Najbardziej oszczędne samochody

Wysokie ceny paliw sprawiły, że europejscy kierowcy zaczęli zwracać baczną uwagę na spalanie i doceniać te pojazdy, które zapewniają jak najniższy jego poziom

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

/ 2020. Lancia Ypsilon i Fiat 126

Obraz
© zdjęcie producenta

Wysokie ceny paliw sprawiły, że europejscy kierowcy zaczęli zwracać baczną uwagę na spalanie i doceniać te pojazdy, które zapewniają jak najniższy jego poziom. Producenci samochodów kuszą nas broszurami, przedstawiającymi nieprawdopodobnie niski poziom apetytu na "płynne złoto". Wyniki te uzyskano jednak laboratoryjnie i nie da się ich powtórzyć w rzeczywistości. Które samochody tak naprawdę są najoszczędniejsze?

Na to pytanie może odpowiedzieć nam społeczność internetowa. Niemiecki portal, za pomocą którego można tworzyć i udostępniać raporty o spalaniu - spritmonitor.de - publikuje ranking tych, samochodów, które rzeczywiście, w normalnym ruchu spalają najmniej. Oto pierwsza dwudziestka z podziałem na pojazdy z silnikiem Diesla i motorem benzynowym.

Jeśli chodzi o auto z silnikiem Diesla, pozycję dwudziestą zajmuje Lancia Ypsilon. Model ten z silnikiem 1.3 MultiJet do przejechania 100 km potrzebuje średnio 5 l oleju napędowego.

Wśród samochodów zasilanych benzyną na dwudziestym miejscu znalazł się stary, dobry Fiat 126. Maluch, zwany również "kaszlakiem", spala średnio 5,9 l/100 km.

/ 2019. Nissan Micra i Honda Civic Hybrid

Obraz
© zdjęcie producenta

Japońska Micra pali średnio 5,0 l/100 km, dzięki zastosowaniu bardzo oszczędnego, choć charakteryzującego się dyskusyjną trwałością, silnika 1.5 dCi ze stajni Renault.

Hybrydowa Honda Civic zadowala się niewiele większą ilością benzyny. Średnie spalanie - 5,8 l/100 km.

/ 2018. Fiat Punto Evo i Smart Roadster

Obraz
© zdjęcie producenta

Włosi od dawna słyną ze świetnych jednostek dieslowskich. Podobnie jest i tu. Wprowadzone do sprzedaży w 2009 roku Punto Evo otrzymało silnik 1.3 MultiJet, który średnio zgłasza zapotrzebowanie na 4,9 l oleju napędowego na 100 km.

Osiemnaste miejsce wśród aut benzynowych zapewnił sobie Smart Roadster. Jego silnik o pojemności 0,7 l, występujący w kilku odmianach mocy, pali średnio 5,7 l/100 km.

/ 2017. Volkswagen Lupo i Toyota IQ

Obraz
© zdjęcie producenta

Niemiecki maluch z jednostką 1.4 TDI średnio spala 4,9 l/100 km. Jego japoński konkurent z jednolitrowym silnikiem VVT-i 5,7 l/100 km.

/ 2016. Fiat Panda i Daihatsu Trevis

Obraz
© zdjęcie producenta

Świetnie znany Polakom Fiat spalił średnio 4,9 l oleju napędowego na 100 km. Taki wynik to głównie zasługa drugiej generacji tego modelu z jednostką 1.3 MultiJet.

Niedostępny w Polsce Daihatsu Trevis z motorem 1,0 l potrzebuje 5,6 l benzyny na 100 km.

/ 2015. Citroen C2 i Suzuki Alto

Obraz
© zdjęcie producenta

Obydwa te modele nie cieszą się w Polsce szczególną estymą. Tym niemniej francuskie C2 z dieslowskim silnikiem 1.4 HDi spala średnio 4,9 l/100 km, a japońskie Alto z jednostką 1.0 potrzebuje 5,6 l benzyny na 100 km.

/ 2014. Fiat 500 i Lexus CT 200h

Obraz
© zdjęcie producenta

Stylowy, włoski mieszczuch według niemieckich danych potrzebuje tylko 4,9 l oleju napędowego na 100 km. To zasługa jednostki 1.3 JTD.

Należący do półki premium Lexus za całkiem rozsądną, jak na ten rodzaj samochodu, to technologiczny bliźniak Toyoty Prius. Model CT 200h spala średnio 5,5 l benzyny na 100 km.

/ 2013. Audi A2 i Skoda Citigo

Obraz
© zdjęcie producenta/Tomasz Budzik

Niemiecko-czeska para bazuje na technologii opracowanej przez inżynierów koncernu Volkswagena. Model A2, którego rzeczywiste średnie spalanie wyniosło 4,9 l/100 km, korzysta z jednostki 1.2 TDI. Sercem miejskiej Skoda Citigo jest zaś benzynowy silnik 1,0 l, który zgłasza zapotrzebowanie na 5,5 l benzyny potrzebnej do pokonania stu kilometrów.

/ 2012. Toyota Yaris i Peugeot 107

Obraz
© zdjęcie producenta

Toyota zazwyczaj kojarzona jest z rewelacyjnymi silnikami benzynowymi, ale też diesle cechuje nieduże zapotrzebowanie na paliwo. W modelu Yaris zastosowano motor 1.4 D4D, dzięki któremu ten model pali 4,8 l/100 km.

Peugeot 107 - bliźniak modelu Aygo - z silnikiem benzynowym 1,0 l spala średnio 5,5 l/100 km.

10 / 2011. Renault Twingo i Volkswagen up!

Obraz
© zdjęcie producenta/Marek Wieliński

Francuskie samochody nie mają dobrej prasy, ale ich silnikom Diesla zwykle nie można wiele zarzucić. Stosowany przez Renault motor 1.5 dCi mógłby być wzorem oszczędności. Zamontowany w Twingo średnio spala 4,8 l/100 km.

Niemiecka propozycja jest ubiegłorocznym hitem - wraz z bliźniaczą Skodą Citigo i Seatem Mii. Samochód urzekł Europejczyków niską ceną, dobrym wykorzystaniem przestrzeni w kabinie i niskim spalaniem. Benzynowy silnik 1,0 l w tym aucie do przejechania 100 km potrzebuje 5,5 l paliwa.

11 / 2010. Citroen C3 Pluriel i Toyota Aygo

Obraz
© zdjęcie producenta

Model C3 Pluriel to z pewnością nie auto dla każdego. Samochód z tekstylnym, rozsuwanym dachem to propozycja dla indywidualisty. Z pewnością doceni on niskie spalanie tego auta z silnikiem 1.4 HDi - 4,8 l/100 km.

Na dziesiątym miejscu wśród samochodów benzynowych znalazła się Toyota Aygo. Auto, które sprzedawano z jednostką 1,0 l o mocy 68 KM, spala średnio 5,4 l/100 km.

12 / 209. Peugeot 106 i Seat Mii

Obraz
© zdjęcie producenta

Francuski "mieszczuch" jest dowodem na to, że zakup oszczędnego samochodu nie musi wiązać się z wydaniem sporej kwoty. Produkowanego w latach 1991-2003 Peugeota 106 z dieslowskim silnikiem 1,5 l można kupić już za 5 tys. złotych. I mówimy tu o egzemplarzu z końca produkcji. Jego zapotrzebowanie na paliwo powinno ograniczyć się do 4,8 l/100 km.

Znacznie więcej zapłacimy za Seata Mii, którego w Polsce dodatkowo naprawdę trudno kupić. Hiszpański reprezentant "bliźniaków" Volkswagena z benzynowym silnikiem 1,0 l pali 5,4 l/100 km.

13 / 208. Citroen Saxo i Honda Insight

Obraz
© zdjęcie producenta

Tanim sposobem na jazdę za grosze może być również Citroen Saxo. Samochód, którego produkcja zakończyła się w 2003 roku, z silnikiem Diesla 1,5 l o mocy 57 KM potrzebuje średnio 4,7 l oleju napędowego na 100 km.
Ósme miejsce wśród samochodów zasilanych benzyną zajęła Honda Insight. To rzadki w Polsce, hybrydowy samochód segmentu C, napędzany silnikiem spalinowym 1,3 l o mocy 98 KM oraz jednostką elektryczną o mocy 13 KM. Średnie spalanie 5,3 l/100 km.

14 / 207. Toyota IQ i Honda Jazz Hybrid

Obraz
© zdjęcie producenta

Opracowana przez Toyotę propozycja do dużych miast potrafi być oszczędna. IQ z silnikiem Diesla o pojemności 1,4 l potrzebuje 4,7 l oleju napędowego na 100 km. Model ten jest już jednak niedostępny w Polsce i bardzo drogi na rynku wtórnym.

Podobny problem dotyczy hybrydowej Hondy. Model, który jest popularny w odmianie wyposażonej wyłącznie w silnik benzynowy, z dodatkową jednostką elektryczną okazuje się rarytasem. Za to pali 5,3 l/100 km.

15 / 206. Seat Arosa i Daihatsu Cuore

Obraz
© zdjęcie producenta

Maleńki samochód z Hiszpanii, który w pierwszej generacji można kupić już za 3-4 tys. złotych, wyposażany był w jednostki dieslowskie 1.7 SDI lub 1.4 TDI. Obydwa były bardzo ekonomiczne. Średni wynik dla tego modelu wyniósł 4,7 l/100 km.

Maleńka, japońska propozycja - Daihatsu Cuore - nie jest dostępna w Polsce, choć niegdyś, poprzednie generacje tego modelu cieszyły się u nas nie małą, jak na ten segment, popularnością. Wyposażane w silniki o pojemności od 0,55 do 1 l auto średnio spala 5,3 l benzyny na 100 km.

16 / 205. Citroen AX i Citroen C1

Obraz
© zdjęcie producenta

Pierwszą piątkę otwiera wiekowy Citroen AX, który był wyposażany w dieslowski silnik 1,4 lub 1,5 l. Obydwa są bardzo oszczędne. Średnie spalanie - 4,5 l/100 km. Nieliczne już modele na rynku wtórnym można kupić za niespełna tysiąc złotych.

Piątą pozycję wśród aut benzynowych okupuje Citroen C1. Bliźniak Peugeota 107 i Toyoty Aygo z silnikiem 1,0 l pali średnio 5,3 l/100 km.

17 / 204. Citroen C1 i Toyota Auris Hybrid

Obraz
© zdjęcie producenta

Ten sam francuski model występuje też z silnikiem Diesla o pojemności 1,4 l. Również on okazuje się nieprzeciętnie oszczędny. Według niemieckich użytkowników wystarczy mu porcja paliwo wynosząca 4,2 l na 100 km.

Dla zwolenników tankowania benzyny oszczędną propozycję w postaci hybrydowego Aurisa przygotowała Toyota. Produkowane od 2010 roku auto średnio spala 5,3 l/100 km.

18 / 203. Smart Fortwo i Toyota Prius

Obraz
© zdjęcie producenta

Fortwo to już ikona miejskiego samochodu. Powiązany z Mercedesem Smart wyposażany jest m.in. w silnik Diesla o pojemności 0,8 l. W tej wersji zadowala się porcją 4,2 l oleju napędowego na 100 km.

Na najniższym stopniu podium wśród aut benzynowych zadomowiła się Toyota Prius. Legenda wśród hybryd średnio spala 5,2 l/100 km.

19 / 202. Volkswagen Lupo 3L i Nissan Pixo

Obraz
© zdjęcie producenta

Niewielki silnik i małe auto - tak w skrócie opisać można niemiecki pomysł na sukces. VW Lupo 3L z dieslowską jednostką o pojemności 1,3 l osiąga spalanie na poziomie 3,7 l/100 km. By zacząć oszczędzać, trzeba jednak nieco wydać. Samochód w tej wersji z przełomu XX i XXI wieku kosztuje około 10 tys. złotych.

Wiceliderem oszczędności wśród samochodów benzynowych jest Nissan Pixo. Bliźniak Suzuki Maruti nie jest oferowany w polskich salonach, ale można znaleźć go na rynku wtórnym. Auto wyposażone w silnik 1,0 l legitymuje się spalaniem na poziomie 5,1 l/100 km.

20 / 201. Audi A2 3L i Toyota Yaris Hybrid

Obraz
© zdjęcie producenta

Czy samochód segmentu premium może być oszczędny? Audi udowodniło, że tak. Model A2 w odmianie 3L z silnikiem 1.2 TDI spala tylko 3,5 l oleju napędowego na 100 km. Samochód niełatwo jednak znaleźć na rynku wtórnym.

Najlepszy wynik wśród samochodów benzynowych osiągnęła produkowana od 2012 roku Toyota Yaris w odmianie hybrydowej. Spalanie na poziomie 5 l/100 km należy uznać za rewelacyjne. Jest ono jednak okupione wysoką ceną auta. Na nowy samochód trzeba wydać 66 tys. złotych, na rynku wtórnym model dopiero zaczyna się pojawiać, a ceny nadal są wysokie.

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie