Prawdziwe wyniki
Dla osób decydujących się na zakup nowego samochodu koszty zakupu paliwa mają pierwszorzędne znaczenie. Wiele osób dokonuje ostatecznego wyboru, porównując wyniki spalania kilku rozważanych modeli. Tylko czy warto wierzyć katalogom?
Odpowiedź brzmi niestety „nie”. W 2016 roku Europejska Federacja na rzecz Transportu i Środowiska opublikowała raport dotyczący rozbieżności pomiędzy rzeczywistym zapotrzebowaniem samochodów na paliwo, a danymi katalogowymi. Rozziew ten wyniósł aż 42 proc. i nie był równy dla wszystkich marek. W zestawieniu najlepszy okazał się Fiat - 35 proc. różnicy, a najgorszy Mercedes - 54 proc. różnicy. Które modele dostępne na europejsiim rynku palą najmniej?
Na to pytanie odpowiadają wyniki testów brytyjskiego „What Car?”. Prowadzone są one w laboratorium, ale według innej metodologii niż standardowe testy NEDC. Zdaniem Brytyjczyków, znacznie lepiej oddają one warunki, w jakich jeżdżą zwykli kierowcy. Na kolejnych slajdach przedstawimy modele, które w rankingu wypadły najlepiej.
10. Renault Twingo 0,9 Tce
Rzeczywiste spalanie - 5,9 l/100 km
Sercem tego stylowego miejskiego auta jest zamontowana z tyłu, trzycylindrowa jednostka. Oferuje ona 90 KM i 135 Nm, co przekłada się na przyspieszenie do 100 km/h w 10,8 s oraz maksymalną prędkość wynoszącą 165 km/h. Za samochód z tym silnikiem w Polsce trzeba zapłacić przynajmniej 45 800 zł.
9. Hyundai i10 1,2 l
Rzeczywiste spalanie - 5,7 l/100 km
Nowość koreańskiej marki uzyskała dobry wynik mimo wolnossącej, a więc mniej kłopotliwej konstrukcji. Samochód o mocy 87 KM i 120 Nm momentu obrotowego. Do „setki” rozpędza się w 12,1 s, a jego maksymalna prędkość wynosi 175 km/h. W podstawowej wersji i10 kosztuje 38 900 zł.
8. Seat Ibiza 1,2 TSI 110
Rzeczywiste spalanie - 5,7 l/100 km
Miejski samochód spod znaku hiszpańskiego Seata wykorzystuje silniki koncernu Volkswagena. W przypadku mocniejszej wersji 1,2 TSI kierowca ma do dyspozycji 110 KM, a samochód osiągo 100 km/h w 9,1 s i rozpędza się do 197 km/h. Cena Ibizy z rabatem to 47 400 zł.
7. Volkswagen Polo 1,0 TSI 95 Bluemotion
Rzeczywiste spalanie - 5,5 l/100 km
Miejski Volkswagen w Polsce nie jest jeszcze dostępny z tym silnikiem. Jak jednak widać, jest na co czekać.
6. Kia Picanto 1,0
Rzeczywiste spalanie - 5,3 l/100 km
Szóste miejsce w zestawieniu zajęła Kia Picanto. Brytyjczycy testowali jednak poprzednią wersję tego samochodu. W salonach jest już jego nowe wcielenie - również z silnikiem o pojemności 1,0 l. Oferuje on 66 KM i 95 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co zapewnia osiągnięcie 100 km/h w 14,6 s oraz prędkość maksymalną wynoszącą 158 km/h. Cena samochodu w wersji podstawowej to 33,2 tys. zł dla wersji trzydrzwiowej i 34,7 tys. zł dla pięciodrzwiowej.
5. Volkswagen up! 1,0 TSI 90
Rzeczywiste spalanie - 5,3 l/100 km
Nowa generacja udanego miejskiego samochodu otrzymała silnik wspomagany przez turbinę. 90-konna jednostka nie ma problemu z napędzaniem małego auta i – jak wynika z brytyjskich testów – pozostaje przy tym ekonomiczna. Samochód w takiej wersji kosztuje w Polsce przynajmniej 50 290 zł.
4. Skoda Citigo 1,0 l 60
Rzeczywiste spalanie - 5,1 l/100 km
Bliźniaczy względem up!-a model Skody z silnikiem o mocy 60 KM można kupić za 35 970 zł. Samochód oferuje maksymalną prędkość 160 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 14,4 s.
3. Suzuki Baleno 1,0
Rzeczywiste spalanie - 5,1 l/100 km
Produkowany w Indiach samochód japońskiej marki jest pełnoprawnym reprezentantem segmentu B. Samochód z litrowym, doładowanym silnikiem oferuje 110 Km mocy i 170 Nm momentu obrotowego. Samochód rozpędza się do 190 km/h, a „setkę” osiąga w 11 sekund. Cena samochodu to 58,9 tys. zł.
2. Volkswagen up! 1,0 75
Rzeczywiste spalanie - 5,1 l/100 km
Na drugim miejscu, po raz drugi w zestawieniu, znalazł się Volkswagen up!. Tym razem jednak chodzi o samochód wyposażony w litrowy silnik bez doładowania i zautomatyzowaną skrzynię biegów o pięciu przełożeniach. Cena tak skonfigurowanego modelu to przynajmniej 50 190 zł.
1. Suzuki Celerio 1,0
Rzeczywiste spalanie - 4,9 l/100 km
Zdaniem Brytyjczyków japoński maluch nie ma sobie równych. Przynajmniej pod względem konsumpcji paliwa. Litrowa jednostka generuje 68 KM mocy i 90 Nm momentu obrotowego, co pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w 15,2 s i osiągnięcie maksymalnej prędkości 150 km/h.