Nowe silniki TDI debiutują w Audi
1,4 TDI
Jeszcze 30 lat temu silnik Diesla w samochodzie osobowym nie był powszechnym widokiem, a modele z wyższej półki w ogóle nie były w nie wyposażane. Zmiana, której efekty obserwujemy na dzisiejszym rynku, rozpoczęła się w 1989 roku wraz z premierą jednostki 2,5 TDI w Audi 100. Teraz do walki o klienta ruszają nowe motory TDI.
Jeszcze 30 lat temu silnik Diesla w samochodzie osobowym nie był powszechnym widokiem, a modele z wyższej półki w ogóle nie były w nie wyposażane. Zmiana, której efekty obserwujemy na dzisiejszym rynku, rozpoczęła się w 1989 roku wraz z premierą jednostki 2,5 TDI w Audi 100. Teraz do walki o klienta ruszają nowe motory TDI.
W ciągu 25 lat historii TDI Niemcy sprzedali 7,5 miliona samochodów z tymi jednostkami. Choć urzędnicy Unii Europejskiej przywiązują ogromną wagę do obniżania emisji CO2 w transporcie samochodowym, koncern Volkswagena przewiduje, że kariera jednostek zasilanych olejem napędowym potrwa jeszcze około 20 lat. Nie można więc zasypywać gruszek w popiele. Silniki muszą być wciąż udoskonalane, by sprostać przyszłym przepisom i oczekiwaniom klientów. Takie właśnie mają być trzy nowe silniki TDI zaprezentowane przez Audi.
1,4 TDI
Trzycylindrowa jednostka niemieckiego koncernu ma stać się napędem w samochodach kompaktowych i mniejszych. Przy jej konstruowaniu postawiono przede wszystkim na wydajność i obniżenie masy. Silnik waży 132 kilogramy i w porównaniu z jednostką o takiej samej pojemności, która w 2005 roku pojawiła się w Audi A2, posiada aluminiową skrzynię korbową. Na dalsze oszczędności w wadze pozwoliło zastosowanie cieńszych ścian tłoków. Audi postawiło także na obniżenie oporów wewnętrznych poprzez wykorzystanie nowych materiałów.
W silniku zastosowano też dwa obiegi chłodzenia; jeden reguluje temperaturę głowic cylindrów, a drugi blok cylindrów. Po uruchomieniu zimnego silnika aktywuje się jedynie ten pierwszy, dzięki czemu jednostka szybciej osiąga optymalną temperaturę.
Zdecydowano się również na zmiany w celu zwiększenia efektywności silnika. W turbinie zastosowano łopatki o poprawionym kształcie, a także intercooler chłodzony wodą z własnym obiegiem znalazł się w pobliżu głowic cylindrów.
Nowy silnik 1,4 TDI oferuje 90 KM i 230 Nm momentu obrotowego dostępnych od 1500 do 2500 obr./min.