Najbardziej awaryjne samochody
Choć usterkowość najbardziej interesuje kupujących starsze auta, to również nowe modele potrafią sprawiać problemy.
Amerykańskie znaczy kiepskie?
Consumer Reports to amerykańska organizacja, która zajmuje się testowaniem i oceną różnych produktów, w tym samochodów. Oprócz własnych testów przeprowadza też wśród kierowców coroczną ankietę, na podstawie której określa też najbardziej awaryjne pojazdy. Choć usterkowość najbardziej interesuje kupujących starsze auta, to również nowe modele potrafią sprawiać problemy. I to właśnie samochodów aktualnie oferowanych w salonach sprzedaży dotyczy ta lista. Jak się okazuje, niemal wszystkie modele należą do amerykańskich koncernów.
Wśród 10 najgorszych modeli, aż połowa nie jest sprzedawana w Europie:
- Chevrolet Tahoe/GMC Yukon,
- Ram 2500,
- Chrysler 200,
- Chevrolet Suburban/GMC Yukon XL,
- Cadillac Escalade.
Na kolejnych stronach prezentujemy pięć najbardziej awaryjnych modeli, które sprzedawane są również na Starym Kontynencie. Lista ta potwierdza znane od lat stereotypy.
Fiat 500L
To jedyny model na liście niesprzedawany przez markę rodem z USA, który jednak należy do włosko-amerykańskiego koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Sam Fiat nigdy nie słynął z produkcji niezawodnych samochodów i rodzinny 500L to potwierdza. Wśród najczęstszych awarii wymieniono problemy ze skrzynią biegów, elektroniką i - typowo dla włoskich samochodów - elektryką. Model ten jest też najmniej udanym z serii 500 pod innymi względami. Ma najbardziej dyskusyjną stylistykę, a do tego w opinii Consumer Reports ma zbyt twarde zawieszenie, niewygodne fotele i wymusza nietypową pozycję za kierownicą. Wśród problemów Fiata 500L wymieniono również kiepski wynik w amerykańskim obrysowym teście zderzeniowym (w Europie, gdzie model ten uzyskał bardzo dobre noty, taka próba nie jest wykonywana).
Ford Fiesta
Jak mówi stare powiedzenie - najbardziej awaryjnymi samochodami są te na "F", czyli Fiaty, Fordy i francuskie. Amerykańskie ankiety potwierdzają zatem kolejną prawidłowość. Mimo licznych zalet, jak przyjemność z jazdy, jakość wykonania, dobre wyciszenie i świetne osiągi wersji ST, popularna Fiesta nie uniknęła też wad. Z tyłu jest ciasno, a skrzynie biegów (zarówno ta o pięciu, jak i sześciu przełożeniach) nie pracują idealnie. Dodatkowo awarii ulega sprzęgło i elektryka, a do tego pojawiają się wycieki i nieprzyjemne dźwięki.
Jeep Renegade
Jest to bliźniaczy model Fiata 500X, powstający w tej samej włoskiej fabryce. Tak jak wersja z napędem na cztery koła jest szeroko chwalona, tak tańsza, przednionapędowa odmiana ma już dużo gorsze zawieszenie. Najczęstsze awarie wymieniane przez użytkowników dotyczą skrzyni biegów, układu napędowego, elektryki i radia. Consumer Reports podkreśla też, że 9-biegowa skrzynia automatyczna nie należy do najlepszych konstrukcji, gdyż przełożenia nie są zmieniane ani płynnie, ani szybko. Na plus za to zaliczono długą listę opcjonalnych systemów bezpieczeństwa.
Ford Focus
Również kompaktowy Ford nie może się pochwalić niezawodnością. Focus, jak niemal wszystkie modele tej amerykańskiej marki, ma bardzo dobre właściwości jezdne i zapewnia sporo zabawy za kierownicą. Do tego posiada niezłe materiały wykończeniowe i jest dobrze wyciszony. Jednak, w porównaniu do konkurentów, ma dość wąską kabinę. Zwolennicy bardziej dynamicznej jazdy mogą wybrać Focusa ST lub jeszcze mocniejszą, 350-konną odmianę RS. Niestety, mimo licznych zalet, kompaktowy Ford okazuje się stosunkowo awaryjny. Najczęściej problemy dotyczą sprzęgła, skrzyni biegów i wibracji układu napędowego.
Tesla Model X
Choć elektryczny SUV nie jest sprzedawany w Polsce, to chętni mogą go bez problemu nabyć w innym unijnym kraju. Tesla Model X imponuje osiągami - już podstawowa wersja jest szybka, a najmocniejsza dorównuje sportowym samochodom z najwyższej półki. Do tego nisko położony środek ciężkości powoduje, że mimo sporej masy, Model X prowadzi się bardzo dobrze. Recenzenci i klienci chwalą SUV-a Tesli również za praktyczne wnętrze. Niestety samochód ten cierpi na wiele "chorób wieku dziecięcego". Awarii ulegają unoszone do góry skrzydlate tylne drzwi, zamki, zasilanie, elektronika i klimatyzacja. Dodatkowo już po kilku miesiącach użytkowana wychodzi kiepska jakość wykonania - np. odpadające uszczelki czy luźne elementy tapicerki.
sj opracowanie: Szymon Jasina, Wirtualna Polska