Najpopularniejsze samochody używane
Rynek wtórny jest w Polsce niezwykle bogaty. Oto jego hity
10. Skoda Octavia
Zdecydowanej większości Polaków nie stać na zakup zupełnie nowego samochodu. Muszą oni zadowolić się propozycjami z rynku wtórnego. Tu, mając kilkadziesiąt tysięcy złotych, można przebierać w młodszych lub starszych przedstawicielach różnych segmentów, reprezentujących najróżniejsze poziomy wyposażenia. Które modele są u nas najbardziej popularne? Danych na ten temat dostarczył serwis otomoto.pl, należący do najpopularniejszych w krajowym internecie miejsc, gdzie publikowane są ogłoszenia.
Dziesiątkę najbardziej pożądanych samochodów używanych otwiera Skoda Octavia. Może to nieco zaskakiwać, gdyż na ulicach jest ona jednym z najczęściej spotykanych aut. Popularny produkt czeskiej marki uwodzi Polaków wizją nabycia niemieckiej techniki w nieco niższej cenie i praktycznością posuniętą wręcz do głównej zasady stojącej za konstruowaniem samochodów Skody.
Najbardziej pożądana wersja tego samochodu obowiązkowo wyposażona jest w silnik 1.9 TDI, wręcz gwarantujący użytkownikowi trwałość i akceptowalne parametry. Samochody z nadwoziem kombi od lat chętnie wykorzystywane są przez firmy korzystające z flot.
9. Ford Mondeo
Siła argumentu ekonomicznego jest ogromna, a doskonałym dowodem na to jest obecność Mondeo na dziewiątym miejscu zestawienia najbardziej poszukiwanych samochodów używanych. Samochód o amerykańsko-niemieckim rodowodzie, co prawda "zaczyna się na F", a to w oczach konserwatywnych "znawców" motoryzacji definitywnie przekreśla możliwość podjęcia decyzji o zakupie. Odzwierciedlenie tego myślowego trendu odnajdziemy na rynku wtórnym. Cena używanego Mondeo jest niższa od konkurencyjnych modeli rdzennie niemieckich. Tego faktu nie zmienia to, że czwarta generacja tego modelu bardzo dobrze prezentuje się w rankingach niezawodności, a dwulitrowy diesel, którego możemy znaleźć pod maską Forda, jest autorstwa francuskiego koncernu PSA i charakteryzuje się lepszymi parametrami niż niemiecki TDI.
8. Opel Vectra
Nieprodukowany już od 2008 roku model wciąż cieszy się estymą na rynku wtórnym. Dlaczego Polacy kochają ten samochód? Choć bardzo daleko mu do tytułu króla niezawodności, Vectra kusi rozsądną ceną zakupu, ogromnymi gabarytami i dobrym rozpoznaniem wad i sposobów ich naprawy u mechaników. Atutem Opla jest również wysokoprężny silnik 1,9 l zaczerpnięty od Fiata - jednostka oszczędna, trwała i przejawiająca wysoką kulturę pracy.
Co ciekawe, na podobne zainteresowanie nie może liczyć następczyni Vectry, Insignia, która bryluje w rankingach niezawodności.
7. BMW serii 3
Bawarskie samochody kojarzą się w Polsce raczej z lubującymi się w noszeniu dresów, młodymi i nie do końca zrównoważonymi użytkownikami. Ostatnie lata przynoszą jednak zmianę w postrzeganiu tej marki i dziś coraz więcej zmotoryzowanych widzi BMW jako głównego konkurenta Mercedesa i Audi. Podobnie jest z serią 3. Model ten w ostatnich latach urósł i dziś jest pełnoprawnym przedstawicielem segmentu D. BMW serii 3 to propozycja dla tych, którzy cenią niemiecką technikę, a jednocześnie nie są zwolennikami nudnej do przesady stylistyki.
6. Ford Focus
Kompaktowy hit flot jest popularny również na rynku wtórnym. Co prawda większość egzemplarzy z nadwoziem kombi i silnikiem wysokoprężnym była wcześniej eksploatowana przez przedstawiciela handlowego, ale nawet te mogą jeszcze dać satysfakcję kolejnemu właścicielowi. Za Focusem przemawia niska awaryjność, świetne silniki Diesla 1,6 i 2,0 l, doskonałe własności trakcyjne i - od drugiej generacji - niewielka podatność na korozję.
Używany Focus jest w Polsce zauważalnie tańszy niż VW Golf czy Opel Astra. Frajda z jazdy na porównywalnym poziomie.
5. Audi A6
Niejeden Polak marzy o samochodzie z wyższej półki, nowy pojazd segmentu E kosztuje jednak bardzo dużo. Znacznie łagodniej z naszym portfelem obejdzie się jednak ekskluzywny pojazd z drugiej ręki. Jako, że w tym segmencie utrata wartości na początku okresu eksploatacji jest szczególnie wysoka, używane "auto prezesa" to dla wielu łakomy kąsek. Tak jest w przypadku Audi A6. Dość atrakcyjna stylistyka karoserii, eleganckie i przestronne wnętrze oraz brak zagrożenia korozją skutecznie wpływają na wyobraźnię naszych rodaków. Poza tym ceny niektórych odmian są zaskakująco tanie. Tak jest na przykład z Audi A6 z silnikiem 2.5 TDI, który nie jest godny polecenia ze względu na horrendalnie wysokie koszty serwisowania.
4. Opel Astra
Produkowany w Polsce kompakt jest chętnie kupowany zarówno przez prywatnych nabywców, jak i przez floty. Źródłem sukcesu Astry jest przyzwoita niezawodność połączona z praktycznym wnętrzem i bogatą ofertą silnikową. Trzecia generacja modelu wyróżniała się też niskimi cenami części eksploatacyjnych. Słowem - solidny kompakt z Niemiec, który może w niczym nie bryluje, ale też nie ma poważnych wad.
3. Audi A4
Cztery obręcze na osłonie chłodnicy to w Polsce nie tylko gwarancja solidności, ale też wyznacznik statusu. Model ten na rynku wtórnym nie należy do tanich, lecz ma swoje niezaprzeczalne zalety. Wśród nich możemy wymienić świetne wyposażenie i komfort jazdy, bardzo dobre wyniki w rankingach niezawodności, niezłe silniki i brak problemów z korozją nadwozia. Ostrożność należy zachować względem egzemplarzy z silnikiem 2.0 TDI.
2. Volkswagen Passat
Polski rodzinny klasyk zajął w zestawieniu drugie miejsce. Plasujący się w segmencie D produkt Volkswagena od lat jest nad Wisłą najbardziej oczywistą propozycją dla rodziny i biznesmena. Naszym rodakom zdaje się nie przeszkadzać fakt, że nie wszystkie generacje Passata były tak udane jak wręcz nieśmiertelna B4 i początkowo B5. Na rynku wtórnym Passat nie jest tani w zakupie, ale też nie traci na wartości w tempie właściwym dla konkurencji klasy premium.
1. Volkswagen Golf
Król może być tylko jeden i wśród polskich samochodów używanych jest nim Golf. Model, który stał się symbolem reprezentującym cały segment C, wygrywa z konkurencją brakiem poważnych wad. Od lat niezmieniana, a jedynie ewoluująca stylistyka nadwozia jest po prostu nudna, wnętrze smutne, choć wykonane z dobrych jakościowo materiałów, a silniki nie zawsze dobre - szczególnie 2.0 TDI oraz 1.4 TSI. Jednak Volkswagen wraz z kolejnymi generacjami zachowuje dobre właściwości jezdne, godną pochwały niezawodność i rozsądne ceny części. Poza tym nie ma chyba w tym kraju mechanika, który nie potrafiłby naprawić Golfa.
tb/sj/tb, moto.wp.pl