Przygotowania do rozpoczęcia jeszcze w tym roku w Gliwicach produkcji nowego modelu Opla Astry przebiegają zgodnie z planem i nie ma zagrożenia, że samochód nie będzie produkowany w gliwickiej fabryce - zapewniają przedstawiciele General Motors Poland.
- Są kontynuowane zgodnie z planem. Zakończyliśmy właśnie pierwszą fazę testów, tzw. seryjnej produkcji próbnej, na linii produkcyjnej. Teraz przystępujemy do kolejnych faz testowania - powiedział Wojciech Osoś z biura prasowego GM Poland.
Odniósł się w ten sposób do spekulacji prasowych, według których planowane na jesień rozpoczęcie montażu nowej Astry także w fabryce GM koło Petersburga, mogłoby być zagrożeniem dla produkcji tego modelu w Gliwicach. Takie doniesienia przedstawiciele GM uważają za nieprawdziwe.
Osoś przypomniał, że od dawna było wiadomo, że gliwicka fabryka nie będzie jedynym zakładem GM, gdzie będzie produkowana Astra nowej generacji. Nowa Astra ma być autem masowym, stąd jej produkcja w wielu miejscach. Oprócz Gliwic będzie wytwarzana także m.in. w zakładach w Wielkiej Brytanii oraz właśnie koło Petersburga, na lokalny rosyjski rynek.
Przedstawiciele GM zapewniają, że techniczne przygotowania do produkcji nowej Astry w Gliwicach będą kontynuowane także na przełomie lipca i sierpnia, podczas tradycyjnej w tym okresie przerwy wakacyjnej w fabryce. Właśnie wówczas, gdy linie produkcyjne nie pracują, można zainstalować większość elementów potrzebnych do produkcji nowego modelu.
Produkcja nowej Astry w Gliwicach ma ruszyć w czwartym kwartale tego roku. Po raz pierwszy samochód zostanie oficjalnie zaprezentowany 17 września, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem.
Wcześniej pojawiały się wątpliwości, czy w związku z kryzysem w motoryzacji i trudną sytuacją grupy General Motors, zapowiadane od dawna wdrożenie produkcji w Gliwicach nowego modelu stanie się faktem. Przedstawiciele firmy zapewniali jednak, że przygotowania są kontynuowane i produkcja nowego modelu ruszy.
Według danych GM, w 2008 r. z taśm gliwickiego zakładu zjechały 171 644 samochody, wobec 187 265 rok wcześniej. Najwięcej było modelu Zafira (108 509), mniej Astry III sedan (33 329) oraz Astry Clasic II (29 806). Według związkowców z Opla, plan produkcji na 2009 r. zakłada 130 tys. samochodów.
Rząd Niemiec ogłosił 30 maja, że kontrolę nad Oplem od GM przejmie konsorcjum austriacko-kanadyjskiej Magny i rosyjskiego Sbierbanku. Partnerem przemysłowym konsorcjum ma być fabryka samochodów GAZ z Niżniego Nowogrodu. Sbierbank obejmie 35 proc. udziałów w Oplu, Magnie przypadnie 20 proc., 35 proc. papierów zachowa GM, a 10 proc. dostaną pracownicy Opla. Skarb państwa kontroluje ponad 57 proc. akcji Sbierbanku, największego banku detalicznego w Rosji.
* GALERIA ZDJĘĆ NOWEJ ASTRY * Nowy Opel Astra IV generacji to kolejny samochód, utrzymany w nowej stylistyce marki, po raz pierwszy zaprezentowanej w modelu Insignia. Na zewnątrz, Astra nowej generacji charakteryzuje się opadającą nisko do przodu, płynną linią. We wnętrzu także widać nowy styl Opla i lepszej jakości materiały wykończeniowe.
Projektanci zaadaptowali nową filozofię Opla do auta klasy kompakt, wykorzystując takie elementy stylistyki, jak „skrzydło” i „ostrze” - wprowadzone po raz pierwszy w Insigni. Łagodnie płynąca sylwetka łączy potężnie zarysowane linie boczne z wyraźnym tyłem, co dodaje autu sportowego stylu i elegancji.
Z przodu Astrę IV generacji charakteryzuje nowy kształt przedniej maski, wykorzystujący niewielki grill do osadzenia nowego logo Opla, a jednocześnie podkreślający większy, bardziej wyraźny dolny wlot powietrza. Wewnątrz Opel opracował dwie nowe kombinacje kolorystyki i wykończeń - Spice Red i Ocean Blue.
Nowa konstrukcja zderzaków ma zminimalizować uszkodzenia przy uderzeniach z przodu i z tyłu, ograniczyć obrażenia pieszych i pasażerów, a także wydatki na naprawę i ubezpieczenie.