Nowe auta kompaktowe: co kupić?
Jeszcze do niedawna samochody kompaktowe rządziły i dzieliły w salonach dealerskich, będąc najchętniej wybieranymi autami. Choć ostatnio pozycję lidera przejęły SUV-y, to nadal wiele osób decyduje się na "kompakt", głównie z uwagi na uniwersalność. Na jakie modele mogą liczyć polscy klienci?
Nowe auta kompaktowe: co kupić?
Nasze zestawienie otwiera propozycja z Francji - Citroen C4. Auto po raz pierwszy zostało zaprezentowane w 2004 r., zaś obecnie oferowana jest jego druga generacja. Poza wersją podstawową C4 występuje również w odmianach Cactus, Picasso oraz Grand Picasso.
Gama dostępnych silników obejmuje benzyniaki 1,2 Pure Tech (110 lub 130 KM), 1,4 VTi (95 KM) i 1,6 VTi (120 KM). Zwolennicy wariantów wysokoprężnych mogą wybierać spośród motorów 1,6 BlueHDi (100 lub 120 KM), 1,6 HDi (92 KM) oraz 2,0 BlueHDI (150 KM).
Cena Citroena C4 rozpoczyna się od 59 990 zł, a kończy na 82 690 zł. Bazowy egzemplarz jest standardowo wyposażony m. in. w elektrycznie regulowane szyby przednie, klimatyzację manualną, czujniki parkowania z tyłu, tempomat, radio CD/MP3 czy gniazdo 12 V w bagażniku.
Ford Focus
Kolejną godną rozpatrzenia propozycją jest Ford Focus. Następca Escorta pojawił się na rynku w 1998 r. i był na owe czasy samochodem bardzo nietuzinkowym - jego stylistykę oparto na trójkącie, który można było znaleźć np. w kształcie reflektorów. Aktualnie Focus nie wzbudza takich kontrowersji jak kiedyś. Trzecia generacja modelu jest autem o zdecydowanie bardziej stonowanym wyglądzie.
Ford oferuje swój model z wieloma silnikami. W katalogach znajdziemy benzynowe 1,0 EcoBoost (100 lub 125 KM), 1,5 EcoBoost (150 lub 182 KM) i 1,6 T-VCT (105 lub 125 KM), jak również wysokoprężne 1,5 TDCI (95 lub 120 KM) i 2,0 TDCI (150 KM). Kosztująca od 64 290 zł wersja bazowa posiada seryjnie klimatyzację manualną, komputer pokładowy, system audio z sześcioma głośnikami i gniazdem USB, funkcję wspomagania ruszania na wzniesieniu czy elektrycznie regulowane szyby przednie i lusterka.
Honda Civic
Honda Civic to prawdziwy weteran wśród samochodów kompaktowych. Auto jest produkowane od 1972 r. i od tamtego czasu doczekało się dziewięciu generacji. Od 2015 r. w USA dostępna jest Honda Civic X, jednak na debiut rynkowy w Europie będziemy musieli jeszcze poczekać.
Pod maską japońskiego auta znajdziemy silniki 1,4 i-VTEC (100 KM), 1,8 i-VTEC (142 KM), 1,6 i-DTEC (120 KM) oraz 2,0 (310 KM). Ceny startują od 62 700 zł - w tej kwocie otrzymamy egzemplarz z kolorowym wyświetlaczem wielofunkcyjnym, światłami do jazdy dziennej LED czy elektrycznie regulowanymi szybami z tyłu i z przodu. Na tle konkurencji - niewiele.
Hyundai i30
Hyundai i30 to jeden z najchętniej wybieranych samochodów kompaktowych w Polsce. Pierwsza generacja zadebiutowała w 2007 r., natomiast obecnie sprzedawane drugie wcielenie pokazano po raz pierwszy 5 lat temu. Na początku 2017 r. w salonach pojawi się nowy i30, nie są jednak jeszcze znane ceny ani specyfikacja tego auta.
Koreański model występuje jako 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz Wagon. Za napęd mogą odpowiadać jednostki benzynowe 1,4 MPI (100 KM), 1,6 GDI (135 lub 186 KM) oraz 1,6 MPI (120 KM). Ofertę uzupełniają wysokoprężne 1,4 CRDi (90 KM) i 1,6 CDRi (110 lub 136 KM).
Najtańszy egzemplarz kosztuje 52 900 zł. Jest on "uzbrojony" m. in. w komputer pokładowy, elektrycznie regulowane szyby przednie, statyczne doświetlanie zakrętów, światła do jazdy dziennej LED, czy dwa gniazda 12 V - z przodu i w bagażniku.
Kia cee`d
Kia cee`d to model bliźniaczy Hyundaia i30. Na rynku jest obecna od 2006 r., natomiast w 2012 r. w salonach pojawiła się druga generacja. Kia wyróżnia się spośród pozostałych kompaktów atrakcyjną, dynamiczną stylistyką. Oferta przewiduje motory 1,4 DOHC (100 KM), 1,4 DOHC (100 lub 135 KM), 1,6 GDI (135 KM), 1,4 CRDi (90 KM), 1,0 T-GDI (120 KM) oraz 1,6 CRDi (110 KM lub 136 KM).
Bazowy wariant Kii cee`d wyceniono na 56 990 zł. Jest on dość bogato wyposażony - na liście znajdziemy takie elementy jak klimatyzacja manualna z funkcją chłodzenia schowka, komputer pokładowy, radioodtwarzacz z 6 głośnikami, USB, AUX i funkcją sterowania na kole kierownicy, elektrycznie regulowane szyby przednie i lusterka, relingi dachowe czy kontrolkę płynu do spryskiwaczy.
Mazda 3
Debiut Mazdy 3 miał miejsce w 2003 r. Druga generacja pojawiła się pięć lat później, a obecna, trzecia - trzy lata temu. Podobnie jak w przypadku Hondy Civic czy Kii cee`d jej mocną stroną jest prezencja z płynnymi liniami, mocnymi przetłoczeniami i charakterystyczną osłoną chłodnicy. Dostępne silniki to 1,6 SKYACTIV-G (100 KM), 2,0 SKYACTIV-G (120 lub 165 KM) oraz 1,5 SKYACTIV-D (105 KM).
Najtańsza nowa Mazda 3 kosztuje 67 900 zł. Auto jest wyposażone m. in. w elektrycznie regulowane szyby przednie i tylne, kierownicę wielofunkcyjną, klimatyzację manualną, wspomaganie ruszania na wzniesieniu czy radio z czterema głośnikami, RDS, AUX i dwoma gniazdami USB.
Opel Astra
Opel Astra jest od samego początku produkcji w 1991 r. bardzo popularnym wśród Polaków samochodem. Auto doczekało się pięciu generacji, z czego ostatnia pojawiła się na rynku w 2015 r. Wytwarzana w gliwickiej fabryce Astra jest oferowana z silnikami 1,0 Turbo (105 KM), 1,4 Twinport (100 KM), 1,4 Turbo (125 KM lub 150 KM) i 1,6 CDTI (95, 110 lub 136 KM)
Cennik modelu rozpoczyna się od 59 900 zł. Bazowy wariant posiada klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane lusterka i szyby przednie, światła do jazdy dziennej LED, wyświetlacz graficzny wskaźników kierowcy oraz system audio z czterema głośnikami, Bluetooth, USB i AUX.
Peugeot 308
Peugeot 308 został po raz pierwszy zaprezentowany publiczności w 2007 r. Po sześciu latach francuski koncern zdecydował się na wprowadzenie kolejnej generacji, jednak przy zachowaniu dotychczasowej nazwy. Wśród dostępnych motorów znajdziemy benzynowe 1,2 PureTech (82, 110 lub 130 KM) oraz wysokoprężne 1,6 BlueHDi (99 lub 120 KM).
Najtańszą trzystaósemkę wyceniono dokładnie tak samo jak Opla Astrę - 59 900 zł. Oba auta mają podobne wyposażenie. 308 w standardzie posiada komputer pokładowy, elektryczne szyby z przodu, klimatyzację manualną czy radio CD z MP3, sześcioma głośnikami i gniazdem AUX.
Renault Megane
Kolejne auto, które kosztuje od 59 900 zł - Renault Megane. Na rynku jest dostępne od 1995 r., natomiast oferowana obecnie czwarta generacja pojawiła się w sprzedaży w 2015 r. Pod maską mogą być zamontowane silniki 1,6 SCe (114 KM), 1,2 Energy TCe (100 lub 130 KM), 1,5 dCi (90 lub 110 KM) i 1,6 dCi (130 KM). Gamę zamyka topowy wariant 1,6 GT o mocy 205 KM.
Najtańsza dostępna wersja tego francuskiego samochodu posiada klimatyzację manualną, komputer pokładowy, kierownicę z regulacją wysokości i głębokości, światła do jazdy dziennej LED, tempomat i zestaw audio z Bluetooth, USB i 4,2-calowym wyświetlaczem.
Skoda Octavia
Skoda Octavia to królowa polskiego rynku - od kilku lat jest najchętniej wybieranym przez rodzimych klientów samochodem. Czeszka pojawiła się w 1996 r. Obecna, trzecia generacja, jest oferowana w wersjach nadwozia liftback oraz kombi. Dostępne silniki to 1,0 TSI (115 KM), 1,2 TSI (85 KM), 1,4 TSI (150 KM), 1,4 TSI G-TEC CNG (110 KM), 1,6 TDI (90 lub 110 KM), 1,8 TSI (180 KM) oraz 2,0 TDI (150 lub 184 KM).
Zakup podstawowej Octavii wiąże się z wydatkiem 63 450 zł. W zamian otrzymamy samochód z klimatyzacją manualną, komputerem pokładowym, elektrycznie sterowanymi szybami przednimi i lusterkami oraz system audio z czterema głośnikami, 5-calowym wyświetlaczem, SD, USB i AUX.
Toyota Auris
Toyota Auris to jedno z najmłodszych aut w naszym zestawieniu. Pierwsza generacja zadebiutowała w 2006, a druga w 2012 r. Spośród innych pojazdów kompaktowych wyróżnia ją dostępność wariantu hybrydowego o mocy 136 KM. Egzemplarze konwencjonalne mogą być napędzane jednostkami 1,3 Dual VVT-i (99 KM), 1,6 Valvematic (132 KM), 1,2 D-4T (116 KM), 1,4 D-4T (90 KM) oraz 1,6 D-4D.
Japoński koncern wycenił najtańszego Aurisa na 59 900 zł. Wyposażenie jest uboższe niż w przypadku konkurencji - zawiera elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, komputer pokładowy, światła do jazdy dziennej LED czy kierownicę wielofunkcyjną.
VW Golf
Mówiąc o segmencie kompaktów nie można nie wspomnieć o Volkswagenie Golfie i jego wersji sedan, czyli Jetcie. Samochód jest produkowany od 1974 r., natomiast obecnie w salonach spotkamy siódmą generację. Niedługo zostanie ona zastąpiona przez ósme wcielenie najpopularniejszego modelu w gamie Volkswagena. Za napęd mogą odpowiadać silniki 1,2 TSI (85 lub 110 KM), 1,4 TSI (125 lub 150 KM), 1,6 TDI (110 KM) lub 2,0 TDI (150 KM).
Bazowy Golf kosztuje 63 090 zł, a Jetta 71 390 zł. W standardzie otrzymamy kierownicę i dźwignię zmiany biegów obszyte skórą, system radiowy z 5-calowym ekranem dotykowym, 4 głośnikami, SD i AUX, hamulec wielokolizyjny, alufelgi, klimatyzację manualną czy elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu. Co ciekawe, Volkswagen zamiast zestawu naprawczego koła daje tradycyjną "zapasówkę".
ll/Wirtualna Polska