Opel Vectra B (1995 – 2001)

Obraz

*Opel Vectra jest samochodem praktycznym, o przyjemnej ponadczasowej sylwetce. Wciąż cieszy się sporym zainteresowaniem, choć nie należy do aut bezawaryjnych. *

Model Opla Vectry B miał swą premierę w 1995 r. w dwóch wersjach nadwoziowych – sedan i liftback. W następnym roku do sprzedaży wprowadzono kombi.
| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10912/opel-vectra-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Vectra B dość gruntownie różniła się od poprzedniego modelu. Wnętrze auta jest przestronne i daje poczucie luksusu. To drugie – dzięki zastosowaniu elementów z wyższej o klasę Omegi. Wyprofilowane fotele zapewniają przyzwoite trzymanie ciała kierowcy i pasażerów. Za to umieszczenie przycisków do otwierania okien przy dźwigni biegów może sprawiać kłopot. Inne przyciski i dźwigienki rozmieszczono już bardziej „normalnie”.
Dzięki zwiększonemu rozstawowi osi więcej miejsca mają pasażerowie tylnej kanapy.
Układ niezależnego zawieszenia wszystkich kół – z przodu na podwójnych wahaczach poprzecznych i stabilizatorze, z tyłu na wahaczach wzdłużnych i poprzecznych oraz stabilizatorze – bardzo dobrze tłumi nierówności i zapewnia komfort podróżowania. Precyzyjny jest również układ kierowniczy, również przeniesiony z Omegi.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10912/opel-vectra-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Vectra może pochwalić się dużymi bagażnikami we wszystkich wersjach nadwoza. Kufer sedana ma pojemność 500 l, liftbacka 480 l, a kombi 460 l. Po złożeniu oparć tylnej kanapy pojemność powiększa się odpowiednio do: 790 l, 790 l, 1490 l.
W 1999 r. Vectra przeszła gruntowny face lifting. Miedzy innymi zmieniono kratkę wlotu powietrza, nadano nowy kształt zderzakom i reflektorom. Zamontowano nowe przednie fotele z zagłówkami chroniącymi przed urazami w czasie kolizji, dokonano modernizacji zawieszenia oraz lepiej zabezpieczono auto przed korozją. Wzbogacono też kolorystykę tapicerek i wnętrza oraz podwyższono standard wyposażenia.
ZAPRASZAMY DO GALERII OPLA

Silniki

Opel Vectra miał bogatą ofertę jednostek napędowych, które wraz z upływem lat systematycznie modernizowano. Po face liftingu silniki wykonane w technice ośmiozaworowej wzbogacono szesnastozaworowymi. Najpopularniejsze to benzynowe 1,6 l/ 75 i 101 KM, 1,8 l/ 116 KM, 2,0 l 16V/ 136 KM oraz diesel 2,0 l TDI o mocy 82 i 101 KM.
Najekonomiczniejszym, choć może mało dynamicznym jest 75-konny o pojemności 1.6. W opinii użytkowników i serwisów uchodzi natomiast za najmniej awaryjny. | [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10912/opel-vectra-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jednostka dwulitrowa jest zdecydowanie lepsza dla tych, którzy lubią szybszą jazdę. Lepiej też pasuje do cięższego kombi.
Dwulitrowy turbodieseldiesel z bezpośrednim wtryskiem zalicza się do silników ekonomicznych, ale jest mało dynamiczny. Dużo więcej energii ma diesel 2,2 l DTI o mocy 125 KM, choć oczywiście zużywa trochę więcej paliwa.
W wersji specjalnej Vectry i500 montowano sześciocylindrowy silnik o pojemność 2498 cm³ i mocy 195 KM. Samochód osiągał prędkość maksymalną 236 km/godz., a do 100 km/godz. przyspieszał w 7,9 sek.
W opinii serwisów silniki szesnastozaworowe zużywają więcej oleju, awaryjny jest osprzęt, psują się czujniki położenia wałka rozrządu i wału korbowego. W turbodieslach psują się m.in. pompy wtryskowe, przepływomierze powietrza oraz elementy osprzętu. Najlepiej sprawują się podstawowe wersje silników.
Przed kupnem Vectry należy też wiedzieć, że w samochodach z silnikami benzynowymi 16V wymiana rozrządu następuje co cztery lata lub po przejechaniu 60 tys. km. W wersjach ośmiozaworowych czynność tę należy wykonać po 120 tys. km lub ośmiu latach.

Eksploatacja

Po premierze w 1995 r. Vectra B przez kilka lat była liderem klasy średniej. Opinie użytkowników o tym modelu są podzielone. Więcej niezadowolonych znajdziemy wśród właścicieli modeli z roczników przed face liftingiem. Auto po 1999 r. zbiera już dużo więcej pochwał.
| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10912/opel-vectra-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Wśród najczęściej wymienianych usterek występuje korozja układu wydechowego, drobne awarie elektroniki, wycieki oleju z przekładni kierowniczej, zatarcie linki hamulca ręcznego, uszkodzenia siłowników zamka centralnego. W zawieszeniu, z przodu zbyt często zużywają się łączniki i gumy stabilizatora oraz poduszki górnego mocowania kolumn resorujących. Z tyłu natomiast wybijają się gumy stabilizatora.
Opel Vectra to bardzo dobry samochód rodzinny. O powodzeniu w jego zakupie decyduje kondycja techniczna pojazdu. Najpewniejsze auta, to pochodzące z polskiej sieci sprzedaży Opla – nie są zajeżdżone i najczęściej mają znaną historię. Na rynku jest dużo aut pochodzących z rynku niemieckiego. Mają one bogatsze wyposażenie, ale większe przebiegi i często przed sprzedażą były naprawiane przez krajowe warsztaty.
ZAPRASZAMY DO GALERII OPLA

Wady

- korozja w modelach produkowanych do 1999 r.
- silniki o niskiej kulturze pracy
- zbyt delikatne zawieszenie na polskie drogi

Zalety

- przestronne wnętrze
- dobre właściwości jezdne
- komfortowe zawieszenie

*Ważniejsze daty z historii modelu *
1995 – debiut Vectry B w wersji sedan i liftback,
1996 – na rynek wchodzi model kombi (sierpień),
1997 – rozszerzenie oferty o silniki 2.0 TDI i benzynowy 2.5V6 w wersji specjalnej Vectry i500,
1999 – gruntowny face lifting modelu,
2000 – nowe silniki: 1.8 16V/125 KM, 2.2/147 KM i 2.2 TDI/125 KM,
2001 – debiut nowego modelu Vectra C

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

| | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1.6 | 10,5-15,1 | 11,9-15,9 | 12,8-16,9 | 16,2-20,9 | 16,2-21,0 | 21,9-25,8 | 20,9-26,6 |
| 1.8 | 12,3-15,3 | 12,0-16,5 | 14,9-21,9 | 15,9-18,9 | 18,9-23,9 | 20,9-27,9 | 24,4-32,9 |
| 2.0 | 10,9-13,9 | 11,5-18,5 | 14,5-19,9 | 15,8-20,3 | 17,9-23,9 | 19,2-25,9 | 25,9-29,9 |
| 2.0TDI | - | - | 13,7-18,9 | 15,5-20,8 | 19,9-24,9 | 22,9-27,2 | 26,0-31,9 | * na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

Przykładowe dane techniczne wybranych silników*

| Silnik | 1.6 | 1.6 16V | 1.8 16V | 2.0 16V | 2.0 TDI |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Pojemność skokowa (cm³) | 1598 | 1598 | 1796 | 1998 | 1995 |
| Moc (KM/obr./min.) | 75/5200 | 101/6000 | 116/5400 | 136/5600 | 82/4300 |
| Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.) | 128/2800 | 150/3600 | 170/3400 | 188/3400 | 185/1800 |
| Prędkość maks. (km/h) | 175 | 193 | 203 | 215 | |
| Przyspieszenie 0-100 km (s) | 15,5 | 12,5 | 11,0 | 10,0 | |
| Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km) | 5,7/10,4 | 5,5/9,5 | 5,8/10,6 | 6,3/12,2 | |
| Opony | 180/70 R14; 195/65 R15 | 195/65 R15 | 205/55 R16 | 195/65 R15 | |
| Zbiornik paliwa (l) | 60 | | | | |
| Objętość bagażnika (dm³) | 500/790 | | | | |
| Rozstaw osi (cm) | 263,5 | | | | |
| Rozstaw kół przód/tył (cm) | 146,5/147 | | | | |
| Średnica zawracania (m) | 11,3 | | | | |
| Wymiary: dł./szer./wys. (cm) | 449,5/171/142 | | | | |
| Masa własna (kg) | 1205 | 1215 | 1260 | 1325 | 1320 |
| Masa całkowita (kg) | 1785 | 1785 | 1800 | 1860 | 1880 | * dane z 2000 r. modelu sedan.

Autor: Jerzy Kozierkiewicz

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę