Nie działa ABS
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11860/abs-01.jpeg',473,500) ) |
| --- | Świecąca cały czas kontrolka ABS-u jest sygnałem, że układ jest uszkodzony i koniecznie musimy odwiedzić serwis. Ale wstępną diagnostykę możemy wykonać sami, gdyż usterka może okazać się łatwa do wykrycia.
Przed każdym uruchomieniem silnika kontrolka ABS-u powinna świecić się, a następnie po kilku sekundach powinna zgasnąć. Jeśli kontrolka świeci się cały czas, albo zaświeci się podczas jazdy jest to sygnał, że układ jest niesprawny. Dalszą jazdę można kontynuować, gdyż układ hamulcowy będzie działał tak jakby tego układu w ogóle nie było. Trzeba tylko pamiętać, że przy awaryjnym hamowaniu może dojść do zablokowania kół i w efekcie nastąpi brak sterowalności, co niechybnie prowadzi do wypadku. Dlatego jak najszybciej należy zdiagnozować usterkę. Powodów niesprawności może być dużo. Od przepalonego bezpiecznika, do uszkodzenia jednostki sterującej.
Układ ABS-u to przede wszystkim czujniki elektryczne, komputer i oczywiście moduł sterujący. Pierwszą czynnością, jaką powinniśmy zrobić, jest sprawdzenie bezpieczników. Jeśli są dobre kolejnym krokiem jest sprawdzenie połączeń, zwłaszcza tych w podwoziu i przy kołach. Przy każdym kole jest czujnik, który wysyła informacje do komputera o prędkości obrotowej każdego z kół.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11860/abs-02.jpeg',500,375) ) |
| --- | Czujnik ten zbiera informacje z pierścienia zębatego, który obraca się razem z piastą koła lub przegubem napędowym. Dla prawidłowego funkcjonowania czujników muszą być spełnione dwa czynniki. Czujnik musi być w odpowiedniej odległości od tarczy, a tarcza zębata musi mieć odpowiednią ilość zębów. Jeśli żadne części nie były wymieniane, to wartości te nigdy się nie zmieniają, ale po wymianie przegubu lub piasty wartości te mogą ulec zmianie.
Może się zdarzyć, że przegub jest bez pierścienia i wówczas trzeba go przebić ze starego. Podczas tej czynności może dość do uszkodzenia lub nieprawidłowego nabicia i czujnik nie będzie zbierał informacji o prędkości koła. Również jeśli przegub nie będzie dobrze dobrany odległość tarczy od czujnika będzie za duża i czujnik nie będzie „zbierał” sygnałów, a komputer odczyta to jako błąd. Czujnik może również wysyłać błędne informacje, jeśli będzie mocno zabrudzony. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11860/abs-03.jpeg',500,486) ) |
| --- | Dotyczy to głównie samochodów terenowych. Również zbyt duża oporność czujnika np. wskutek korozji może być przyczyną usterki. Zdarzają się także uszkodzenia (przetarcia) przewodów, dotyczy to zwłaszcza samochodów po wypadkach. ABS jest układem, od którego zależy nasze bezpieczeństwo, więc jeśli czujnik lub przewód jest uszkodzony należy go wymienić na nowy, a nie próbować naprawiać.
Kontrolka będzie się również świecić, jeśli cały układ będzie sprawny, a na jednej osi będą koła o innej średnicy. Wówczas komputer odczytuje cały czas różnicę prędkości obrotowej kół i taki stan również sygnalizuje jako usterkę. Także jazda z zaciągniętym hamulcem ręcznym może skutkować wyłączeniem się ABS-u.
Niestety większość usterek nie tylko ABS-u, ale i innych układów elektronicznych trzeba diagnozować specjalnym testerem. Nawet jeśli uda się samemu usunąć usterkę, to i tak trzeba udać się do serwisu w celu wykasowania błędów z pamięci komputera, gdyż nie we wszystkich układach można to zrobić przez odłączenie akumulatora.
Marka i model | Cena czujnika ABS-u (zł) |
---|---|
VW Golf IV | 160 |
Ford Focus | 270 |
Citroen Xsara | 253 |
Fiat Bravo | 175 |
Seat Ibiza | 150 |
Volvo S40 | 340 |
Autor: Grzegorz Burda