Najtańsze miejskie samochody
Rzut oka na cenniki poszczególnych marek nie zawsze będzie dla nas wystarczający
Cennik prawdy nie powie
Wiele wskazuje na to, że pod względem sprzedaży nowych samochodów rok 2016 będzie jednym z najlepszych w ciągu ostatniej dekady. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2016 roku z salonów dilerskich zniknęło 210 728 aut, co jest wynikiem o 18,5 proc. lepszym niż sprzedaż nowych pojazdów w analogicznym okresie roku 2015. Wśród klientów indywidualnych jedną z najczęstszych decyzji jest zakup modelu segmentu B, a o wyborze w dużym względzie decyduje cena.
Rzut oka na cenniki poszczególnych marek nie zawsze będzie dla nas wystarczający. Każdy z producentów inaczej komponuje poszczególne wersje wyposażeniowe swoich modeli. Jeśli więc mamy konkretne wymagania co do samochodu, może okazać się, że model, który na pierwszy rzut oka wydaje się droższy, pozwoli nam zaoszczędzić. O tym, jak jest z autami miejskimi na polskim rynku, postanowiliśmy przekonać się osobiście, a efekty naszych poszukiwań prezentujemy na kolejnych slajdach.
Założyliśmy, że samochód, którego poszukujemy, jest cztero- lub pięciodrzwiowy, musi posiadać benzynowy silnik o mocy od 80 do 100 KM, manualną skrzynię biegów, klimatyzację, boczne kurtyny powietrzne, czujniki cofania i przednie światła przeciwmgielne, a także autoalarm. Dla zaoszczędzenia rezygnujemy z aluminiowych felg i wybieramy darmowy lub najtańszy kolor.
Silnik 1,33 l (moc 99 KM, moment obrotowy 125 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,7 s, średnie zużycie paliwa 4,9 l/100 km), w konfiguracji ponadto: kamera cofania zamiast czujników, kolanowa poduszka powietrzna kierowcy, skórzana kierownica, system multimedialny z sześcioma głośnikami i wejściem USB, system Bluetooth dla telefonu.
Seat Ibiza - 59 913 zł
Silnik 1,2 l (moc 90 KM, moment obrotowy 160 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,7 s, średnie zużycie paliwa 4,9 l/100 km), w konfiguracji ponadto: 5-calowy ekran dotykowy, radio z wejściem USB i czterema głośnikami, automatyczny hamulec pokolizyjny, światła do jazdy dziennej.
8. Peugeot 208 - 56 100 zł
Silnik 1,2 l (moc 82 KM, moment obrotowy 118 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 12,2 s, średnie zużycie paliwa 4,5 l/100 km), w konfiguracji ponadto: regulator i ogranicznik prędkości, podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka, kolorowy, dotykowy ekran o przekątnej 7 cali, radio z MP3 i sześć głośników, zestaw głośnomówiący Bluetooth, światła do jazdy dziennej LED.
7. Ford Fiesta - 55 450 zł
Silnik 1,25 l (moc 82 KM, moment obrotowy 114 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 13,3 s, średnie zużycie paliwa 5,2 l/100 km), w konfiguracji ponadto: kolanowa poduszka powietrzna kierowcy.
6. Fiat 500L - 53 000 zł
Silnik 1,4 l (moc 95 KM, moment obrotowy 127 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 12,8 s, średnie zużycie paliwa 6,1 l/100 km), w konfiguracji ponadto: asystent ruszania pod górę, światła do jazdy dziennej, funkcja doświetlania zakrętów.
5. Hyundai i20 - 52 900 zł
Silnik 1,2 l (moc 84 KM, moment obrotowy 122 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 13,1 s, średnie zużycie paliwa 5,1 l/100 km), w konfiguracji ponadto: radio CD/MP3, Bluetooth, asystent ruszania pod górę, komplet elektrycznie regulowanych szyb, tempomat, światła LED do jazdy dziennej, przyciemniane szyby.
4. Opel Corsa - 52 000 zł
Silnik 1,4 l (moc 90 KM, moment obrotowy 130 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 13,2 s, średnie zużycie paliwa 5,2 l/100 km), w konfiguracji ponadto: asystent ruszania pod górę, radio, system audio z czterema głośnikami, dwa mocowania Isofix na kanapie.
3. Kia Rio - 51 390 zł
Silnik 1,2 l (moc 85 KM, moment obrotowy 122 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 13,1 s, średnie zużycie paliwa 5,1 l/100 km), w konfiguracji ponadto: radio CD/MP3, Bluetooth, asystent ruszania pod górę, czujnik zmierzchu, światła LED do jazdy dziennej, przyciemniane szyby.
2. Skoda Fabia - 49 130 zł
Silnik 1,2 l (moc 90 KM, moment obrotowy 160 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,9 s, średnie zużycie paliwa 4,7 l/100 km), w konfiguracji ponadto: elektrycznie regulowane lusterka, wycieraczka tylnej szyby, kierunkowskazy zintegrowane z lusterkami.
1. Citroen C3 - 45 490 zł
Silnik 1,2 l (moc 82 KM, moment obrotowy 118 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 12,3 s, średnie zużycie paliwa 4,6 l/100 km), w konfiguracji ponadto: radio z CD/MP3, przyciemniane szyby boczne, światła LED do jazdy dziennej, system wspomagania awaryjnego hamowania.
Wybór produktu francuskiej firmy nie jest najtańszym sposobem na miejski samochód. Ze względu na brak możliwości kupienia auta z kurtynową poduszką powietrzną odrzuciliśmy Dacię Sandero - 42 600 zł. Silnik 0,9 l (moc 90 KM, moment obrotowy 140 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,1 s, średnie zużycie paliwa 5,1 l/100 km), w konfiguracji ponadto: radio CM/MP3 z Bluetooth, system wspomagania awaryjnego hamowania.
Tomasz Budzik