Nowe Audi na każdą drogę
W 2008 r. Audi przekroczyło milion wyprodukowanych egzemplarzy swoich aut. Wprawdzie większość producentów w tym roku obawia się skutków kryzysu i ograniczenia produkcji, jednak Audi ma zamiar utrzymać, a nawet zwiększyć sprzedaż. Aby tego dokonać, firma zaprezentowała samochód, który ma stworzyć nowy segment.
Hasło, które lansuje nowe auto brzmi: ze stałym napędem na wszystkie koła i zwiększonym prześwitem, A4 Allroad nadaje się na wszystkie drogi i gwarantuje przyjemność z jazdy nawet tam, gdzie kończy się asfalt.
Model jest seryjnie wyposażony w stały napęd na wszystkie koła - quattro, który rozdziela siłę napędową na przednią i tylną oś w stosunku 40 proc. na przednie i 60 proc. na tylne koła. W razie potrzeby zmienny rozdział umożliwia przekazanie nawet 65 procent siły napędowej na przód, a w razie potrzeby nawet 85 procent na tył. Dodatkowo, w trudnym terenie A4 Allroad wykorzystuje specjalną funkcję systemu stabilizacji toru jazdy ESP, który został nazwany ORD (Off-Road Detection). Mechanizm samodzielnie rozpoznaje jakość nawierzchni i odpowiednio dopasowuje charakterystykę ESP.
Na asfaltowych drogach adaptacyjny system regulacji, Audi Drive Select, pozwala nowemu A4 idealnie dostosować się do stylu jazdy kierowcy. W tym celu ingeruje w reakcję silnika na pedał gazu, we wspomaganie układu kierowniczego oraz punkty zmiany przełożenia S-tronic. Kierowca może zmieniać również własnoręcznie wybrać charakterystykę ustawień, między komfortową, spokojną lub sportową.
Początkowo Audi będzie oferowało dla nowego modelu trzy silniki - jeden benzynowy (2.0 TFSI - 211KM) oraz dwa wysokoprężne (2.0 TDI - 170 KM i 3.0 TDI - 240 KM). Tak więc oprócz dużego A6 Allroad, który na dobre zadomowił się w gamie Audi, wkrótce do salonów trafi też A4 Allroad, który będzie ciut tańszy. Niestety tylko ciut.
Bogusław Korzeniowski