Najdroższe awarie w samochodach
Zerwany pasek rozrządu
Co lubi się psuć we współczesnych samochodach? Wiele rzeczy, ale są awarie, które potrafią zrujnować niejeden domowy budżet.
| [
]( http://www.autocentrum.pl/ ) |
| --- | Co lubi się psuć we współczesnych samochodach? Wiele rzeczy, ale są awarie, które potrafią zrujnować niejeden domowy budżet.
Zastosowanie paska zębatego rozrządu zamiast łańcucha ma swoje niezaprzeczalne zalety. Po pierwsze jest to cichsze rozwiązanie, po drugie lżejsze, po trzecie (i najważniejsze) łatwiejsze i szybsze w wymianie. Początkowym problemem była niska trwałość pasków i choć teraz są one dużo lepsze, to nadal trzeba pamiętać o regularnej wymianie zgodnie z zaleceniami producenta. Dzięki temu, rzadziej zdarza się zerwanie paska przed czasem. Jeśli już do tego dojdzie, skutki mogą być tragiczne.
Problem zerwanego paska rozrządu dotyczy tzw. kolizyjnych silników, w których tłok może spotkać się z zaworami. Ich kolizja w najlepszym wypadku spowoduje pogięcie zaworów, w najgorszym może spowodować ogromne spustoszenie niszcząc doszczętnie silnik.
Koszty remontu będą zależeć od rozmiaru zniszczeń. Stosunkowo niedrogo wyjdzie remont głowicy, gdzie oprócz pogiętych zaworów do wymiany będą prowadnice zaworowe (kilkaset zł oraz cena za kompletny nowy rozrząd). Ale uszkodzeniu może ulec też wałek rozrządu. Może się okazać, że najbardziej opłacalna będzie wymiana całej głowicy. Układ tłokowo-korbowy nie zawsze ulega uszkodzeniom przy spotkaniu tłoków z zaworami, ale nie jest to wykluczone. W ekstremalnych przypadkach może się okazać, że cała jednostka napędowa kwalifikuje się do wymiany. W zależności od silnika koszt naprawy może wynieść od ok. 2 do nawet kilkunastu tys. zł.
Jak uniknąć tak drogiej w skutkach awarii spowodowanej zerwaniem paska? Po pierwsze zawsze przestrzegajmy zaleceń co do wymiany rozrządu. Może to być limit kilometrów lub lat, po którym serwis jest konieczny. Jeśli kupujemy używany samochód bez udokumentowanej przeszłości, to paskowy rozrząd należy wymienić bezwzględnie. Po drugie całą operację powinniśmy powierzyć serwisowi, który jest w stanie dać gwarancję na wykonaną usługę. Po trzecie unikajmy produktów niskiej jakości. Jeśli warsztat ma doświadczenie w serwisowaniu samochodów danej marki, zdajmy się na polecane przez mechaników produkty. I wreszcie unikajmy sytuacji, w których może dojść do przeskoczenia paska rozrządu, jak uruchamianie auta na pych.