Od sierpnia 2007 r. wszystkie warianty nowego Mini (oprócz Cabrio) będą standardowo wyposażone w komponenty peryferyjne silnika, które pozwolą na ograniczenie zużycia paliwa.
System odzyskiwania energii hamowania Brake Energy Regeneration pozwala na przekształcenie mocy pierwotnej silnika w siłę napędu, przy czym prąd dla instalacji elektrycznej pojazdu wytwarzany jest wyłącznie podczas toczenia się lub wyhamowania pojazdu. W tym celu w fazie napędzania pojazdu alternator jest automatycznie odłączany. Gdy tylko Mini wchodzi w fazę toczenia lub hamowania, następuje ponowne uruchomienie alternatora. System monitoruje też poziom naładowania akumulatora.
Funkcja automatycznego włączania i wyłączania silnika automatycznie wyłącza silnik w momencie zatrzymania pojazdu np. na skrzyżowaniu, gdy dźwignia zmiany biegów zostanie ustawiona w pozycji neutralnej, a kierowca zwolni pedał sprzęgła. Aby ponownie uruchomić silnik, wystarczy tylko ponownie nacisnąć sprzęgło. Silnik zostanie wówczas bezzwłocznie uruchomiony. Niweluje to zbędne zużycie paliwa podczas pracy na biegu jałowym.
Poprzez stałe monitorowanie trybu pracy pojazdu i warunków pogodowych układ sterowania jest w stanie określić sytuacje, w których korzystniej jest pozostawić silnik włączony, np. gdy akumulator jest słabo naładowany oraz gdy temperatury zewnętrzne są wysokie (ponad 30°C) lub niskie (poniżej 3°C). Silnik nie jest wyłączany również podczas krótkich chwil zatrzymania pojazdu, gdy temperatura we wnętrzu nie osiągnęła poziomu wyznaczonego przez system ogrzewania i klimatyzacji lub gdy ogrzewanie wykorzystywane jest do usunięcia lodu lub pary z przedniej szyby.
System potrafi także rozróżnić, kiedy pojazd zatrzymuje się na krótko, a kiedy kończy jazdę: silnik nie będzie ponownie uruchomiony w przypadku odpięcia pasów bezpieczeństwa przez kierowcę, otwarcia drzwi kierowcy lub maski silnika. Funkcję automatycznego włączania i wyłączania silnika można w każdej chwili wyłączyć jednym naciśnięciem przycisku.
Dzięki wskaźnikowi zmiany biegów można podróżować bardziej ekonomicznie. Układ sterowania silnikiem analizuje prędkość obrotową silnika, warunki drogowe i pozycję pedału gazu i w oparciu o te czynniki dobiera optymalny bieg dla ekonomicznej jazdy. Gdy tylko wskazana jest zmiana biegu, na wyświetlaczu poniżej prędkościomierza wyświetlany jest odpowiedni symbol strzałki. Bieg może być również przedstawiony w postaci cyfry.
Wskaźnik zmiany biegów można włączyć i wyłączyć w komputerze pokładowym. System uwzględnia ponadto aktualny styl jazdy, np. intensywne przyspieszanie.
Dzięki nowym funkcjom średnie zużycie paliwa Mini Coopera S z turbodoładowanym silnikiem 1,6 l/175 KM udało się ograniczyć z 6,9 do 6,2 l/100 km. Mini Cooper 1,6 l/120 KM na pokonanie 100 km potrzebuje średnio 5,4 l benzyny (wcześniej 5,8 l). Średnie zużycie paliwa Mini One 1,4 l/95 KM zmniejszono z 5,7 do 5,3 l/100 km, a Mini Coopera D z dieslem 1,6 l/110 KM z 4,4 do 3,9 l/100 km.
Autor: (mp)