Nowe samochody o najlepszej jakości
Zakup nowego samochodu to niewątpliwa przyjemność, jednak bardzo często szybko przychodzą drobne problemy
Problemy po zakupie
Kupno nowego samochodu to niewątpliwa przyjemność, jednak bardzo często szybko przychodzą drobne problemy, psujące nabywcy humor. To, które nowe auta oferują najlepszą jakość, postanowiła sprawdzić amerykańska firma J.D. Power, zajmująca się badaniem satysfakcji konsumentów. Okazało się, że dwie trzecie kłopotów zgłaszanych przez kierowców dotyczyło zaprojektowania i ergonomii samochodów, a nie awarii. Coraz większe zaawansowanie samochodów oznacza, że kierowcy mają problem z obsługą wszystkich urządzeń pokładowych. Gąszcz przycisków i nieprzemyślane rozwiązania to niestety problem wielu producentów.
Przeprowadzone ankiety pokazały, że bardzo wiele kłopotów sprawiają nowoczesne systemy multimedialne z dotykowymi ekranami, komendami głosowymi i połączeniem przez Bluetooth. Obsługa niektórych funkcji jest mało intuicyjna, a coraz bardziej rozbudowane systemy oznaczają, że klient nie dowie się o nich wszystkiego przed wyjazdem z salonu.
Badanie przeprowadzone przez J.D. Power sprawdzało nie tylko jakość wykonania i awaryjność, ale też ergonomię i prostotę obsługi kupowanych pojazdów. 83 000 właścicieli nowych samochodów wypełniło ankietę składająca się z 233 pytań dotyczących użytkowania aut w ciągu pierwszych 90 dni od zakupu. Badanie prowadzone od lutego do maja 2013 roku dało odpowiedź na pytanie, które samochody użytkuje się najmniej problemowo.
5. Chevrolet
Piąte miejsce wśród marek zajął coraz bardziej popularny również w Europie Chevrolet. Prostota podstawowych modeli na pewno jest tutaj ważna, jednak wysoka lokata to też zasługa systemu MyLink. Pozwala on na podłączenie urządzenia audio przez USB lub Bluetooth, wyświetlanie zdjęć lub filmów i wykonywanie rozmów telefonicznych. Obecnie MyLink dostępny jest w Polsce w modelach Cruze, Aveo i Trax.
Ocena Chevroleta: 97 problemów na 100 samochodów.
4. Infiniti
Luksusowa gałąź Nissana pokazuje, że z nietypową stylistyką wnętrza i mnogością funkcji nie muszą wiązać się problemy z ergonomią. Odpowiednio opisane przyciski i intuicyjny komputer pozwalają na wygodne użytkowanie samochodu od pierwszych dni. Dodatkowo, na ocenę końcową wpływ ma też bezawaryjność japońskich aut.
Ocena Infiniti: 95 problemów na 100 samochodów.
3. Lexus
Minimalnie wyżej uplasowała się najpopularniejsza na świecie japońska marka premium. Lexus od lat może pochwalić się wyjątkową jakością wykonania, ale też ergonomicznym wnętrzem. Dobry wynik w badaniu można sobie zapewnić tworząc system, który będzie wygodny dla każdego. Dlatego Lexus pozwala kierowcy sterować klimatyzacją zarówno klasycznymi przyciskami i pokrętłami, jak i za pomocą komputera, który pochodzi z Toyoty. Szczególne uznanie należy się flagowemu modelowi LS, który zwyciężył nie tylko w grupie największych limuzyn, ale też otrzymał najlepszą notę ze wszystkich samochodów - tylko 59 zgłoszonych wad na 100.
Ocena Lexusa: 94 problemów na 100 samochodów.
2. GMC
Drugie miejsce zajęła marka sprzedająca popularne w USA pick-upy, ale też vany i samochody dostawcze. Auta tego typu powinny być wytrzymałe i niezawodne, ale też proste w obsłudze. Podróżujący nimi kierowcy nie mają czasu na wertowanie wielostronicowych instrukcji, a częste wizyty w warsztacie oznaczałyby duże straty dla firm, które wykorzystują takie auta do ciężkiej pracy.
Ocena GMC: 90 problemów na 100 samochodów.
1. Porsche
Niemiecka marka produkująca samochody sportowe od wielu lat zdobywa najwyższe lokaty w rankingach niezawodności. Nic zatem dziwnego, że również w tym przypadku Porsche zajęło pierwsze miejsce. Kupując samochód tej klasy klient może mieć pewność, że sporo funduszy zostało zainwestowanych, aby poprawić ergonomię. W autach o sportowym charakterze wydaje się to jeszcze ważniejsze - przecież nie chcemy, aby cokolwiek przeszkadzało nam w delektowaniu się przyjemnością z jazdy.
Ocena Porsche: 80 problemów na 100 samochodów.
Wyróżnione modele
Oprócz rankingu marek, J.D. Powers wyróżniło też konkretne modele, które otrzymały najlepsze oceny w swoich klasach.
Wśród nich znalazły się takie auta jak Chevrolet Camaro, Honda Civic, Honda CR-V, Infiniti FX, Kia Soul, Kia Sportage, Mazda2, Mazda MX-5, Mercedes GLK, Nissan Murano, Porsche 911, Porsche Boxster i Smart Fortwo.
Średni wynik całego zestawienia wyniósł 113 problemów na 100 samochodów.
Lepszą jakość i bardziej przemyślane rozwiązania otrzymamy w droższych samochodach, ale nie brakuje też tańszych modeli, które zostały dobrze zaprojektowane. Coraz więcej funkcji oznacza, że producenci samochodów muszą przykładać jeszcze większą wagę do ergonomii i wygody użytkowania.
sj/tb/sj, moto.wp.pl