady Astry III. Stylizacja nadwozia jak i wnętrza wyraźnie nawiązuje do kompakta z Russelsheim - duże reflektory i światła z tyłu, wloty powietrza w przednim zderzaku, | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10597/opel-zafira-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | trapezowa osłona chłodnicy z firmowym logo i charakterystyczną chromowaną listwą, czy też uporządkowana srebrno-szara deska rozdzielcza.

W porównaniu do Zafiry pierwszej generacji auto nieco urosło - jest o 150 mm dłuższe, 59 mm szersze, ma też o 73 mm większy rozstaw osi.. Dzięki temu w kabinie jest teraz więcej miejsca, ale największym atutem pozostaje system foteli Flex7, pozwalający w ciągu kilku minut przekształcić Zafirę z auta siedmiomiejscowego w transportera z dwoma siedzeniami z przodu, którego przestrzeń bagażowa dochodzi do 1820 litrów. A wszystko bez konieczności kłopotliwego wyjmowania foteli.
Za dopłatą można otrzymać składane oparcie fotela pasażera z przodu oraz znany z Astry III system FlexOrganizer- ułatwiający lepsze rozmieszczenie i zabezpieczenie bagażu. Jak przystało na rasowego minivana w Zafirze nie brakuje przeróżnych schowków i pojemników na drobiazgi. W wersji z panoramicznym dachem (za dopłatą 6 600 zł) dodatkowe schowki znajdują się w panelu środkowym.

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Silniki

Szeroka gama silników obejmuje pięć jednostek benzynowych 1,6 l/ 105 KM, 1,8 l/ 140 KM, 2,2/ 155 KM, 2,0 l T/ 200 KM i 2,0 T OPC/ 240 KM, oraz trzy wysokoprężne 1,9 l CDTI / 100, 120 i 150 KM. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10597/opel-zafira-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jeżdżąc modelem z 200-konnym benzyniakiem można łatwo zapomnieć, że siedzi się w rodzinnym minivanie. W tej wersji Opel przyspiesza w zaledwie 9 sekund do ”setki”, a swoją dynamiką przewyższa większość tradycyjnych kompaktów. Taka jazda jednak kosztuje, bo 2-litrowy turbodoładowany silnik nie należy do oszczędnych. W czasie testów spalał średnio 13,5 l na 100 km.

Wrażenia z jazdy

Mocny silnik, współpracujący z precyzyjnie działającą 6-stopniową skrzynią biegów, jest z pewnością atutem Zafiry, ale jej równie mocnym punktem jest zawieszenie. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10597/opel-zafira-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Aktywne zawieszenie IDS Plus z układem kontroli amortyzacji znane jest już z innych modeli Opla. Jednym przyciskiem można je ustawić w trybie „Sport” co spowoduje, że Zafira zamieni się niemal w rasowe sportowe auto. Utwardzone zawieszenie znakomicie sprawdza się podczas szybkiej jazdy po krętych partiach dróg – dość wysoki minivan nie ma tendencji do przechyłów i potrafi zachować stabilność nawet podczas gwałtownych ruchów kierownicą. Dobremu trzymaniu się drogi przez Opla sprzyja także precyzyjny układ kierowniczy, a nad bezpieczeństwem podróżnych czuwa cała gama systemów m.in. ABS z układem wspomagania nagłego hamowania, ESP, kontrola trakcji TC Plus oraz wspomaganie hamowania na zakrętach CBC.
Konstrukcje kabiny wzmacnia klatka bezpieczeństwa, która zarówno przy uderzeniach z przodu, jak i bocznych absorbuje energię i przekazuje dalej z ominięciem przestrzeni pasażerskiej. Nie może więc dziwić, że nowy Opel otrzymał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w zakresie ochrony pasażerów w teście zderzeniowym EuroNCAP. Ochronę dzieci oceniono na cztery gwiazdki.

Podsumowanie

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10597/opel-zafira-5-b.jpeg',375,500) ) |
| --- | Bez wątpienia Zafira należy do najciekawszych minivanów na rynku. Jest elegancka, bezpieczna i bardzo dobrze się prowadzi. Wielofunkcyjne wnętrze przyciąga miłośników typowo rodzinnych aut mimo, że 200-konny silnik pod maską zapewnia dużo sportowych wrażeń podczas jazdy.

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Wybrane dane techniczne:

| Rodzaj silnika | Benzynowy |
| --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1998 |
| Moc maksymalna (KM-obr/min)
| 200-5400 |
| Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 262-4200 |
| Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 9,0 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 225 |
| Droga hamowania ze 100 km/h (m) | 40 |
| Pojemność bagażnika (l) | 140/645/1820 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 7,3/13,3 |
| Długość/szerokość/wysokość (cm) | 446/180/164 |
| Rozstaw osi (cm) | 270 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
| Cena (zł) | 110 950 |

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

Przestronność wnętrza * Wystarczająca ilość miejsca z przodu, mniej miejsca z tyłu, niewielki bagażnik.
Silnik * Bardzo dynamiczna jednostka napędowa
Poziom hałasu Do prędkość 100 km/h poziom hałasu nie jest zbyt wysoki.
Hamulce * 41 metrów to średni wynik.
Dynamika Dobra dynamika.
Zużycie paliwa * Zużycie paliwa jest dość wysokie.
Wyposażenie podstawowe Bogate, z możliwością doposażenia.

Wyposażenie seryjne:
Opel Zafira 2.0 Turbo Sport

| Poduszki powietrzne | 4 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S |
| Klimatyzacja manualna | S | S - wyposażenie seryjne

Autor: Tomasz Szmandra

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę