Młode samochody, które warto kupić dlatego, że są stare

Pojęcie młodego samochodu jest wyjątkowo subiektywne. Dla osób bardziej zamożnych jest to auto nie starsze niż pięcioletnie. Dla mniej zamożnych 10-latek to wciąż młody samochód. Dla handlarza każdy jest jak nowy, a dla mechanika niekiedy większe znaczenie ma przebieg niż wiek i to właśnie przebieg definiuje auto młode. Również czysto subiektywnie wybrałem młode auta używane, które można kupić za nieduże pieniądze, a warto, bo są stare.

Skoda Octavia ISkoda Octavia I rocznik 2010!
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Skoda
Marcin Łobodziński

/ 12Młode samochody, które warto kupić dlatego, że są stare

Skoda Octavia I
Skoda Octavia I rocznik 2010! © Materiały prasowe | Skoda

/ 12Średni wiek samochodu w Polsce to...

Volkswagen Golf
Volkswagen Golf © Materiały prasowe

Według raportu rankomat.pl bazującego na wieku pojazdów ubezpieczanych, średni wiek samochodu w Polsce to 14 lat. Według różnych innych danych, średni wiek to ok. 14-15 lat. Patrząc na starsze auta z perspektywy ceny i możliwości finansowych wielu Polaków, kilkunastoletnie auto wciąż wydaje się być atrakcyjne, zwłaszcza kiedy jest w dobrym stanie. Dla wielu barierą psychologiczną jest wiek 20 lat. Jednak czym innym jest rocznik, a czym innym konstrukcja. Niektóre samochody były produkowane przez wiele lat po roku 2000, ale zostały zaprezentowane jeszcze w latach 90. O takich samochodach można mówić, że są młode (rocznikiem), ale stare (konstrukcją). Wybrałem kilka modeli, które produkowano dłużej, niż wynikałoby to z logiki.

/ 12Škoda Octavia I

Škoda Octavia I (Tour)
Škoda Octavia I (Tour) © Materiały prasowe | Škoda

Doskonałym przykładem jest ceniona i lubiana przez Polaków Škoda Octavia pierwszej generacji. Model zaprezentowany w 1996 roku (27 lat temu!) był sprzedawany jeszcze w roku 2010 (13 lat temu). Można więc kupić stosunkowo młody egzemplarz, ale i dwukrotnie starszy z minionego stulecia. Od roku 2005, kiedy wprowadzono do oferty drugą generację Octavii, pierwsza otrzymała dopisek Tour i nadal była sprzedawana, choć w ograniczonej ofercie silnikowej. Były to odmiany 1.4 MPI, 1.6 MPI, 1.8 T, a także 1.9 TDI w dwóch wariantach mocy. Jednak w praktyce na rynku pojawiały się niemal wyłącznie 1.6 MPI oraz 1.9 TDI. Były to najlepsze silniki w tym modelu pod kątem eksploatacji i trwałości. Tylko dla nich warto kupić taką Octavię, nawet jeśli w podobnej cenie znajdziemy drugą generację. Zwłaszcza dla silników TDI, które w "jedynce" były nieporównywalnie lepsze niż w Octavii II. Ceny Octavii I z ostatnich lat produkcji potrafią przebić granicę 15 tys. zł, a niekiedy zbliżają się do 20 tys. zł.

/ 12Škoda Octavia II

Škoda Octavia
Škoda Octavia © Materiały prasowe | Škoda

Pomysł z przedłużeniem życia starej Octavii nie umarł wraz z pierwszą generacją. To samo zrobiono z drugą. I z perspektywy czasu jest to równie dobre dla osób, które chcą kupić w miarę młode auto, ale ze starszą techniką. Warto jednak zauważyć, że dwójka była oferowana tylko do roku 2013, kiedy trójka weszła na rynek w 2012. Był więc tylko jeden rocznik młodszy od następcy. I co jeszcze bardziej istotne, zakończenie produkcji Octavii II nastąpiło tylko dwa lata po zakończeniu produkcji poprzednika. W gamie zostawiono jednostki nowszej (TSI) i starszej generacji (MPI), a także diesle, ale dziś najbardziej atrakcyjne są warianty napędowe 1.6 MPI oraz 1.6 TDI. Ostatnie roczniki Octavii II kosztują w ładnym stanie nawet blisko 30 tys. zł.

/ 12Opel Astra J

Opel Astra J
Opel Astra J © Materiały prasowe

Podobne praktyki stosował w swoim czasie Opel i to jeszcze całkiem niedawno, bo Astra J była produkowana do 2019 roku, kiedy jej następca, Astra K, pojawiła się na rynku w roku 2015. Modele te dość mocno różnią się konstrukcją, a technicznie Astra K jest znacznie nowocześniejszym autem. Co prawda na razie nie można powiedzieć, by była wykonana gorzej, jednak to w Astrze J można mieć najprostszy technicznie i stosunkowo niezawodny silnik benzynowy 1.6, idealny pod zasilanie gazowe. W ostatnich rocznikach oferowano także doładowany 1.4 T z wtryskiem pośrednim, również dobry do LPG, kiedy w Astrze K był już wyłącznie wtrysk bezpośredni. Jedynie diesle 1.6 się nie różniły. Czy warto kupić starszą Astrę J niż nowszą K, jeśli są z tego samego rocznika? Moim zdaniem tylko wtedy, kiedy priorytetem są niskie koszty napraw lub zasilanie LPG, bo Astra K jest autem wyraźnie oszczędniejszym. Ceny Astry J z ostatniego rocznika dochodzą nawet do 55-60 tys. zł.

/ 12Opel Astra H

Opel Astra H
Opel Astra H © Materiały prasowe

Wcześniejszym modelem, który dłużej przetrwał na rynku, był Opel Astra H. We wschodniej Europie przedłużono jej żywot aż o pięć lat względem nowego modelu (do 2014 roku). W praktyce jednak nie była to aż tak dopracowana konstrukcja i ustąpiła całkowicie następcy już w roku 2012. Znalezienie młodszego rocznika jest bardzo trudne, ale zakup auta z lat 2011-2012 z silnikiem benzynowym 1.6 jest jak najbardziej uzasadniony. Tańsza nie tylko w zakupie, ale i naprawach, ponieważ Astra J znacząco "podrożała" serwisowo. Ponadto motor 1.6 Opla z okresu produkcji Astry H jest uznawany za jeden z najlepszych do zasilania gazem. Za ładny egzemplarz trzeba zapłacić nawet ponad 20 tys. zł, choć w tym przypadku naprawdę warto.

/ 12Opel Zafira B

Opel Zafira B
Opel Zafira B © Materiały prasowe

Kiedy Opel od 2011 roku sprzedawał już Zafirę Tourer, czyli trzecią generację modelu, to równolegle wytwarzał do 2014 roku Zafirę B, czyli bazującą na Astrze trzeciej generacji. Zafira B jest tym dla następcy, czym Astra H dla Astry J. To starszy, ale i znacznie prostszy technicznie model z popularnymi w swoim czasie silnikami benzynowymi 1.8 bez turbo oraz dieslem 1.7 CDTI. Oba warianty są godne polecenia, choć motor 1.8 uważany jest za problematyczny w konwersji na LPG ze względu na niewygodną regulację luzów zaworowych. Mimo to ma identyczną moc, jest dużo tańszy w ewentualnych naprawach od nowszego 1.4 Turbo, a wcale nie pali dużo więcej, bo Zafira B jest lżejsza.

/ 12Opel Astra G

Opel Astra G
Opel Astra G © Materiały prasowe | Opel

Dobre auto, którego produkcji nie chciano szybko zakończyć, to także Opel Astra G, czyli popularna dwójka. Oferowano ją do 2005 roku, ale w Polsce sprzedawano do roku 2009. Czyli aż do momentu, kiedy pojawił się następca następcy – Astra J. A jest to samochód, który zaprezentowano w 1998 roku, czyli konstrukcyjnie sprzed dwóch epok. Jednak na tyle udany, bo prosty i tani w serwisie, że ceny ostatnich roczników potrafią dochodzić do 13-14 tys. zł. Najłatwiej o zakup auta z jednostką benzynową 1.4, która dziś może wydawać się za słaba, ale w lekkiej wówczas Astrze 90-konny motor radzi sobie bardzo dobrze. I mało pali, a do tego chętnie jeździ na LPG.

/ 12Volkswagen Golf 4 Variant

Volkswagen Golf Variant
Volkswagen Golf Variant © Materiały prasowe | VW

Nie jest to już młode auto, pokazuję je tu w ramach ciekawostki. Różnice techniczne pomiędzy czwartą i piątą generacją są duże. To też przemawia za zakupem tej generacji, zwłaszcza, że kombi było wytwarzane do 2006 roku, kiedy piątka była na rynku od 2003. Wnętrze nie jest już tak pojemne jak współczesnych kompaktów, ale jako budżetowe auto rodzinne Golf IV Variant będzie lepszy niż hatchback piątej generacji. Golf IV wciąż cieszy się wzięciem i dobrymi opiniami o jego trwałości oraz niskich kosztach napraw. O tym też świadczą ceny, bo za ładny egzemplarz z końcówki produkcji sprzedający życzą sobie nawet ok. 15 tys. zł. Co warto podkreślić, są to nierzadko wersje bogato wyposażone i z prostymi silnikami benzynowymi 1.6 lub 2.0, a także 1.9 TDI w aż sześciu odmianach mocy.

10 / 12Fiat Punto II

Fiat Punto Classic
Fiat Punto Classic © Materiały prasowe | Fiat

Pomimo iż Fiat Grande Punto pojawił się w sprzedaży w roku 2005, a produkcję Punto II zakończono, to w 2007 roku – pomimo pojawienia się nowej generacji Punto – wznowiono ją. Samochód był przeznaczony na rynki wschodzące pod nazwą Punto Classic, a produkcję ostatecznie zakończono w 2010 roku. Niestety, takie auta są rzadkością w Polsce, gdzie klienci szybko zapomnieli o Punto II, przesiadając się do Grande Punto. Przy odrobinie szczęścia można znaleźć egzemplarz z lat 2008-2010. Trudno nawet określić ich realne ceny rynkowe. Nie zmienia to jednak faktu, że jest to samochód konstrukcyjnie nie bardziej skomplikowany od Fiata Pandy, więc bardzo tani w naprawach.

11 / 12Fiat 500

Fiat 500
Fiat 500 © Materiały prasowe

Nawet kilkuletni egzemplarz, to technicznie auto już 16-letnie. Może to się wydać dziwnym wyborem, ale naprawdę młode auto, które jest już stare, to właśnie Fiat 500. Wciąż oferowany w polskich salonach w odmianie spalinowej, choć już z zupełnie innym silnikiem niż popularne 1.2. Niemniej Pięćsetkę z 1.2 można kupić z rocznika 2020, a przypomnę tylko, że konstrukcja auta i tego silnika pochodzą z roku 2007. Dzięki temu jest to obecnie jeden z najtańszych, jeśli nie najtańszy w utrzymaniu samochód na rynku w takim wieku, a ponadto z wyjątkowo trwałym silnikiem. Zaznaczę tylko, że dokładnie to samo dotyczy wersji Abarth.

12 / 12Seat Exeo

Seat Exeo
Seat Exeo © Materiały prasowe | Seat

Jednym z ciekawszych samochodów, które były produkowane nie tyle dłużej, co później niż powinny, jest Seat Exeo. To model, który w swoim segmencie był wyjątkowy, ponieważ bazował na wycofanej konstrukcji Audi A4 B7 i pojawił się na rynku rok po zakończeniu produkcji swojego "dawcy". Auto produkowano w latach 2008-2013 i jest to najlepsze "audi" pod względem kosztów utrzymania z tego okresu i tylko dlatego warto je kupić. Pod maską można znaleźć wolnossący silnik 1.6 (ideał pod LPG), a nawet wycofany wcześniej przez Audi znakomity motor 1.8 turbo. Co ważniejsze, z jednostek Diesla stosowano wyłącznie 2.0 TDI z wtryskiem Common Rail, czyli te lepsze niż w Audi A4 B7. Podsumowując, Seat Exeo jest samochodem takim, jak Audi A4 B7, ale z lepszymi dieslami. Natomiast technicznie starszym od Audi A4 B8, ale z lepszymi benzyniakami. Minusem tego modelu względem obu generacji A4 jest brak napędu na cztery koła. Ceny aut w ładnym stanie sięgają 30 tys. zł lub nieco powyżej.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła