Najsłynniejsze modele Jaguara
None
Jaguar SS 100
Po działaniach wojennych, dokładnie po trzech latach od zakończenia wojny, w Earls Court zaprezentowano wspaniały, sportowy model XK120, którym firma na dobre powróciła do produkowania samochodów. I to jakich!
Jaguar SS 100
Początkowo powstać miało ledwie 200 egzemplarzy tego modelu. Jednak zainteresowanie pięknym nadwoziem zdolnym pędzić z prędkością maksymalną dochodzącą do 200 km/h było znacznie wykraczające poza wspomniane 200 sztuk.
Jaguar XK
Najpierw zaprezentowano coupe, później do gamy dołączył roadster. Pod maską znajdowała się rzędowa, 6-cylindrowa jednostka napędowa o pojemności 3,4 litra i mocy około 180 KM.
Jaguar XK SS
Pierwsze 100km/h pojawiało się po 10 sekundach. Wtedy oznaczało to sportową rakietę. W końcowym efekcie zamiast dwóch setek, powstało w sumie aż 12 055 sztuk XK120!
Jaguar C-type
Jaguar idąc za ciosem udanego modelu XK120 zaprezentował serię C-Type, zwaną również XK120-C. Technologicznie bazowały na 120-ce, jednak nadwozia były całkowicie nowe, ze szczególnym uwzględnieniem niskiej masy i poprawionej aerodynamiki. Auta wykonane były w znacznej mierze z aluminium.
Seria C powstała z myślą o wyczynowym sporcie samochodowym. W sumie powstały ledwie 52 egzemplarze.
Jaguar C-type
Pod maską znajdował się ten sam silnik który gościł w XK120, jednak jego moc podniesiono do około 205-220 KM. Zmieniono między innymi wałki rozrządu oraz gaźniki. Od 1952 roku na każdym kole znajdowały się nowoczesne tarcze hamulcowe. Do sukcesu brakowało tylko… zwycięstw.
Te pojawiły się w najbardziej prestiżowej postaci. Jaguar C-Type wygrał słynny 24-godzinny wyścig w Le Mans. I to dwukrotnie! Za kierownicą zasiadał - między innymi - legendarny Stirling Moss. Wspomniany okres to również osobista tragedia Lyons’a. W drodze do Le Mans zginął jego jedyny syn, John. Co interesujące, w tym samym 1955 roku zginął również syn Enzo Ferrariego, Dino.
Jaguar E-type
Ikona. Tak należy określić wspaniały model E-Type. Zadebiutował w 1961 roku. Produkowany był do 1975 roku z wynikami i sławą, jakich wielu producentów może tylko pozazdrościć.
Jaguar E-type
Dzisiaj E-Type znajduje się w wielu rankingach i listach najpiękniejszych samochodów w historii motoryzacji. Zasłużenie. Trudno się temu dziwić. Kształty cygara, ponadprzeciętna sylwetka, świetne osiągi i luksus. To wszystko posiadał E-Type. Co znamienne, odnosił się do swoich „poprzedników”, czyli modeli XK120/XK140/XK150. Nie tylko wyglądem, ale również technologią. Korzystał bowiem z jednostki napędowej zaprojektowanej w… 1948 roku!
Jaguar E-type
Przez około 44 lata poddawana była jedynie drobnym modyfikacjom. Silnik miał kilka pojemności: 3,8 l oraz 4,2 litra. Do tego dwa wałki rozrządu w aluminiowej głowicy i żeliwny blok. Później dostępna była także topowa wersja z potężnym motorem V12 5,3 litra.
To chyba najbardziej rozpoznawalny i ceniony model w gamie Jaguara. Wszyscy chcieli go mieć, ale dla wszystkich nie starczyło…
Jaguar XJ6
W połowie lat sześćdziesiątych Jaguar połączył się z British Motor Corporation, tak powstało British Motor Holdings, a później British Leyland Motor Corporation. Dwa lata później, w 1968 roku zaprezentowano model XJ6 będący limuzyną w klasy wyższej.
Jaguar XJ6
Jednak i to nie zapewniło firmie spokoju. Jag był bliski bankructwa. W 1975 roku rząd przejął kontrolę nad nową spółką Leyland Cars. Też bez skutku. Dlatego Jaguar, Rover i Triumph ostatecznie rozstali się. W tym okresie powstały trzy kolejne serie Mark I (współcześnie po jednej serii Mark II, Mark III i Mark IV).
Jaguar XJS
W 1984 roku Jaguar opracowuje swój supersportowy, najszybszy w historii model - XJ 220, zdolny pędzić 350 km/h. Rok 1989 to jednak zdecydowanie gorszy okres. Jaguar zostaje przejęty przez Ford Motor Company.
Koniec z niezależnością zastąpiony jest jednak sporym zastrzykiem gotówki, który pozwala na opracowanie zupełnie nowych modeli, w tym sportowego coupe XK8.
Jaguar S-Type
Pod koniec i na początku XX wieku, pod skrzydłami Forda Jaguar co chwilę przedstawiał nowe modele. Szukał klientów gdzie popadnie. Po XK8 przyszła pora na mniejsze S-Type i X-Type, czyli powrót do nieco mniejszych limuzyn, można powiedzieć… „dla mas”. Korzystające z technologii Forda, bazujące na modelu Mondeo.
Jaguar XFR
W tym czasie Jaguary straciły nieco prestiżu, choć kurczowo trzymały się klasycznych kształtów. Co więcej, w gamie znaleźć możemy nawet kombi z dieslem! Prześmiewcze nazwy „Jaguar Mondeo”, czy „Ford S-Type” pojawiają się na forach miłośników tej brytyjskiej marki, a okres sprzed panowania Forda jest dla wielu tym jedynym właściwym.
Jaguar XKR
W czasie od 2000 do 2004 roku marka wraca do sportu na najwyższym poziomie, powstał i walczył na torach wyścigowych zespół F1 Jaguar Racing. Niestety, bez większych sukcesów.
W 2008 roku Jaguar ponownie zostaje sprzedany, tym razem indyjskiej firmie Tata Motors.
Jaguar XKR
Najnowsze modele z serii XF i XJ poruszyły słupki sprzedaży. Niebawem poznamy nowe sportowe coupe. Wszystko wygląda bardzo obiecująco. Auta Jaguara są nowocześnie zaprojektowane, posiadają nowoczesną technologię, porzuciły dawną stylistykę, a to wszystko jest konieczne w naszym… nowoczesnym świecie.