Opel - historia auta kompaktowego

None

Obraz

/ 101936 r. - Opel Kadett

Obraz
© zdjęcie producenta

Już w 1936 r., roku igrzysk olimpijskich, Opel był jednym z największych producentów samochodów w Europie. Z pomocą Kadetta, Opel poszerzył ofertę swoich modeli i wszedł do segmentu samochodów kompaktowych.

Kadett odziedziczył czterocylindrowy silnik o pojemności 1,1l, o mocy 23 KM po modelu P4, a swoją nowoczesną sylwetkę po modelu Olympia. Po raz pierwszy w samochodzie wytwarzanym w produkcji wielkoseryjnej przyjęto koncepcję samonośnego nadwozia w całości wykonanego ze stali.

W tamtych czasach dostępne były dwie odmiany: sedan i sedan convertible (kabriolet). Oba samochody wyposażone były w cztery fotele, dwoje drzwi, a ich cena zaczynała się od 2 100 marek (Reichsmark). Wersje czterodrzwiowe były także eksportowane.

Kadett pierwszej generacji został sprzedany w ilości ponad 100 tys. szt. do zakończenia produkcji samochodu cywilnego w 1940 r. Po zakończeniu II Wojny Światowej w roku 1945, zwycięskie siły podjęły decyzję o przekazaniu wszystkich zakładów i projektów ZSRR. Pierwsza wersja Kadetta była produkowana w Rosji aż do lat pięćdziesiątych pod nazwą Moskvich 400.

/ 101962 r. - Opel Kadett A

Obraz
© zdjęcie producenta

Produkowany w Bochum od 1962 r. nowy Kadett, oznaczony jako A, wyposażony został w silnik spalinowy górnozaworowy, o pojemności jednego litra, o mocy 40 KM. Kompaktowy Opel wyróżniający się przestronnością wewnątrz auta i technologicznym zaawansowaniem szybko stał się przedmiotem rozmów.

Podczas gdy wiele dużych samochodów nadal wykorzystywało trzy biegi, Kadett A, dostępny w wersji sedan i kombi, był już wyposażony w czterostopniową skrzynię biegów. Niedługo potem na rynek została wprowadzona wersja coupďż˝ o mocy 48 KM.

/ 101965 r. - Opel Kadett B

Obraz
© zdjęcie producenta

Trzecia generacja, którą zaprezentowano jesienią 1965 roku, szczyciła się bogactwem wyboru modeli. Wszystkie samochody produkowane w Bochum wchodziły w skład oferty, od dwu- i czterodrzwiowych samochodów typu notchback po limuzynę fast-back, dwie wersje coupďż˝, a także trzy- i pięciodrzwiowe samochody typu kombi.

Luksusowa edycja Olympia pojawiła się w ofercie w roku 1967 i posiadała cechy modelu Rekord i sportowego Rallye-Kadetta, wykorzystywanego przez Opla w sportach motorowych. Do 1973 r. wyprodukowano około 2,7 mln egzemplarzy Kadetta B.

/ 101973 r. - Opel Kadett C

Obraz
© zdjęcie producenta

Następny model to Kadett C. Najpierw samochód został wprowadzony na rynek w wersjach sedan, kombi i coupďż˝. Na sportową odmianę trzeba było czekać dwa lata. Od początku sportowy GT/E 1975 coupďż˝ był napędzany silnikiem benzynowym z wtryskiem paliwa o pojemności 1,9l.

Bardzo ciekawym pojazdem był Kadett City - trzydrzwiowy pojazd wyposażony w dużą pokrywę bagażnika. To także pierwszy niemiecki hatchback klasy kompakt z napędem na tylne koła.

Po raz pierwszy od lat trzydziestych, w 1976 roku Niemcy zdecydowali się na produkcję Opla z otwartym dachem. Kabriolet-sedan zyskał nazwę "Aero", a karoseria była produkowana w zakładach Baur w Stuttgarcie. Mając na uwadze jej wytrzymałość i ochronę pasażera, samochód wyposażono w pałąk zabezpieczający "targa".

Do roku 1979 wyprodukowano ponad 1,7 mln samochodów Opel Kadett.

/ 101979 r. - Opel Kadett D

Obraz
© zdjęcie producenta

Opel piątej generacji zapoczątkował erę napędu na przednie koła i silnika umieszczonego poprzecznie. Czterocylindrowy motor o pojemności 1,3 l, to pierwszy silnik Opla wyposażony w głowicę cylindrów wykonaną z lekkiego stopu aluminium i górny wałek rozrządu.

Nieco później opracowano silnik diesla o pojemności 1,6l. Powstał on na bazie silnika benzynowego. To pierwszy silnik z zapłonem samoczynnym w ofercie kompaktów.

Z nowego usytuowania jednostki napędowej skorzystali głównie pasażerowie. Udoskonalona została kabina i przestrzeń bagażowa.

Slogan reklamowy brzmiał: "Najmłodszy Opel – nowy Kadett. Ma coś, czego pragnie wielu!"... na przykład coroczną nagrodę przyznawaną dla samochodów "Das Goldene Lenkrad" ("Złota Kierownica"). W roku 1979 to Kadett D wygrywa tę prestiżową nagrodę.

Samochód znów trafił do sprzedaży w wersji hatchback i jako popularne kombi, które długo był stałym elementem w ofercie produktowej Opla. Jednak tradycyjny notchback, a także odmiana z otwartym dachem zniknęły z "menu". Obie wersje powróciły wraz z rodziną Kadetta E.

/ 101984 r. - Opel Kadett E

Obraz
© zdjęcie producenta

W sierpniu 1984 r. Opel zaprezentował kolejny nowy model Kadett'a, oferując typowy dla siebie bogaty wybór wersji.

Sportowy GSi, napędzany na przednią oś, wyróżniał się współczynnikiem oporu wynoszącym zaledwie 0,30 co sprawiło, że wyposażony w silnik o mocy 115 KM samochód stał się najbardziej aerodynamicznym sedanem na świecie. Podczas 51 edycji Międzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie Opel zaprezentował wersję convertible (kabriolet).

Kadett E został skonstruowany w Europejskim Centrum Projektowym w Rďż˝sselsheim we współpracy z Nuccio Bertone. Podobnie jak jego poprzednik, otrzymał niemiecką nagrodę w dziedzinie motoryzacji "Das Goldene Lenkrad" ("Złota Kierownica").

W sumie wyprodukowano ponad 3,7 mln samochodów. Do końca 1989 roku, cała seria przekroczyła pułap 10 mln egzemplarzy.

/ 101991 r. - Opel Astra F

Obraz
© zdjęcie producenta

Początek lat 90., to czas kiedy z rynku znika nazwa Kadett, a pojawia się Astra. mimo zmiany nazwy, oznaczanie literowe samochodów pozostaje bez zmian.

Już ponad 20 lat temu, nowy model staje się przełomowy, a wszystko dzięki bezpieczeństwu. Kompaktowy Opel oferował ochronę przed zderzeniem bocznym i napinacze pasów bezpieczeństwa. Ustanawiał standardy dotyczące bezpieczeństwa biernego i alternatywnych technologii napędowych. Po raz pierwszy kompaktowy Opel może być zasilany gazem ziemnym. Na długo przed rozpoczęciem produkcji Ampery, eksperymentalny pojazd Astra F już był nawet zasilany energią elektryczną.

Opel Astra pierwszej generacji, produkowany seryjnie do roku 1998, został sprzedany w ilości ponad 4 mln sztuk. Sprawiło to że Astra stała się bestsellerem w historii marki.

/ 101998 r. - Opel Astra G

Obraz
© zdjęcie producenta

Na początku 1998 roku rozpoczęto produkcję Astry G. Samochód znacznie przewyższa inne modele pod względem bogactwa wersji. W dodatku do trzy- i pięciodrzwiowych wersji hatchback, notchback, dostępne były także wersje convertible (kabriolet) i coupďż˝, jak również pięciodrzwiowe kombi.

Ogromny nacisk był wywierany na dostępność przystępnych cenowo technologii Opla, ograniczających koszty zużycia paliwa. Jednak to nie odbywało się kosztem dynamicznego charakteru samochodu.

W roku 1999, na rynek został wprowadzony sportowy samochód OPC, napędzany silnikiem o pojemności 2,0 l i o mocy 160 KM. Na początku nowego tysiąclecia ma miejsce debiut Astry Eco 4. To pierwszy samochód zużywający 4 litry na 100 km w klasie kompaktów.

Astra G jest również bazą Opla Zafiry – pierwszego kompaktowego vana który ustanowił standard wykorzystania wnętrza oferując w standardzie system siedzeń Flex 7.

/ 102004 r. - Opel Astra H

Obraz
© zdjęcie producenta

Astra trzeciej generacji oznaczona literą H zostaje wprowadzona na rynek w marcu 2004. Nowe technologie obejmują elektroniczny, zmienny układ tłumienia, który jest automatycznie regulowany w zależności od zmieniających się warunków jazdy i warunków panujących na drodze. W aucie montowano również reflektory z dynamicznym doświetleniem zakrętów.

Pojawiła się również Astra TwinTop, która jest wyposażona w trzyczęściowy stalowy dach, składany przy użyciu przycisku zamyka się w mniej niż 30s.

Nowa Astra GTC oferuje swoim pasażerom niezwykłe perspektywy dzięki opcjonalnej, panoramicznej szybie przedniej. To pierwszy masowo produkowany samochód, który oferuje szybę sięgającą aż do połowy dachu.

10 / 102009 r. - Opel Astra J

Obraz
© zdjęcie producenta

GTC to także jedna z głównych atrakcji budzącego emocje segmentu Astry czwartej generacji, którą zapoczątkowano w roku 2009. To kompaktowe coupďż˝ zostało zaprezentowane podczas 64-ej Międzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie w 2011 roku.

Pojazd jest wyposażony w wysokiej klasy przednie zawieszenie HiPerStrut (High Performance Strut), które optymalizują panowanie nad pojazdem. Inne innowacje GTC obejmują systemy wspomagania kierowcy, oparte na przednim systemie kamer Opel Eye drugiej generacji i zaawansowanym, adaptacyjnym systemie biksenonowych reflektorów AFL+.

Ukoronowaniem będzie wprowadzenie na rynek latem 2012 r. kompaktowego coupďż˝ Astry OPC. Pomimo swego sportowego charakteru, funkcjonalność i oszczędność paliwa nadal są istotne, podobnie jak w przypadku Kadetta.

Inżynierowie z Rďż˝sselsheim pracują obecnie nad innymi modelami Astry. Po 75 latach i ponad 21-milionowej sprzedaży, pełna sukcesów historia Kadetta i Astry nadal trwa.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła