Nowy samochód Roberta Lewandowskiego
Niemiecka marka wykorzystuje powszechne wśród piłkarzy zamiłowanie do motoryzacji
Audi RS 7 Sportback
Piłka nożna to potężna machina promocyjna. Od lat wiedzą o tym koncerny samochodowe, które walczą o kontrakty z klubami. Audi, które od 2002 roku związane jest z Bayernem Monachium, nie poprzestaje na prezentowaniu swojego logo na stadionie i podczas konferencji prasowych bawarskiego klubu. Niemiecka marka wykorzystuje również powszechne wśród piłkarzy zamiłowanie do motoryzacji. Gracze Bayernu co roku odbierają nowe auta służbowe. Podczas tegorocznej uroczystości w Ingolstadt zawodnicy mogli wybrać model dla siebie.
Największą popularnością cieszyły się dwa modele o niebagatelnej mocy: RS 6 oraz RS 7. Robert Lewandowski, podobnie jak Franck Ribery i Mats Hummels, wybrał drugi z tych modeli. Ile kosztuje takie auto i jakie ma osiągi? Tego dowiecie się na kolejnych slajdach.
Niebagatelna cena
Cennik Audi RS 7 Sportback rozpoczyna się kwotą 564 200 zł. Cena samochodu odebranego z salonu dilerskiego może jednak łatwo wzrosnąć. Jak wynika ze zdjęć, samochód, który otrzymał Lewandowski, został wzbogacony pakietem stylistycznym "Aluminium mat", który w Polsce kosztuje 4470 zł. Auto jest czarne. Kolor ten występuje w dwóch odmianach - metalik i krystaliczny. Za pierwszą opcję trzeba dopłacić 5480 zł, a za drugą 8110 zł. Zdjęcia nie zdradzają, jak samochód wyposażony jest we wnętrzu. Już standardowy wystrój sprawia wrażenie komfortu, a jakość materiałów nie budzi wątpliwości. Odczucia te można oczywiście poprawić, wybierając jeden z dodatkowych pakietów skórzanych. Najdroższy to wydatek rzędu 36 870 zł.
Róznorodność dodatków, jakie można zamówić do tego modelu, może przyprawić o ból głowy. Pokrywa silnika z elementami z karbonu, drewniane, aluminiowe lub karbonowe elementy wykończenia wnętrza, karbonowe obudowy lusterek, sportowy układ wydechowy, obszycie kierownicy skórą we wskazanym kolorze lub zamszem, fotele z wentylacją i masażem, ceramiczne tarcze hamulcowe oraz elektroniczne systemy asystujące kierowcy mogą zbliżyć koszt zakupu RS 7 do 800 tys. zł.
Silnik
Ten model Audi dostępny jest tylko z jedną jednostką napędową - 4,0 TFSI. Doładowany motor osiąga moc 560 KM dostępnych w zakresie od 5700 do 6600 obr./min. Niebagatelna jest również wartość maksymalnego momentu obrotowego. To aż 700 Nm dostępnych od 1750 do 5500 obr./min. Tak wyposażone auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy. Standardowo maksymalna prędkość ograniczana jest do 250 km/h. Wybierając jeden z dwóch pakietów można jednak zmienić wartość prędkości odcięcia na 280 lub 305 km/h.
Choć większość użytkowników RS 7 zapewne nie zwraca na to zbyt dużej uwagi, warto powiedzieć również o spalaniu silnika tego modelu. Katalogowo czterolitrowa jednostka potrzebuje średnio tylko 9,5 l benzyny na 100 km. Oczywiście w realnym użytkowaniu taki rezultat jest niełatwo osiągnąć, ale oszczędzanie ułatwia system "Audi cylinder on demand". Mechanizm odłącza cztery spośród ośmiu cylindrów wtedy, gdy nie jest to potrzebne. Na przykład podczas jazdy ze stałą, umiarkowaną prędkością.
Napęd
Silnik tego samochodu charakteryzuje się parametrami, które budzą szacunek. Nie sposób jej jednak wykorzystać bez właściwego przeniesienia napędu na koła. W przypadku modelu RS 7 odpowiada za to system quattro. To stały napęd na obydwie osie, czyli rozwiązanie, które zapewnia najlepszą przyczepność. Układ zastosowany w tym Audi odznacza się rozdziałem mocy pomiędzy kołami przednimi i tylnymi w stosunku 40:60. 60 proc. mocy standardowo przesyłanej na tylną oś zapewnia sprawne przyspieszanie. W razie konieczności dystrybucja mocy może jednak zostać zmieniona. W zależności od warunków przednie koła mogą otrzymywać do 70 proc. mocy. Tylne zaś mogą odbierać do 85 proc. efektów pracy silnika.
Opcjonalnie samochód wyposażyć można w sportowy mechanizm różnicowy. Ten sterowany komputerem układ wykorzystuje dane o prędkości samochodu, prędkości obrotowej każdego z kół, kącie obrotu kierownicą, przyspieszeniu i kącie zboczenia z trasy, by sterować elektrohydraulicznym sprzęgłem. Jego zadaniem jest rozdzielanie mocy i momentu obrotowego pomiędzy poszczególne koła w ten sposób, by wspomagać kierowcę podczas szybkiego pokonywania zakrętów.
Auta dla Bayernu
Mierzący nieco ponad 5 metrów samochód z dobrym wyposażeniem i mocnym silnikiem to marzenie wielu użytkowników aut służbowych. Oprócz modelu RS 7, które w użytkowanie otrzymał Robert Lewandowski, dużą popularnością cieszyło się również Audi RS 6. Samochód taki wybrali Holger Badstuber, Xabi Alonso and Thiago Alcántara. Trener bawarskiego zespołu, Carlo Ancelotti, już wcześniej otrzymał flagowca Audi - S8 plus.
Robert Lewandowski znany jest z fascynacji samochodami o wysokich osiągach. Tuż po powrocie naszych piłkarzy z Euro 2016 gwiazda polskiej reprezentacji była widziana w Warszawie za kierownicą Bentleya Continentala GT Speed Convertible. Lewandowsi w ostatnim czasie jeździł również Ferrari F12berlinettą czy Mercedesem CL63 AMG.
Tomasz Budzik, Wirtualna Polska