Najciekawsze modele Ferrari
None
Ponad 60 lat historii
Ferrari to marzenie każdego fana motoryzacji, ale też atrybut sławnych i bogatych. Jednak podobnie jak w przypadku każdej marki, też włoski producent aut sportowych miał lepsze i gorsze konstrukcje.
Z tego powodu modele takie jak Ferrari 400, albo Mondial kosztują teraz tyle ile nowy Ford Focus. Ferrari już od jakiegoś czasu ma problem z tworzeniem czteromiejscowych aut, ale również do „popularnych” modeli 360 i F430 można mieć zastrzeżenia.
Mimo to zdecydowana większość samochodów z Maranello to niesamowite i często rewolucyjne konstrukcje. Na kolejnych stronach możecie zobaczyć 10 najciekawszych i najważniejszych drogowych Ferrari w przeszło 60-letniej historii włoskiej marki.
10. Ferrari Enzo (2002)
Niezbyt ładny, zbyt luksusowy, ale to do czego został stworzony robił idealnie. Miał pokonać Mercedesa McLarena SLR oraz Porsche Carrera GT i zrobił to bez najmniejszego problemu. Twórcy byli tak dumni z tego samochodu, że dali mu imię założyciela marki. Auto dopracowane w każdym szczególe, imponuje osiągami i do dzisiaj jest jednym z najszybszych samochodów jakie jeżdżą po drogach. W sumie z dodatkowym egzemplarzem zlicytowanym na cele charytatywne powstało 400 sztuk Ferrari Enzo. W 2012 roku pojawi się następca tego modelu, który według zapowiedzi ma być przedstawicielem starej szkoły minimalizmu.
Silnik: 6.0 V12
Moc: 660 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,14 s
Prędkość maksymalna: 350 km/h
9. Ferrari 125 S (1947)
Był to pierwszy samochód wyprodukowany przez Ferrari. Ponieważ firma powstała jako zespół wyścigowy, to 125 S był autem typowo wyczynowym. Jednak ponieważ w latach 40. samochody wyścigowe były dopuszczone do jazdy po drogach publicznych to 125 S znalazł się w tym zestawieniu.
Jeszcze przed II Wojną Światową Enzo Ferrari prowadził zespół wyścigowy Alfa Romeo, ale w latach 40. postanowił zająć się tworzeniem własnych konstrukcji. Z powodu działań wojennych pierwszy samochód powstał dopiero w 1947 roku. Konstrukcja była na tyle udana, że wygrała 6 z 14 wyścigów, w których startowała.
Silnik: 1.5 V12
Moc: 120 KM
8. Ferrari 410 Superamerica (1955)
Modele z serii America produkowane w latach 50. i 60. były najdroższymi, największymi i najbardziej ekskluzywnymi z oferowanych przez Ferrari w tym czasie. Na tle wszystkich tych aut wyróżniał się model 410 Superamerica. Każdy egzemplarz posiadał inne nadwozie stworzone na specjalne zamówienie nabywcy. Do 1959 roku powstało tylko nieco ponad 30 egzemplarzy tego modelu i każdy z nich jest inny (produkowano coupe i kabriolety).
Silnik: 5.0 V12
Moc: 340 KM
7. Ferrari F50 (1995)
Jest to jedno z bardziej niedocenianych aut Ferrari. Miał być bolidem F1 do jazdy po drogach i jego krytycy właśnie to mają mu za złe. Okazało się, że samochód bardziej nadaje się na tor niż do spokojnej podróży na francuskiej riwierze. Z drugiej strony ta bezkompromisowość i niezaprzeczalny styl stały się znakiem rozpoznawczym modelu F50.
O powiązaniach z Formułą 1 najłatwiej mówić na przykładzie silnika. Była to jednostka opracowana na bazie motoru z bolidu F1 jeżdżącego w sezonie 1992. Dodatkowo silnik ten zadebiutował w wyścigowym Ferrari 333 SP. Założeniem firmy z Maranello było stworzenie bardzo ekskluzywnego modelu. Rzecznik prasowy Ferrari zażartował nawet, że celem jest wyprodukowanie jednego mniej samochodu niż są w stanie sprzedać. Oznaczało to, że powstało jedynie 349 egzemplarzy F50.
Silnik: 4.7 V12
Moc: 520 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,7 s
Prędkość maksymalna: 325 km/h
6. Ferrari 458 Italia (2009)
Choć jest to jeden z najnowszych modeli to już można go uznać za kamień milowy w historii marki. Modele 360 i F430 znalazły wyjątkowo wielu nabywców i były bardzo udanymi konstrukcjami. Niestety zawsze zostawało pewne "ale". Były wolniejsze od konkurencyjnych Lamborghini, a z wyglądu nie były wyjątkowe.
458 Italia zmieniła tę sytuację. Wyjątkowe osiągi (aż 80 KM więcej od poprzednika) i niesamowity wygląd pozwoliły wrócić Ferrari na pozycję niekwestionowanego lidera aut tej klasy. Od wielu lat samochody z centralnie umieszczonym silnikiem V8 są najważniejszą i najpopularniejszą pozycją w ofercie włoskiego producenta, dlatego pojawienie się modelu 458 Italia jest ważnym krokiem na przód.
Silnik: 4.5 V8
Moc: 570 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,4 s
Prędkość maksymalna: 325 km/h
5. Ferrari 250 GT California Spyder (1957)
Pod oznaczeniem Ferrari 250 kryje się wiele modeli produkowanych w latach 1953-1964 - coupe, kabriolety, a nawet auta przystosowane do wyścigów. Wszystkie konstrukcje korzystały z tego samego silnika (choć lekko modyfikowanego), czyli zaledwie 3-litrowej jednostki V12 stworzonej w duchu aut wyścigowych. Dzięki lekkim konstrukcjom modele z serii 250 mogły pochwalić się bardzo dobrymi, jak na swoje czasy, osiągami.
Jednym z bardziej znanych przedstawicieli tej rodziny jest stworzony na amerykański rynek model GT California Spyder. Na początku stworzono nieco dłuższą wersję o mocy 240 KM (45 sztuk), a w 1960 roku do sprzedaży trafiła krótsza odmiana dysponująca 280 KM (55 sztuk). Dla obniżenia masy maskę, drzwi i klapę bagażnika wykonano z aluminium. Do tego klasycznego modelu nawiązuje produkowany dziś roadster California.
Silnik: 3.0 V12
Moc: 240 KM - 280 KM
4. Ferrari Daytona Cabrio (1968)
Gdy Amerykanie tworzy serial "Policjanci z Miami" główny bohater potrzebował ekskluzywnego auta dla playboya. Wybór w tym czasie był oczywisty. Ferrari Daytona, najlepiej kabriolet. Powstał jednak problem, gdyż twórców serialu nie było stać na takie auto. Z tego powodu użyto repliki, co skończyło się sprawą sądową wniesioną przez Ferrari. Historia zakończyła się ugodą i od tego momentu Sonny Crockett jeździł białą Testarossą.
Oficjalna nazwa tego modelu to Ferrari 365 GTB/4 (GTS/4 dla kabrioletu), jednak z powodu zwycięstwie Ferrari w słynnym 24-godzinnym wyścigu na torze Daytona, prasa w ten sposób ochrzciła najnowszy model włoskiej marki. Jest to klasyczne auto klasy GT stworzone do długich podróży w luksusowych warunkach. Dzisiaj Daytona osiąga bardzo wysokie ceny na aukcjach. Spowodowane jest to faktem, że szczególnie kabriolet jest wyjątkowo rzadkim samochodem - wyprodukowano jedynie 122 sztuki modelu 365 GTS/4.
Silnik: 4.4 V12
Moc: 352 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,4 s
Prędkość maksymalna: 280 km/h
3. Ferrari F355 (1994)
Co tak "zwykłe" Ferrari robi tak wysoko na tej liście? Świetne osiągi, imponujące właściwości jezdne i wygląd oznaczają, że przed laty był to podobny sukces, jak sprzedawane dzisiaj Ferrari 458 Italia. Z jedną różnicą. F355 było ostatnim modelem, w którym elektroniczne systemy nie zastępowały umiejętności kierowcy. Zaawansowane technicznie auto również dzisiaj imponuje szybkością i osiągami - 110 KM z litra pojemności silnika wolnossącego.
Mimo dużej popularności (do 1999 roku powstało 11 273 sztuk) samochód ten nadal nie jest tani. Krótko mówiąc jest to kwintesencja Ferrari - szybkie, zaawansowane technicznie, ładne i ekskluzywne.
Silnik: 3.5 V8
Moc: 385 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,6 s
Prędkość maksymalna: 295 km/h
2. Ferrari 250 GTO (1962)
Kolejny samochód z serii 250, który znalazł się w tym zestawieniu to auto stworzone do wyścigów w klasie GT. Oznaczało to, że był też homologowany do jazdy po drogach. Jednak wszystkie aspekty tego kultowego Ferrari były podporządkowane osiągom. Wyczynowo zmodyfikowany silnik, kształt zaprojektowany w tunelu aerodynamicznym i spartańskie warunki wewnątrz kabiny.
Choć wygląd modelu 250 GTO był stworzony tak, aby zmaksymalizować osiągi, to przy okazji powstał jeden lepiej wyglądających samochodów w historii Ferrari. Wyjątkowe możliwości tego samochodu można było podziwiać podczas pierwszego wyścigu, w którym startował. Na torze w Sebring w 1962 roku 250 GTO z łatwością wygrał w swojej klasie i zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej, zaraz za typowo wyścigowym Ferrari 250 TR.
Każdy kupiec tego modelu musiał być osobiście zatwierdzony przez samego Enzo Ferrari. Przez 3 lata powstało jedynie 39 egzemplarzy tego modelu i dzisiaj jest to jeden z najdroższych samochodów na świecie, a jego wartość przekracza nawet 70 mln złotych.
Silnik: 3.0 V12
Moc: 300 KM
1. Ferrari F40 (1987)
Na 40 rocznicę marki Enzo Ferrari postanowił stworzyć samochód, który będzie najszybszym i najbardziej imponującym autem na świecie. Miał to być pojazd bezkompromisowy i takim się okazał. Niewielki centralnie umieszczony silnik wspomagany dwoma turbosprężarkami napędzał pierwszy drogowy samochód wykonany z włókna węglowego i Kevlaru. Aby zapewnić możliwie lekką konstrukcję auto nie posiadało dywaników, czy radia.
Wnętrze F40 przypomina raczej samochód wyścigowy i jest to dobrym podsumowaniem filozofii stojącej za stworzeniem tego auta. W odróżnieniu od konkurencyjnego Porsche 959, Ferrari było samochodem czysto mechanicznym, który nie korzystał z elektronicznych wspomagaczy. Mimo to właśnie Ferrari F40 zostało w tym czasie najszybszym autem na świecie, a wyjątkowe właściwości jezdne spowodowały, że porównywano go do gokarta z mocą prawie 500 KM. Powstało 1 315 egzemplarzy F40.
Silnik: 2.9 V8
Moc: 478 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,8 s (wersja torowa 3,2 s)
Prędkość maksymalna: 323 km/h
Szymon Jasina