Trwa ładowanie...
d33x3b9
31 stycznia 2014, 11:54

Najczęstsze uszkodzenia opon

d33x3b9
d33x3b9

Najbardziej narażonym na uszkodzenie elementem samochodu są opony. Jak rozpoznać usterki ogumienia i jak sobie z nim radzić?

Uszkodzenia eksploatacyjne opony to najczęściej przerwanie jej ciągłości konstrukcyjnej, co w zasadzie uniemożliwia dalszą eksploatację w aucie. Większość uszkodzeń opon spowodowana jest niewłaściwą eksploatacją ogumienia. Tutaj należy wymienić przede wszystkim nieprawidłowe ciśnienie w oponie, które może prowadzić do różnego rodzaju uszkodzeń w obrębie bieżnika, takich jak nadmierne zużycie czoła lub barków opony a nawet do przegrzania konstrukcji. Największą grupę uszkodzeń eksploatacyjnych stanowią jednak uszkodzenia mechaniczne. Powstają one w wyniku przebicia czy przecięcia opony przez ostry element, po czym następuje nagła utrata ciśnienia w kole. W bieżnik opony mogą łatwo wbić się ostre, drobne kamienie czy inne ciała obce pozostawione na powierzchni drogi. Gdy już zdarzy się taka sytuacja, nie należy samodzielnie usuwać takiego elementu z bieżnika, ponieważ może to grozić nagłą utratą powietrza.

Część takich uszkodzeń jest możliwa do regeneracji w wyniku naprawy i wulkanizacji miejsca uszkodzenia. Większość przebić do średnicy ok. 6 mm może zostać naprawiona w profesjonalnym serwisie. Istnieją jednak rozwiązania, które wspomagają pojazd w przypadku "złapania gumy", np. technologia Run Flat, umożliwiająca kontynuację jazdy po utracie ciśnienia w kole. Są także uszkodzenia, których naprawa jest wyjątkowo trudna, czasem niemożliwa lub po prostu nieopłacalna - mowa tutaj przede wszystkim o uszkodzeniach ściany bocznej oraz barku opony, powstałych w wyniku przebicia lub przecięcia. Dlatego, aby wyeliminować możliwość wystąpienia problemów z ogumieniem, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jego jakość, jak również poświęcić uwagę na właściwą eksploatację.

Duży wpływ na poziom zużycia opon ma styl jazdy kierowcy. Nagłe przyspieszanie, ostre hamowanie oraz blokowanie kół znacznie skracają czas życia opony. Podobnie jest w przypadku nawierzchni, po której się poruszamy - nierówne, kamieniste jezdnie lub bezdroża mogą prowadzić do groźnych uszkodzeń. Do przyczyn usterek eksploatacyjnych zaliczyć także można nagły, dynamiczny najazd na krawężnik lub dziurę. Prawidłowy montaż ma również duże znaczenie, ponieważ źle dobrana opona może ulec zniszczeniu w wyniku zsunięcia się z felgi. Wiele uszkodzeń możliwych jest do wykrycia dopiero przy bliskich oględzinach opony w wyspecjalizowanym serwisie. Istnieją jednak pewne przesłanki, na podstawie których możemy wnioskować, że z oponami dzieje się coś niepokojącego - np. nagłe wibracje odczuwane na kierownicy, bezwarunkowe zbaczanie z toru jazdy czy ściąganie auta na jedną ze stron. W przypadku takiej sytuacji zawsze należy przerwać jazdę, dokładnie ocenić stan opony i wykorzystać koło zapasowe, aby dojechać do celu
podróży. Z uszkodzoną oponą udajemy się do warsztatu wulkanizacyjnego.

Przed uszkodzeniami nie zawsze można się uchronić, jednak warto dołożyć starań, by zapewnić oponom maksymalne parametry eksploatacyjne. Po pierwsze, najistotniejsza jest regularna kontrola, wykonywana samodzielnie lub za pośrednictwem serwisu. Zaliczyć do niej należy sprawdzenie głębokości bieżnika, ciśnienia powietrza oraz przegląd bieżnika w poszukiwaniu elementów obcych. Innym sposobem jest montaż opon wzmacnianych (oznaczane są symbolem XL) o zwiększonej wytrzymałości i ładowności. Trwają także prace nad oponami niepneumatycznymi, które wykluczą w przyszłości problem utraty ciśnienia w kole.

Źródło: Bridgestone

ll/moto.wp.pl

d33x3b9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d33x3b9
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj