Poduszkowy Armagedon - Takata 1995/2015
Japońska firma Takata, to jeden z największych na świecie dostawców podzespołów odpowiadających za bezpieczeństwo w samochodach. Wykonuje m.in. pasy bezpieczeństwa i poduszki gazowe. Niestety ani w jednym, ani w drugim przypadku nie przyłożyła się do roboty.
W 1995 roku amerykańska agencja bezpieczeństwa wezwała do naprawy pasów bezpieczeństwa firmy Takata w niemal 8,5 mln. samochodów wyprodukowanych w Japonii w latach 1986-1991. Powodem była wypinająca się samoczynnie klamra pasa, która nie trzymała skutecznie również podczas zderzenia. Jak się okazało wadliwe pasy montowane były m.in. w samochodach Nissana, Hondy. Subaru, Mazdy i Mitsubishi. Co więcej, Honda za zatajenie informacji o usterce, została ukarana w procesie cywilnym, wytoczonym przez NHTSA, grzywną w wysokości 50 tys. dolarów.
W 2015 roku wybuchła afera dotycząca jak na razie, największej liczby samochodów w historii, bo pod lupę ostatecznie trafiły ponad 34 miliony aut wyposażonych w airbagi Takaty. Sprawa wadliwych poduszek rozpoczęła się już dekadę temu, ale dopiero teraz okazało się, jak wielką skalę osiągnęła, dotycząc większości producentów z Azji, Europy i USA. W przeprowadzonym dochodzeniu wadliwie działającym poduszkom japońskiej firmy przypisano 6 ofiar śmiertelnych i ponad 100 osób rannych. Śledztwo w tej sprawie jeszcze trwa.