*OPC, czyli Opel Performance Center, to pracownia, której zawdzięczamy sportowe serie samochodów z Rüsselsheim. Od czasu jej powstania w 1999 r. do rąk nabywców trafiło około 60 tys. pojazdów z logo OPC. Różne modele Opli, które wyszły spod igły OPC łączy niezaprzeczalne zacięcie sportowe i osiągi, których seryjne odpowiedniki tych samochodów mogą tylko pozazdrościć. Najnowszym "dzieckiem" OPC jest mała Corsa. *
W wersji "Nürburgring Edition" Corsa zyskała sporą dawkę mocy, bardziej sportowy wygląd i możliwości, dzięki którym całkiem dobrze może spisywać się na torze. Przynależność do rodziny samochodów o sportowych aspiracjach w przypadku tej odmiany miejskiego Opla można dostrzec na pierwszy rzut oka. W porównaniu z wersją fabryczną różni się on wieloma szczegółami, które nadają miejskiej Corsie nietuzinkowy charakter. Fabryczną osłonę chłodnicy zmieniono na maskownicę o drobniejszym, bardziej eleganckim, a jednocześnie dynamiczniejszym wzorze. Z przodu zmieniono także kształt świateł umieszczonych w zderzaku. Z okrągłych zmieniono je na bardziej dynamiczne, trójkątne. Sam zderzak zyskał zaś "skrzela" umieszczone tuż obok przednich kół.
Bok Corsy w wersji OPC "Nürburgring Edition" wyróżnia się zastosowaniem progu o sportowym rysunku. Inne są także lusterka i boczne lampy kierunkowskazów. Elementy te zyskały na urodzie i lepiej niż w wersji fabrycznej wpisują się w sportowy charakter samochodu. Z tyłu samochodu zaszły zmiany, które nie każdemu mogą przypaść do gustu. Niemieccy projektanci zdecydowali się tu na zastosowanie dwóch końcówek rury wydechowej, bardzo wyraźnego "oskrzelowania" zderzaka oraz górnego spojlera.
* OPEL CORSA OPC NURBURGRING EDITION – ZOBACZ GALERIĘ * Stosunkowo małe zmiany zaszły we wnętrzu Opla Corsy OPC "Nürburgring Edition", a przede wszystkim na jego desce rozdzielczej. W porównaniu z wersją "cywilną" limitowana Corsa dysponuje nieco zmienioną kierownicą.
Oprócz umieszczonego na jej dolnym ramieniu loga Corsa OPC zyskała nowe, wykonane ze skóry wykończenie. W bocznych ramionach kierownicy zamiast imitacji aluminium zastosowano czarny, błyszczący plastik. Oczywiście, w sportowej wersji miejskiego samochodu nie można było zostawić seryjnych foteli. Po otworzeniu drzwi Corsy OPC "Nürburgring Edition" oczom użytkownika ukazują się pokryte czarną skórą "kubełki" firmy Recaro. Trzeba przyznać, że Niemcy zadbali o szczegóły. Na zagłówkach foteli znalazło się przetłoczenie w kształcie schematu
legendarnego toru Nürburgring. Nadproża ozdobiono listwami z napisem "Nürburgring Edition", a pedały zyskały nowe, sportowe nakładki.
Tak naprawdę w przypadku samochodu sportowego wygląd, choć niezwykle ważny, jest jednak sprawą drugorzędną. Liczą się jego możliwości i osiągi. Pod maską Opla Corsy OPC "Nürburgring Edition" pracuje doładowany silnik o pojemności 1.6 l. Dzięki zastosowaniu nowej sprężarki, wydechu innego niż seryjny, a także przystosowaniu jednostki napędowej do spalania benzyny stuoktanowej, udało się uzyskać moc 210 KM przy 5850 obr./min. To o 18 KM więcej, niż w przypadku "zwykłej" Corsy OPC. Osiągany przez to auto moment obrotowy wynosi 280 Nm i jest dostępny w zakresie od 2250 do 5850 obr./min.
Wyposażona w nowe serce Corsa OPC "Nürburgring Edition" osiąga 100 km/h w 6,8 s., a jej prędkość maksymalna wynosi 230 km/h. Na uwagę zasługuje również elastyczność silnika. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h na piątym biegu zajmuje tu tylko 6,2 s. Jednostka, która może poszczycić się sportowymi osiągami, jest - zdaniem producenta - bardzo ekonomiczna. Według danych opublikowanych przez Opla ta nietuzinkowa Corsa w cyklu mieszanym spala jedynie 7,6 l/100 km. Opel Corsa OPC "Nürburgring Edition" niewątpliwie jest szybki. By kierowca mógł panować nad samochodem, zdecydowano się na szereg zmian pod karoserią. Samochód otrzymał obniżone o 20 mm zawieszenie wykorzystujące gazowe amortyzatory Bilsteina. Za zatrzymywanie pojazdu odpowiadają czterotłoczkowe hamulce Brembo zastosowane na przedniej osi. Siła hamowania Corsy OPC "Nürburgring Edition" z porównaniu do Corsy OPC jest dzięki temu mocniejsza o 10
proc.
* OPEL CORSA OPC NURBURGRING EDITION – ZOBACZ GALERIĘ * By Corsa OPC "Nürburgring Edition" lepiej się prowadziła, niemieccy inżynierowie zmienili sposób działania systemu wspomagania kierownicy. Priorytetem stała się tu precyzja kierowania. Zastosowano również wielotarczowy dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Dzięki niemu ograniczono poślizg kół podczas przyspieszania przy działaniu dużych sił bocznych. Na felgach o średnicy 18 cali zastosowano sportowe ogumienie w profilu 225/35.
Jeśli Corsa OPC "Nürburgring Edition" przekonał Was do siebie, to spieszymy z informacją, że trudno będzie stać się jego właścicielem. Opel zapowiedział powstanie tylko 500 pojazdów tej serii. W kontekście tej informacji na pochwałę zasługuje wytrwałość niemieckich inżynierów.
Corsa OPC "Nürburgring Edition" poddana została długodystansowemu testowi na trasie Nordschleife Nürburgring. Po odcinku, który nie jest już dziś wykorzystywany podczas imprez sportowych i wyróżnia się niesłychaną trudnością, limitowana Corsa przejechała 10 tys. km. Gdyby przełożyć zużycie elementów podczas tych testów na zwykłą drogową jazdę, byłoby to równoważne przejechaniu 180 tys. km.
Opla Corsę OPC "Nürburgring Edition" można zamawiać w Niemczech począwszy od połowy czerwca, a jego produkcja rozpocznie się w sierpniu. Cena takiej Corsy wynosić ma 27 650 euro.
tb/