Trwa ładowanie...
ycipk-5lk130

Narodowy Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego: będzie nowe, twarde prawo?

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Narodowy Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego: będzie nowe, twarde prawo?
(PAP/Bartłomiej Zborowski)
ycipk-5lk130

Odbieranie prawa jazdy za podwójne przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym, 160 kolejnych fotoradarów, nowe radiowozy z wideorejestratorami oraz większa liczba policjantów na drogach - zakłada m.in. projekt Narodowego Programu Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Jak poinformowali na wspólnej konferencji minister transportu Sławomir Nowak oraz szef MSW Jacek Cichocki, projekt trafi obecnie do konsultacji społecznych. Uwagi do niego można składać m.in. przez internet (na stronie ocenprogrambrd.pl). Nowak podkreślił, że dla poprawy bezpieczeństwa na drogach najważniejszą sprawą jest obecnie ograniczenie prędkości. Dodał, że ze statystyk wynika, że nadmierna prędkość jest obecnie przyczyną największej liczby wypadków śmiertelnych na polskich drogach.

Cichocki podkreślił, że nadmierna prędkość jest przyczyną 43 proc. wypadków drogowych. Szef MSW powiedział, że Narodowy Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zakłada m.in. takie rozwiązania jak: odbieranie prawa jazdy za podwójne przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym czy obowiązek bezwzględnego zatrzymania pojazdu w chwili, gdy do przejścia zbliża się pieszy.

ycipk-5lk130

Jak poinformował, praktyczny egzamin z prawa jazdy zostanie poszerzony o konieczność zdania egzaminu z pierwszej pomocy. Według danych policji w 2012 r. na drogach doszło do 36,5 tys. wypadków; zginęło w nich 3,5 tys. osób, a 45 tys. zostało rannych. Choć liczba zabitych była najniższa od 1989 r., to w przeliczeniu na milion mieszkańców jest wciąż wysoka w porównaniu z innymi krajami europejskimi.

(fot. Policja.pl)
Podziel się

Co piąty zabity w wypadku w Unii Europejskiej to Polak - alarmował Nowak podczas środowej konferencji prasowej w Warszawie. Poradziliśmy sobie już w zasadzie z pijanymi kierowcami, pora na prędkość - ocenił. Nowak wśród działań służących poprawie bezpieczeństwa na drogach, które będą podejmowane w 2013 r., wymienił rozbudowę automatycznego systemu nadzoru prędkości prowadzonego przez Inspekcję Transportu Drogowego. Na drogach krajowych ma stanąć 160 nowych fotoradarów ITD i 29 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości.

ITD chce też zamontować 20 urządzeń, które zarejestrują niedostosowanie kierowców do sygnalizacji świetlnej. Obecnie Inspekcja dysponuje 315 fotoradarami stacjonarnymi i 29 samochodami z wideorejestratorami. Oprócz tego w 2013 r. policja ma być wzmocniona o dodatkowych funkcjonariuszy pełniących służbę na drogach, m.in. w ramach reorganizacji struktur. Policjanci mają też dostać 87 nowych nieoznakowanych radiowozów z wideorejestratorami. Obecnie w służbie ruchu drogowego pracuje 5,8 tysiąca policjantów, którzy mają w dyspozycji 390 samochodów z wideorejestratorami i 1,9 tys. mierników prędkości, w tym 543 laserowych.

ycipk-5lk130

Taryfikator mandatów i punktów karnych po zmianach

(fot. Policja.pl)
Podziel się

Nowak zapowiedział, że w tym roku zostanie przeprowadzony audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego, analizy ograniczeń prędkości wprowadzanych przez lokalne samorządy oraz badanie oznakowania dróg wojewódzkich i samorządowych w całym kraju. Badane ma być też zasadność stosowania fotoradarów przez straże gminne w konkretnych lokalizacjach.

Minister transportu podkreślał też, że niebagatelne dla bezpieczeństwa na drogach mają być: rozbudowa systemu autostrad, dróg ekspresowych i krajowych oraz remonty dróg. Przy drogach krajowych standardem ma być rozwiązanie 2+1, czyli zmieniane na przemian dwa pasy jezdni w jedną stronę i jeden w drugą.

ycipk-5lk130

Podał, że w latach rządów PiS oddano do użytkowania 289 km autostrad i dróg ekspresowych, a podczas obecnej koalicji - od 2002 do 2012 r. 1740 km.

tb/

Sprawdź ceny opasek odblaskowych. Zadbaj o swoje bezpieczeństwo!

Polub WP Moto
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-5lk130

ycipk-5lk130
ycipk-5lk130