Fani Mitsubishi Lancera Evolution mówią o nim pieszczotliwie „misiek”. Zdecydowanie bliżej mu jednak do grizzli niż niedźwiadka koala.
Lancer Evolution IX należy do elitarnego grona samochodów, które rozpędzają się od 0 do 100 km/h poniżej 6 sekund. W najmocniejszej wersji Evo IX osiąga setkę w zaledwie 4,3 sekundy. Na naszym rynku ustępuje pod względem jedynie Corvettcie Z06 i Mercedesowi SL 65 AMG Kompressor.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9615/lancer-evo-ix-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Historia Lancera Evolution sięga roku 1992. Zaprezentowano wówczas jego pierwszą generację. Obecna jest już dziewiątą.
W porównaniu z poprzednikiem Lancera Evo poddano zmianom stylizacyjnym. Inny kształt ma zderzak przedni, pod którym zlikwidowano część otworów, a w narożnikach umieszczono ciągi chłodzące dla przewodów intercoolera. Poprawiło to właściwości aerodynamiczne i system chłodzenia silnika. Nieco inaczej zaprojektowano tylny zderzak z dyfuzorem, który wymuszając ruch powietrza w górę i obniżając aerodynamicznie środek ciężkości zapewnia lepszą stabilność „dziewiątki”. Zmieniono też materiały tapicerskie.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9615/lancer-evo-ix-2-b.jpeg',500,353) ) |
| --- | Masę auta zmniejszono poprzez m.in. zastosowanie wykonanego w całości z aluminium dachu. Aluminiowa jest też pokrywa silnika, a tylny spojler wykonano z włókien węglowych. W połączeniu z pochłaniającymi energię uderzenia belkami w drzwiach przyczyniło się to również do obniżenia środka ciężkości, co skutkuje lepszym trzymaniem się drogi.
ZAPRASZAMY DO GALERII LANCERA EVO IXZAPRASZAMY DO GALERII LANCERA EVO IX
Lancer Evo IX ma stały napęd na cztery koła. W samochodzie wykorzystano aktywny centralny mechanizm różnicowy z trzema trybami pracy: Tarmac (asfalt), Gravel (szuter) i Snow (śnieg). Zawieszenie tylne jest wielowahaczowe, a w przednim zastosowano kolumny MacPhersona z dodatkową belką usztywniającą. W opcji dostępne są amortyzatory Bilsteina.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9615/lancer-evo-ix-3-b.jpeg',500,341) ) |
| --- | Silnik Evo IX z systemem zmiennych faz rozrządu to turbodoładowana, 16-zaworowa jednostka napędowa. Z pojemności 2 l rozwija moc 280, 305 lub 340 KM. Współpracuje z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów.
Wrażenia z jazdy
Jeździliśmy Lancerem Evo z silnikiem o mocy 280 i 340 KM. Auto ze słabszą jednostką napędową wypróbowaliśmy na odcinku, którego część nawierzchni stanowiły piasek i trawa, a część betonowe płyty lotniska. Evo IX ma doskonałe przyspieszenie, a dzięki napędowi na obie osie prowadzi się znakomicie. Ustawienie mechanizmów różnicowych w opcji szuter pozwala na jazdę bokami, jednak precyzyjnie działający układ kierowniczy umożliwia sprawne kontrolowanie auta. Precyzyjnie działa też skrzynia biegów.
340-konne Evo IX testowaliśmy na płytach lotniska. Pojazd rozpędza się w zasadzie na każdym biegu. Nawet po wybraniu piątego przełożenia kierowca ma wrażenie, że samochód „rwie” do przodu. Ruszanie ułatwia system, który po wciśnięciu pedału sprzęgła i dodaniu gazu blokuje obroty silnika na poziomie 4500 obr/min zapobiegając buksowaniu kół w momencie startu. Twarde zawieszenie sprawia, że auto doskonale trzyma się drogi i pokonywanie zakrętów z dość dużą prędkością nie powoduje wpadania w poślizg. Wadą jest w tym przypadku niezbyt precyzyjne tłumienie nierówności.
Typ silnika | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
---|---|---|---|
Pojemność skokowa (cm3) | 1997 | 1997 | 1997 |
Moc (KM) | 280 | 305 | 340 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 5,9 | 5,7 | 4,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 8,2/14,6 | 12,0/16,0 | b.d. |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 449 x 177 x 145 | ||
Pojemność bagażnika (l) | 430 | ||
Cena brutto (zł) | 169 990 | 185 000 | 195 000 |
Wybrane wyposażenie standardowe:
przednie poduszki powietrzne, układ ABS, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, automatyczna klimatyzacja, centralny zamek.
Rywale rynkowi:
| | Mitsubishi Lancer Evo IX | Subaru Impreza STI |
| --- | --- | --- |
| Typ silnika | benzynowy | benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3) | 1997 | 2457 |
| Moc (KM) | 280 | 280 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 5,9 | 5,4 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 255 |
| Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 8,2/14,6 | 8,3/15,3 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 449 x 177 x 145 | 441 x 173 x 144 |
| Pojemność bagażnika (l) | 430 | 401 |
| Cena brutto* | 169 990 zł | 47 500 euro (ok. 186 437 zł) | * bez promocji
Autor: Maciej Pobocha