Najtrwalsze samochody

Są auta, które nie poddają się upływowi czasu. Za nic mają kolejne tysiące kilometrów, szerokim łukiem omijają pomoc drogową i kolejne warsztaty

Obraz
Źródło zdjęć: © M.Peinado/CC BY 2.0

/ 8Nissan Almera

Obraz
© M.Peinado/CC BY 2.0

Nissan Almera N15, czyli jedno z najbardziej udanych aut tego japońskiego producenta ma już swoje lata. Pomimo prawie 20 lat od pojawienia się na rynku (premiera odbyła się w 1995 roku), cały czas zaskakuje swoją niezawodnością. Stylistycznie Almera nie prezentuje wielce awangardowych kształtów, ale jej wygląd nawet po latach nie rozczarowuje. Występowała jako 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz 4-drzwiowy sedan.

Wspominając o niezawodności, nie mamy na myśli usportowionych wersjach GTI, które szczególnie na naszym rynku mogły nie znieść trudów nadmiernego użytkowania. Jednak, mówiąc o Almerze należy wspomnieć jej odporność na korozję oraz wysoką trwałość jednostek napędowych (z łańcuchem rozrządu), a także elementów zawieszenia. Często porównywalna z legendarną pod tym względem z rodaczką, Toyotą Corollą. Terminowe przeglądy są w zasadzie gwarantem bezstresowej jazdy przez lata. Ceny części znacznie spadły, a w dodatku, znajdziemy sporo dobrej jakości zamienników.

sj/mw/sj

/ 8Toyota Corolla

Obraz
© Thomas Doerfer/CC BY-SA 3.0

Jeżeli wspominamy o niezawodności, trwałości i bezusterkowości, Toyota Corolla jest wzorem do naśladowania. Większość generacji może śmiało otrzymać tytuł "mistrza niezawodności", choć najbardziej pochlebne opinie dotyczą VII generacji tego modelu, obecnej w Europie od 1992 roku. Corolla jest typowym, japońskim, szarym kompaktem, który zamiast wyjątkową stylistyką, zachwyca wyjątkową bezawaryjnością. Nawet te wiekowe już egzemplarze spokojnie mogą obniżyć poziom stresu każdemu właścicielowi.

Przede wszystkim na pochwały zasługuje bardzo trwały i ekonomiczny układ napędowy (silniki 1,4 l i 1,6 l). Do największych "wad" zaliczyć można elementy zawieszenia, które jednak nie były projektowane z myślą o polskich drogach (a szkoda), dlatego warto zwrócić na nie większą uwagę. Corolle występowały niemal we wszystkich wersjach nadwoziowych. Rozczarowuje natomiast stylistyka wnętrza, nieco ponura i szara, ale z drugiej strony całkiem ergonomiczna. Wspomniana ponadprzeciętna niezawodność jest też powodem stale utrzymujących się wysokich cen na rynku wtórnym i nic nie wskazuje na to, żeby coś miało się zmienić.

/ 8Porsche 911 i Boxster

Obraz
© zdjęcie producenta

Porsche do tanich nie należy, niezależnie o jakim modelu mówimy. Szczególnie kiedy myślimy o 911. Jednak to przecież rasowe, sportowe auto, znajdujące się na rynku już od połowy lat 60., cały czas zaskakuje. Nie chodzi o emocje, jakich dostarcza. Porsche 911 jest bowiem najbardziej niezawodnym modelem w segmencie G, czyli rasowych aut sportowych! Za każdym razem zajmuje topowe pozycje w badaniach niezawodności. Co ciekawe, nawet spora dawka elektroniki, jaka zagościła w ostatnich generacjach, nie spowodowała utraty wysokiej bezawaryjności.

Porsche 911 cały czas jest najbardziej rozsądnym wyborem w tej klasie na rynku. Produkcja odbywa się w zakładach Porsche w Zuffenhausen w Niemczech. Oczywiście, jeżeli coś się jednak kiedyś zepsuje, wydatki przyprawiają o zawroty głowy. Na szczególną uwagę zasługuje także "Porsche dla mniej zamożnych", czyli model Boxster, który również jest wzorcem trwałości w swojej klasie.

/ 8Toyota Starlet

Obraz
© 328cia

Toyota Starlet, poprzedniczka modelu Yaris, jest w naszym kraju dość pomijanym i niedocenianym samochodem. Jego historia sięga 1973 roku, jednak w zasadzie jedynymi spotykanymi częściej generacjami na naszych drogach jest Starlet z serii 80, z lat 90. A jeżeli są już widziane, to z pewnością w ruchu, ponieważ niezawodność tego modelu przewyższa nawet kultowość większej siostry, Corolli. Występuje wyłącznie jako hatchback: 3- i 5-drzwiowy. Stylistyka "Starletki" jest, jak to często bywa w przypadku Toyoty, dość nijaka, nudna i zachowawcza, choć dla niektórych to nawet zaleta.

Miejsca wewnątrz jest wystarczająco, jak na segment B. Większy mógłby być jedynie bagażnik. Najczęściej na rynku wtórnym znaleźć można słabo wyposażone wersje, choć zdarzają się także bogatsze egzemplarze. Pod maską montowano tylko jeden typ silnika benzynowego, ale jakiego! Zaskakuje swoją trwałością, jednak wymaga stałej opieki eksploatacyjnej. Jeżeli ją zapewnimy, Starlet odpłaci się wielosettysięcznymi, bezproblemowymi przebiegami. Jeżeli coś ulegnie awarii, najczęściej będzie to związane z układem chłodzenia (termostat). Toyota Starlet to auto małe i trwałe.

/ 8Honda Civic

Obraz
© zdjęcie producenta

Japońska Honda Civic, niezależnie której generacji, jest warta uwagi, jeżeli szukamy auta niezawodnego. Oprócz tego, jest także w większości przypadków propozycją dość dynamiczną i godną polecenia kierowcom, lubiącym czerpać radość z jazdy. Szczególnie "awarioodporne" są generacje z lat 80. i 90., w tym piąta generacja tego modelu. Civic na przestrzeni lat oraz generacji powstawał w wielu wersjach nadwoziowych. Zmieniał także swój charakter, od małych "wozidełek", przez zdecydowanie bardziej sportowo nacechowane, późniejszą dość nudną stylistykę, aż po kosmiczne obecnie kształty nadwozia i wnętrza.

Starsze modele bardzo często upatrywali sobie młodzi adepci drogowych szaleństw. Dlatego znalezienie egzemplarza w dobrym stanie może być trudne. Jednak, jeżeli już takowy nabędziemy, możemy liczyć na wieloletnią, bezproblemową eksploatację. Silniki Civica uchodzą za bardzo trwałe, w dodatku potrafią zaskoczyć niskim spalaniem, nawet jak na dzisiejsze standardy. Najczęstsze problemy zdarzyć się mogą z układem zapłonowym, pompą paliwa czy osprzętem silnika. Dodatkową zaletą jest dostępność części oraz ich przystępna cena.

/ 8Mercedes W124, W123, W114/W115

Obraz
© zdjęcie producenta

Jednak za największy autorytet w naszym zestawieniu należy uznać Mercedesa. A w zasadzie kilka Mercedesów. To bowiem prawdziwe samochody do użytkowania przez długie lata. Za najtrwalsze uchodzą serie W114/115, późniejsza W123 (potocznie nazywane "beczkami") oraz powoli stająca się autem klasycznym, "taksówkarska" W124. Wszystkie należą do segmentu E, i późniejszej Klasy E. Szczególnym uwielbieniem jest obdarowana ostatnia z wymienionych generacji, która w naszym kraju nad wyraz często występuje w roli taksówki.

W124 jest cenione za sporych rozmiarów wnętrze, komfort podróżowania oraz bezproblemową eksploatację. Na tyle bezawaryjną, że przebiegi w granicach 1,5 miliona kilometrów nie stanowią rzadkości. Oczywiście, tak monstrualne przebiegi muszą odcisnąć swoje piętno, i niekiedy zdarzają się mniej lub bardziej poważne usterki, jednak obecnie ceny części zamiennych są bardzo niskie, a ich dostępność powszechna. Do najczęstszych bolączek zaliczyć można elementy zawieszenia (co bardziej jest winą naszych dróg, niż samej konstrukcji). Silniki i skrzynie biegów mają opinię "niezniszczalnych".

/ 8Volkswagen Golf i Garbus

Obraz
© zdjęcie producenta

Volkswagen Golf, twórca klasy kompakt i wielomilionowy bestseller rynkowy. Obecnie nie jest może szczytem niezawodności, jednak pierwsze generacje - od MkI do MkIII - cały czas zaskakują swoimi życiowymi siłami, choć ten ostatni bywa kapryśny i zdarzają mu się wpadki. Pierwszy Golf zadebiutował w 1974 roku i do teraz sprzedał się w liczbie blisko 30 milionów egzemplarzy. Miał przejąć wyjątkową niezawodność swojego poprzednika, czyli Garbusa, ale zyskać na nowoczesności. Plan się powiódł, a Golf stał się prawdziwym hitem sprzedażowym, który do dzisiaj utrzymuje się na szczycie.

Wyjątkowo dzielnie pod względem niezawodności trzymają się stare generacje Golfa, ale kiedy spojrzymy na nowe auta, także VI generacja znajduje się w czołówce rankingów. Ceny części zamiennych do pierwszych generacji są bardzo niskie, dzięki czemu ewentualne naprawy nie powodują nadszarpnięcia domowego budżetu. Warto także nadmienić, że legendarny Garbus również ma opinię auta niezniszczalnego, spora w tym zasługa prostej i trwałej konstrukcji. A przyznajmy, że obecnie nie wszystkie Volkswageny przedstawiają się z tej strony tak wyjątkowo.

/ 8Lexus LS

Obraz
© zdjęcie producenta

Pomimo, że marka Lexus nie posiada wyjątkowo długiej historii, to będąc w zasadzie luksusowym działem Toyoty, ma dostęp do wiedzy, jak produkować trwałe samochody. Tak jak większość Toyot, tak Lexus w kwestii niezawodności przedstawia ponadprzeciętny poziom. Wśród aut luksusowych ciężko znaleźć tak dopracowany i bezawaryjny model, jak LS. Nawet pierwsza generacja tego flagowego modelu, która zadebiutowała w 1989 roku, przy odpowiednim traktowaniu może zyskać status auta na wieki. Wyjątkowo odporna na próbę czasu jest jednostka napędowa LS-a.

Auto należące do segmentu F, czyli aut dla najbardziej wymagających klientów, posiada jednocześnie wszystko, czego można oczekiwać w kwestii komfortu. Początkowo montowano jedynie dwie jednostki napędowe, obie benzynowe, które choć bardzo trwałe, to jednak do najoszczędniejszych nie należą. Oczywiście, żadne auto nie jest całkowicie niezniszczalne, a w przypadku Lexusa koszty napraw i serwisu są bardzo wysokie. To propozycja dla właścicieli o zasobniejszych portfelach.

Michał Grygier

sj/mw/sj

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła