Lamborghini jak Volkswagen Golf
Chcąc zdobywać nowych klientów, Lamborghini postanowiło stworzyć "tani" model. Konkurent Ferrari Dino zadebiutował w 1973 roku pod nazwą Urraco. Niestety osiągi tego samochodu nie szły w parze z atrakcyjną, typowo włoską stylistyką. Podstawowy silnik o pojemności 2,0 l oferował 182 KM, a w wersji amerykańskiej jeszcze mniej - 175 KM. Choć obiecywano zdecydowanie lepsze wyniki, to w niezależnych testach dziennikarskich przyspieszenie do 100 km/h zajmowało ok. 10 s. To oznaczało osiągi na poziomie pierwszego Golfa GTI, który dzięki małej masie i mocy 115 KM niewiele ustępował rasowemu włoskiemu autu sportowemu.
Równolegle powstającym modelem Lamborghini był Merak, skierowany głównie na rynek włoski, gdzie auta z silnikami o pojemności powyżej 2 l obłożone były dużym podatkiem. Z tego powodu pod koniec 1977 roku również ten model otrzymał mniejszą, 2-litrową jednostkę napędową, która w tym przypadku osiągała tylko 170 KM. Możliwości tej wersji też zdecydowanie odstawały od obrazu słynnej marki.