Prestiż marki buduje się modelami klasy średniej. Obecna generacja Opla Vectry sprzedaje się w Europie bardzo dobrze, a wraz z nią marka odzyskuje nadszarpniętą reputację.
Nowy design nadwozia zaprezentowanej w 2001 r. Vectry sugerował, że firma pewnym krokiem zmierza ku przyszłości. O całkowitym odmłodzeniu marki miały świadczyć surowe kształty i futurystyczne wnętrze. Vectra oferowana jest z nadwoziem typu sedan, kombi i 5-drzwiowym liftbackiem kreowanym na sportową modłę. Wybraliśmy klasyczne nadwozie sedan i nowoczesny silnik wysokoprężny, wprowadzony w 2004 r. o pojemności 1,9 l i mocy 150 KM.
Cechy szczególne
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9146/opel-vectra-1-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Paradoksalnie wyróżnikiem Opla stał się silnik wysokoprężny 1,9 l, który prezentował się bardzo dobrze. Paradoks polega na tym, że wcześniej Opel nie miał tak udanych diesli. Do charakterystycznych dla Vectry „elektronicznych” dźwigienek kierunkowskazów i wycieraczek, które zawsze znajdują się w położeniu środkowym zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Ilość przycisków i pokręteł na konsoli środkowej jest imponująca, ale udaje się odgadnąć ich przeznaczenie bez zaglądania do instrukcji obsługi. Tablica przyrządów i wystrój wnętrza sprawiają wrażenie eleganckich. Na kierownicy znajdują się przyciski do sterowania radiem, fotel kierowcy ma podłokietnik. Wnętrze pojazdu jest przestronne, a fotele przednie mają dobrze dobrany kształt. Bagażnik o objętości 500 l ma optymalną wielkość.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Silnik
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9146/opel-vectra-2-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Prawdziwą satysfakcję z Vectry daje jednak silnik, który z pojemności 1,9 l osiąga moc 150 KM. Ma on co prawda tylko 4 cylindry, ale za to po 4 zawory w każdym z nich. Jest zasilany układem common rail, doładowany turbosprężarką o zmiennej geometrii wraz z chłodnicą powietrza. Zaletami tego diesla są przede wszystkim umiarkowane zużycie paliwa i duża elastyczność. Nawet 6-biegowa, manualna skrzynia przekładniowa pracuje bez zarzutu. W mieście Vectra zużywa 8 l ma 100 km, co jest dobrym wynikiem. Można go jednak łatwo popsuć szybką jazdą.
Wrażenia z jazdy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9146/opel-vectra-3-b.jpeg',500,350) ) |
| --- | Biorąc pod uwagę wielkość i masę pojazdu, należy uznać Vectrę za dość szybki samochód. Silnik błyskawicznie reaguje i pozwala na uzyskiwanie krótkich czasów rozpędzania na wyższych biegach. W naszych warunkach drogowych to duża zaleta. Jeszcze większą są dobre własności jezdne. W Vectrze zastosowano z przodu kolumny McPhersona, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe – 1 wahacz wzdłużny i 3 poprzeczne przy każdym kole. Charakterystykę elementów tłumiących dobrano właściwie – jest nieco twarda, ale bez uszczerbku dla komfortu jazdy. Vectrą można z powodzeniem podróżować na długich trasach, a poziom hałasu w kabinie nie jest wysoki. Standardowo montuje się układ stabilizacji toru jazdy ESP. Na pochwałę zasługuje układ hamulcowy, który zatrzymuje pojazd z prędkości 100 km/h na drodze 38,1 m.
Podsumowanie
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9146/opel-vectra-4-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Vectra to przyzwoicie zaprojektowany samochód i trudno znaleźć jakieś rażące mankamenty. Vectra z opisywanym silnikiem i dość bogatym, seryjnym wyposażeniem kosztuje 94 350 zł. W podobnej cenie, bodaj najgroźniejszy konkurent, to nowy VW Passat napędzany dieslem 2,0 TDI/140 KM (97 000 zł). Konkurencja w tej klasie pojazdów jest bardzo ostra, bowiem samochody nie są tanie. Producent już zrobił co mógł, teraz wiele zależy od umiejętności sprzedawców i serwisu.
Wybrane dane techniczne
| Typ silnika | Wysokoprężny |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1910 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
: | 150/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 320/2000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 9,8 |
| Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 7,8 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 217 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 68 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m): | 38,1 |
| Pojemność bagażnika (dm3): | 500 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 61 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 4,8/7,5 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 460 x 180 x 146 |
| Rozstaw osi (cm): | 270 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
| Cena wersji sedan (zł): | 94 350 |
- - pomiar wg ADAC
Przestronność wnętrza | Obszerna kabina pasażerska. | |
---|---|---|
Silnik | * | Nowoczesny diesel o znacznej elastyczności i umiarkowanym zużyciu paliwa. |
Poziom hałasu | Typowy dla aut tej klasy poziom hałasu. | |
Hamulce | Droga hamowania typowa dla aut tej klasy. | |
Dynamika | Dobra dynamika, szczególnie na wyższych biegach. | |
Zużycie paliwa | W mieście zużycie paliwa wynosi ok. 8 l na 100 km. | |
Nowoczesność konstrukcji | Nowoczesna konstrukcja, z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym. | |
Wyposażenie podstawowe | Dość bogate wyposażenie standardowe. |
Wyposażenie seryjne:
Opel Vectra Elegance
| Poduszki powietrzne | 6 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Układ stabilizacji toru jazdy ESP | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie | S |
| Lusterka sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Klimatyzacja | S |
| Centralny zamek | S |
| Radioodtwarzacz CD/czujnik deszczu | S/S |
| Tempomat/komputer pokładowy | S/S |
s - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit