Opel Meriva II 

None

Obraz

/ 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

To już było? Oczywiście, że tak! Samochody z drzwiami otwieranymi pod wiatr produkowano do lat 50. ubiegłego wieku.

/ 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Rozwiązanie było popularne, bo ułatwiało dostęp do wnętrza. Z czasem uznano je za niebezpieczne. Teraz przeżywa swój renesans w nowej Merivie. Czy drzwi otwierane „pod prąd” staną się wrotami do sukcesu Opla?

/ 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Głównym bohaterem opowieści o tym samochodzie powinny być otwierane na wspak tylne drzwi, nazywane w nomenklaturze producenta „Flex Doors”.

/ 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Kiedyś miał je prawie każdy samochód, nawet nasza poczciwa Syrenka. Potem zaniechano ich produkcji ze względów bezpieczeństwa. Współcześnie sięgał po nie Rolls-Royce w modelu Phantom i Mazda w modelu RX-8.

/ 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Opracowaniu koncepcji otwierania tylnych drzwi poświęcono chyba najwięcej czasu w całym procesie projektowym.

/ 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Kiedy podjęto decyzję, że nową Merivę mają wyróżniać ciekawe i odważne rozwiązania, rozpoczęto badania nad systemem drzwi otwieranych „pod wiatr”. W tym celu przerobiono starą Merivę, zamieniając miejscami zawiasy i zamki. Tak spreparowany samochód oddano do testów pracownikom.

/ 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Można powiedzieć, że to ich rodziny zdecydowały o wdrożeniu rozwiązania do produkcji.

/ 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Aby stało się to możliwe, należało zwiększyć rozstaw osi - w stosunku do „starej” Merivy o 15 mm i wzmocnić słupek C, który stanowi teraz solidne podparcie dla rozstawionych w niewielkiej odległości zawiasów.

/ 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Umożliwiają otwieranie tylnych drzwi niemal pod kątem prostym (dokładnie 84 stopni), co czyni wsiadanie niezwykle łatwym.

10 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Ze względów bezpieczeństwa tylne drzwi blokują się automatycznie, gdy tylko samochód przekroczy prędkość 4 km/h.

11 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Czerwone lub zielone diodowe podświetlenie informuje siedzących we wnętrzu pasażerów czy blokada drzwi została włączona oraz czy zostały prawidłowo zamknięte.

12 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Flex Doors są wygodne dla rodziców, którzy nie muszą pochylać się mocno do wnętrza kabiny, aby zainstalować fotelik dla dziecka.

13 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Gdy przednie i tylne drzwi są otwarte, powstaje ograniczona przestrzeń w której łatwiej upilnować niesforne pociechy.

14 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Kierowcy łatwiej położyć teczkę lub płaszcz na tylnym siedzeniu, bo tylna kanapa po uchyleniu drzwi jest w zasięgu ręki.

15 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Drzwi to najbardziej charakterystyczna, ale oczywiście jedna z wielu zmian. Nadwozie i wnętrze zawiera te same elementy stylistyczne, które znajdziemy w Insigni i Astrze

16 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Meriva drugiej generacji jest dłuższa od debiutującej w 2003 roku poprzedniczki o 236 mm i szersza o 118 mm.

17 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Pomimo to bagażnik zamiast urosnąć, skurczył się o 15 litrów.

18 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Za to kierowca i pasażerowie zyskali wiele przestrzeni dla nóg, ramion i głów.

19 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Wnętrze oferuje kierowcy i pasażerom 32 schowki. Środkowy tylny fotel po złożeniu zamienia się w stolik na którym można zamontować moduł z podłokietnikiem i schowkiem, zdemontowanym z tunelu rozdzielającego przednie fotele. Takie możliwości daje system o nazwie Flex Rail. Na przebiegającym przez środek auta tunelu zamontowano dwie aluminiowe szyny, wzdłuż których można przesuwać podłokietnik albo całkowicie go zdemontować i przytwierdzić z tyłu.

20 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Wprowadzenie tego rozwiązania było możliwe dzięki zastosowaniu elektrycznego hamulca postojowego.

21 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

To ciekawe rozwiązanie będzie dostępne za dopłatą. Zaczynam dochodzić do wniosku, że nie ma Merivy bez kolców. Uchwyt na kubek z kawą umieszczono tak głęboko pomiędzy szynami, że jego odstawienie po omacku podczas prowadzenia auta łatwo może zakończyć się rozlaniem napoju. Tak prosta czynność wymaga skupienia uwagi i odrywania wzroku od kierownicy.

22 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Pod maskę trafią silniki o pojemności 1.4 litra, różniące się mocą. Najsłabszy ma 100 KM przy 6000 obr./min.i maksymalny moment obrotowy 130 Nm przy 4000 obr./min. Według producenta ma spalać średnio 6,1 l/100 km. Są też dwie wersje z turbodoładowaniem o mocach: 120 KM (175 Nm w zakresie 1750 - 4800 obr./min., przyspieszenie do 100 km/h w 11,5 sekundy, spalanie 6,1 l/100 km) i 140 KM.

23 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Dwiema ostatnimi mieliśmy okazję jeździć podczas pierwszej drogowej prezentacji nowego modelu w okolicach Hamburga. Od razu trzeba powiedzieć, że wersja 120-konna wydaje się być za słaba do tego auta, nie wspominając już o podstawowej. Podróżując w trzyosobowym składzie nie mieliśmy żadnych szans na dynamiczne, a tym samym bezpieczne wyprzedzanie.

24 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Wnętrze zapewnia czterem dorosłym osobom wystarczającą ilość przestrzeni. Na tylnej kanapie może siedzieć trójka dzieci. Troje dorosłych - tylko w awaryjnych sytuacjach.

25 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Największym atutem wnętrza jest znany z poprzedniego modelu system przesuwania i składania tylnych siedzeń Flex Space. Ich oparcia można złożyć jednym ruchem ręki. W dodatku całkowicie chowają się w podłodze bagażnika, który standardowo ma pojemność 400 litrów.

DOWIEDZ SIĘ JAK JEŹDZI NOWY OPEL

26 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Po złożeniu siedzeń, do linii okien jesteśmy w stanie pomieścić 900 l bagażu, a jeśli ktoś zdecydowałby się załadować Merivę po dach, będzie mógł wykorzystać 1500 l.

27 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Tylne siedzenia można przesuwać wzdłużnie w zakresie 190 mm (140 mm do przodu i 50 mm do tyłu) oraz w zakresie 50 mm do wewnątrz. Ponieważ zamontowano je wyżej od przednich foteli, a linia tylnych szyb obniża się o 5 cm, pasażerowie podróżujący w drugim rzędzie też mają znakomitą widoczność we wszystkich kierunkach. Dzieci w czasie podróży Merivą nie będą się nudzić.

28 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

140-konny silnik z 6-biegową skrzynią manualną, który zapewnia 200 Nm momentu obrotowego (w zakresie już od 1.850 do 4.900 obr./min.) wydaje się być najodpowiedniejszy. Zapewnia przyspieszenie do setki w 10,3 sekundy, ale można spodziewać się po nim dwóch wad: wysokiej ceny i większego zużycia paliwa (producent deklaruje, że średnio będzie to 6,7 l/100 km).

29 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Oczywiście nie zapomniano o dieslach. Podstawowa jednostka o pojemności 1.3 litra i mocy 75 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 180 Nm dostępnym od 1.750 obr./min. rozpędza Merivę do setki w ciągu rekordowych 16.9 s. Wydaje się, że to wieczność, ale na otarcie łez producent zapewnia o średnim zużyciu paliwa na poziomie 4,9 l oleju napędowego na 100 km.

30 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Najmocniejszy diesel ma pojemność 1.7 litra i moc 100 KM (260 Nm w zakresie 1700 – 2550). Według producenta spala średnio 6,4 l/100 km. Za 6 miesięcy w ofercie mają się pojawić kolejne silniki wysokoprężne: dedykowany dla modelu ecoFLEX 1.3 CDTI o mocy 95 KM i dwa nowe warianty jednostki 1.7 CDTI o mocach 110 i 130 KM. Będą to 16-zaworowe jednostki z systemem wtrysku common rail, dwumasowymi kołami zamachowymi i bezobsługowymi filtrami cząstek stałych z układem recyrkulacji spalin EGR. W przyszłym roku ofertę wzbogacą benzynowe jednostki zasilane gazem LPG oraz wyposażone w system start/stop.

31 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Meriva to typowy samochód rodzinny, dlatego nie oczekiwaliśmy wyścigowych parametrów elektro-hydraulicznego układu kierowniczego i zawieszenia. Oba te elementy spisują się bez zarzutu podczas normalnej jazdy. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny McPhersona i ramę pomocniczą. Z tyłu grubszą o 0,6 mm niż w poprzednim modelu belkę skrętną.

32 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Na liście dodatkowego wyposażenia poprawiającego bezpieczeństwo pojawiły się adaptacyjne światła AFL z funkcją doświetlania zakrętów. Natomiast w wyposażeniu seryjnym jest system działający przy prędkościach powyżej 30 km/h, ostrzegający innych kierowców o nagłym hamowaniu pulsującymi pięć razy na sekundę światłami stopu.

33 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Zawieszenie zapewnia duży margines bezpieczeństwa, niestety mocne hamulce nie dają się precyzyjnie dawkować i działają tylko w dwóch trybach: są włączone albo wyłączone. Dlatego podczas hamowania łatwo sprawić pasażerom niemiłą niespodziankę. Dobrze, że zgodnie z przepisami wszyscy muszą zapinać pasy.

34 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Nowy Opel zasługuje na pochwałę za znakomite wyciszenie wnętrza. Podczas podróży autostradą trzyosobowa ekipa mogła swobodnie prowadzić rozmowę.

35 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Nową Merivę będzie można zamawiać już od połowy maja. Oficjalnie wchodzi do sprzedaży w czerwcu. Pierwsze auta trafią do klientów we wrześniu. Szczegółowy cennik nie jest jeszcze znany. Wiadomo jednak, że za podstawową wersję, pozbawioną radia i klimatyzacji trzeba będzie zapłacić 53 950 zł. Niewykluczone jednak, że wersje z mocniejszymi silnikami będą droższe o zaledwie kilka tysięcy złotych. Na zdjęciu: Opel Meriva pierwszej generacji.

36 / 36Drzwi do sukcesu?

Obraz
© Marek Wieliński

Na zdjęciu: Opel Meriva pierwszej generacji.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła