Trwa ładowanie...

Opel Vectra kontra Ford Mondeo

Opel Vectra kontra Ford Mondeo
d1hncx1
d1hncx1

Ford Mondeo i Opel Vectra rywalizują ze sobą od lat. Kolejne generacje tych modeli starają się przyciągać uwagę szukających dość uniwersalnego samochodu, którym równie dobrze można zabrać rodzinę na wakacyjny wyjazd, co wybrać się na spotkanie biznesowe.

W Polsce auta segmentu D chętnie kupują firmy przeznaczając je dla swojej średniej i wyższej kadry kierowniczej. Klienci indywidualni wybierają tego typu pojazdy chcąc poruszać się dość dużymi samochodami, mającymi pewną renomę. Mondeo i Vectra spełniają te założenia. W testowanych przez nas wersjach liftback łączą przy tym cechy wyglądających prestiżowo sedanów z zaletami hatchbacków.

Cechy szczególne

W przypadku samochodów segmentu D producenci niezbyt chętnie decydują się na ekstrawagancję. Auta mają raczej klasyczne kształty bez udziwnień w postaci załamujących się gwałtownie linii czy nietypowych przetłoczeń karoserii. Podobnie jest w przypadku wnętrz pojazdów, gdzie dominuje ergonomia.W takim właśnie duchu zaprojektowano Mondeo i Vectrę, chociaż styliści Opla pozwolili sobie na odrobinę więcej „szaleństwa”.

Mondeo w obecnym wydaniu produkowany jest od siedmiu lat. W 2003 i 2004 przeszedł co prawda face-litfing, ale ogólny wygląd pozostał niezmieniony i można określić go mianem konserwatywnego. Nieco nostalgicznie wygląda analogiczny zegarek umieszczony na panelu centralnym. Vectra jest bardziej zadziorna od Mondeo. Ma też nowocześniejsze wnętrze od Forda. Po części to efekt młodszego wieku Opla (Vectra trzeciej generacji dostępna jest od 2002 r.).

Oba testowane przez nas auta były wersjami liftback. Z wyglądu przypominają one sedany z charakterystycznym dla nich „kuprem”, ale pokrywa bagażnika otwiera się wraz z tylną szybą (która ma wycieraczkę), co ułatwia pakowanie bagażu.

Zaletą Mondeo jest oferowana standardowo podgrzewana przednia szyba. Przez zatopione w niej cienkie przewody przebiega prąd (rozwiązanie podobne do stosowanego w większości szyb tylnych), co pozwala na szybkie pozbycie się szronu czy lodu. W opcji (1000 zł) dostępne jest zawieszenie sportowe z twardszą charakterystyką elementów tłumiących. Ciekawie rozwiązano sposób otwierania pokrywy bagażnika. Robi się to kluczykiem, który należy umieścić w otworze pod znakiem firmowym Forda.

W Vectrze dostępne jest opcjonalnie (1 650 zł) automatyczne poziomowanie zawieszenia - niezależnie od ładunku tył pojazdu utrzymywany jest na stałej wysokości. Przyzwyczajenia wymaga praca dźwigienki kierunkowskazów. Po ich uruchomieniu wraca ona do poziomu spoczynkowego.

Silniki

Jednostka napędowa 1,8 l w Mondeo rozwija moc 130 KM. Jest więc słabsza od silnika o tej samej pojemności oferowana w Vectrze. Maksymalny moment obrotowy osiąga też przy wyższych obrotach niż ma to miejsce w Oplu. W efekcie równie dynamiczne rozpędzanie się skutkuje głośniejszą pracą jednostki. Osiągi są jednak zbliżone, podobnie jak zużycie paliwa.

d1hncx1

Zużycie paliwa obu silników jest na dającym się zaakceptować poziomie, chociaż w obu przypadkach podczas testu było ono wyższe od podawanego przez producenta – w trasie o ok. 0,5 l, a w mieście o ok. 0,7 l.

Wrażenia z jazdy

Ze względu na większe wymiary Mondeo jest przestronniejsze od Vectry. Docenią to zwłaszcza wyżsi pasażerowie siedzący z tyłu, którym nie powinno zabraknąć miejsca na nogi. Pojemność bagażników obu aut jest taka sama do chwili, kiedy nie złożymy oparć dzielonej tylnej kanapy. Wówczas przewagę ma Ford.

d1hncx1

Widoczność do tyłu jest zdecydowanie lepsza w Mondeo. Szyba Vectry jest pochylona pod większym kątem, co utrudnia obserwowanie drogi za samochodem przy korzystaniu z lusterka wewnętrznego.

Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą nie powinno stanowić problemów w żadnym z opisywanych samochodów. W Mondeo kierowcy może przeszkadzać umieszczona zbyt nisko przy kierownicy dźwigienka służąca do obsługiwania radioodtwarzacza.

d1hncx1

Tablicę przyrządów Forda zaprojektowano w klasycznym stylu i bez zbędnych udziwnień. Zegary są czytelne, a korzystanie urządzeń pokładowych nie powinna stanowić problemu. Podobnie jest w przypadku Opla, chociaż połączenie obsługi radia, komputera pokładowego i opcjonalnie dostępnej nawigacji jest mniej intuicyjne.

Bagażniki obu samochodów mają dość dużą pojemność. Ten w Vectrze ma regularniejsze kształty, dzięki czemu jest bardziej ustawny.

d1hncx1

Zawieszenie Opla wydaje się twardsze niż Forda, ale tłumienie nierówności w obu samochodach przebiega sprawnie. Manualne skrzynie biegów (w Fordzie 6-, w Oplu 5-stopniowa) pracują precyzyjnie, a ich skoki są dość krótkie.

Podsumowanie

Mondeo i Vectra to dość ciekawe propozycje dla szukających aut stosunkowo dużych i wygodnych. Różnica w wyglądzie może sprawiać, że Forda wybiorą bardziej konserwatywni klienci. Mimo nieco mniejszej ilości miejsca we wnętrzu Opel ma przewagę nad Fordem pod względem wyposażenia. Różnica w cenie jest niewielka.

d1hncx1

Wybrane dane techniczne

| | Ford Mondeo | Opel Vectra |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1798 | 1796 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 130/6000 | 140/6300 |
| Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min) | 175/4250 | 175/3800 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,6 | 10,7 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 207 | 210 |
| Pojemność bagażnika (l) | 500/1370 | 500/1050 |
| Pojemność zbiornika paliwa (l) | 58 | 60 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 5,7/9,9 | 5,7/10,0 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 473,1 x 181,2 x 142,9 | 461,1 x 179,8 x 146,0 |
| Rozstaw osi (cm) | 275,4 | 270 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena (zł) | 85 890 | 83 950 |

Wybrane wyposażenie seryjne

| | Ford Mondeo Trend plus | Opel Vectra Essentia |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 4 | 4 |
| Kurtyny powietrzne | 2000 | S |
| Układ ABS | S | S |
| Układ ESP | 2900 | 2300 |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S | S/700 |
| Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S | S |
| Klimatyzacja manualna | S | S |
| Radioodtwarzacz z CD | 1900 | S |
| Komputer pokładowy | 600 | S |
| Podgrzewana przednia szyba | S | - |
S- wyposażenie standardowe

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)


Ford Mondeo Opel Vectra
Przestronność wnętrza +
Silnik Remis
Poziom hałasu (odczuwalny) +
Zużycie paliwa Remis
Wyposażenie +
Cena Remis

Autor: Maciej Pobocha

d1hncx1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1hncx1
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj