Nowe Audi A8 (2017) - premiera
Audi zaprezentowało najnowszą, czwartą generację swojego najbardziej luksusowego modelu A8. Samochód zbudowano uwzględniając najnowsze trendy w dziedzinie elektryfikacji napędu i autonomicznej jazdy.
Zupełnie nowa, lżejsza wizualnie stylistyka nowego Audi kontynuuje tradycję tworzenia limuzyny o charakterze sportowym. Przy niemieckich konkurentach w postaci BMW Serii 7 i Mercedesie Klasy S, nowe A8 prezentuje się tak, jakby ważyło pół tony mniej. Mimo wszystko jest to potężna limuzyna o długości 5,17 metra.
W kabinie dominuje prosty, intuicyjny układ instrumentów, tradycyjny dla niemieckiej marki i luksus na poziomie topowej limuzyny. Dominują płaskie powierzchnie i ostre krawędzie. Centralna część deski rozdzielczej to dwa ekrany dotykowe – górny, multimedialny o przekątnej 10,1 cala. Niemal całkowicie zrezygnowano z klasycznych pokręteł i przycisków w tej okolicy, a ich miejskie zajmują pola dotykowe na dolnym ekranie.
W tylnej części również umieszczono dotykowy ekran w postaci tabletu, który można wyjąć. Siedzący z tyłu mają do dyspozycji dwa niezależne fotele z wygodnymi podnóżkami i funkcją masażu stóp opartych o przedni fotel z prawej strony.
Innowacje
Jednym z nowatorskich rozwiązań jest inteligentna nawigacja, która potrafi się uczyć na podstawie przejechanych wcześniej tras. Dzięki temu, kierowca otrzymuje podpowiedzi co do szukanych celów. Mapa nawigacji wyświetla szczegółowe modele 3D największych europejskich aglomeracji.
Najważniejszą cechą nowego Audi A8 jest możliwość automatycznej jazdy w korkach do prędkości 60 km/h, pod warunkiem, że powstały one na szybkich trasach o wyraźnie oddzielonych pasach ruchu. Nie spodziewamy się tego systemu na polskim rynku.
Poza jazdą w korku, A8 potrafi także samodzielnie parkować dzięki funkcji AI remote parking pilot oraz wjeżdżać i wyjeżdżać z garażu za sprawą AI remote garage pilot steer. Kierowca nie musi siedzieć w pojeździe, wystarczy, że będzie zarządzał wszystkim przy użyciu smartfona z odpowiednią aplikacją. Musi także trzymać wciśnięty przycisk ze względów bezpieczeństwa. Na ekranie smartfona wyświetla się obraz z kamer umieszczonych dookoła pojazdu.
W układzie jezdnym zastosowano system czterech kół skrętnych. Tylne w zależności od prędkości jazdy skręcają w przeciwną lub w tę samą stronę co przednie. W dynamicznym pokonywaniu zakrętów pomaga aktywny mechanizm różnicowy tylnej osi standardowego napędu quattro. Zawieszenie jest w pełni aktywne z możliwością regulowania prześwitu każdego z kół osobno. Reaguje ono czynnie w sytuacji kryzysowej, gdy samochód wpadnie w poślizg lub kierowca całkowicie utraci nad nim kontrolę. Uniesienie jednego z boków auta ma zmniejszyć obrażenia pasażerów przy ewentualnym uderzeniu w przeszkodę.
Cały system jest zasilany 48-woltową instalacją elektryczną, której zadaniem jest także uruchamianie i wyłączanie silnika spalinowego podczas jazdy w celu zmniejszenia zużycia paliwa – nawet o 0,7 litra na 100 km w realnych warunkach drogowych. Nawet podczas normalnej jazdy motor spalinowy może być czasowo unieruchomiony.
Gama silników nowego Audi A8 składa się z trzech benzynowych i dwóch diesli. Podstawowe to zasilany benzyną 3.0 TFSI o mocy 340 KM i diesel 3.0 TDI generujący 286 KM. Mocniejsze jednostki V8 o pojemności 4 litrów rozwijają moc 435 KM (TDI) oraz 460 KM (TFSI). Na samym szczycie będzie umieszczony benzynowy motor W12 o pojemności 6 litrów i nieznanej na razie mocy.
To jednak przyszłość, podobnie jak wersja hybrydowa A8 L e-tron quattro. Podstawowym źródłem napędu tej odmiany będzie benzynowy silnik 3.0 TFSI wspomagany silnikiem elektrycznym. Maksymalne, systemowe parametry układu to 449 KM i 700 Nm. Tradycyjnie zasięg na prądzie ma wynieść 50 km. W opcji poza tradycyjnym ładowaniem z gniazdka czy podczas jazdy jest także ładowanie bezprzewodowe z wykorzystaniem funkcji Audi Wireless Charging.
Nowe Audi A8 i A8 L pojawią się na rynku późną jesienią 2017 roku.